[offering]

آموزش ریلکسیشن و آرام سازی بدن

شنبه 7 مرداد 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

آموزش ریلکسیشن و آرام سازی بدن

آرام سازی یا ریلکسیشن

همون طور که همه آدما میدونن، آرامش داشتن یکی از بزرگ ترین نعمت هایی هست که هر شخصی به دنبالش هست، هم آرامش بدنی و جسمی و هم آرامش روحی و روانی. ریلکسیشن و آرام سازی بدن تکنیکی هست برای آرام کردن عضلات بدن. که از اون جایی که رابطه نزدیکی بین روان و تن انسان وجود داره، هر چقدر شما در جسم خودتون آرامش بیشتری ایجاد بکنید ذهن شما آرامش بیشتری رو تجربه میکنه. خیلی از شماها شاید شکایت بکنید از این که در زندگی روزمره از شر افکار مزاحم کلافه شدید و میخواید از دستشون خلاص بشید، یا مثلا شمایی که برای کنکور سراسری ثبت نام کردید و میخواید کنکور بدید، میزان تنش و درگیری فکری شما بسیار بالا خواهد بود و هر چه بیشتر به روز کنکور نزدیک بشیم بیشتر میتونه شما رو اذیت بکنه، پس برای پیشگیری از افتادن در دام این مشکلات بهتره که آموزش های زیر رو به دقت اجرا کنید.

واقعیتش این هست که افراد به صورت ارادی و آگاهانه نمیتونن این افکار مزاحم رو از ذهن خودشون دور بکنن و از شرشون خلاص بشن، اما ناامید نباشید، میتونید با استفاده از این تکنیک موفق بشید و افکار مزاحم و آزار دهنده رو از خودتون دور کنید. از اون جایی که افکار مزاحم باعث میشن که عضلات شما منقبض بشن، ما با این روش آموزشی می خوایم که آرام آرام عضلات شما رو از این تنش ها و انقباضات دور کنیم. پایه و اساس ریلکسیشن و آرام سازی بدن این است که عضلات با قصد ایجاد آرامش و خلأ ذهنی، آرامش را ایجاد کنن. چرا که هر چقدر میدان وسعت فکری شما خالی تر باشه، تمرکز و توجه بر یک موضوع خاص برای شما آسان تر خواهد شد.

آموزش ریلکسیشن و آرام سازی بدن معمولا به 3 روش زیر صورت می گیرد

  1. آرام سازی بدون ایجاد تنش و درگیری
  2. آرام سازی پس از ایجاد تنش و درگیری
  3. آرام سازی پیش رونده یا تجسمی

در روش اول (آرام سازی بدون ایجاد تنش و درگیری) شما به صورت آگاهانه به تک تک اعضاء و عضلات بدن خودتون فرمان ” آرام باش” رو می دهید. البته این فرمان ها به ترتیب و به صورت زیر القا می شوند:

۱- پای راست ۲- پای چپ ۳- دست راست ۴- دست چپ ۵- شکم و کمر ۶- سینه و کتف ها ۷- صورت ۸- پوست سر

هیچ وقت به یک باره و یهویی بدنمون رو شل نمی کنیم، اگر این کار رو بکنید تاثیری نخواهید دید و فقط وقتتون تلف میشه میدونید چرا؟ چون ذهن ما فرمان های کلی و مبهم رو نمی پذیره. وقتی به بدنتون فرمان میدید که “بدن من، به تمامی شل و راحت شو”، مغز شما درصدد اجرای این فرمان شما بر میاد و میخواد که اجراش بکنه ولی چون این فرمان خیلی کلی هست، مغزتون در انجامش موفق و موثر عمل نمیکنه و از این دستور شما سر پیچی میکنه.

مغز ما فرمان های جزئی و مشخص و دقیق برنامه ریزی شده رو بهتر میپذیره، هر چقدر جزئی تر باشه راحت تر اجراییش میکنه و به همین خاطر هست که ما عضلات رو به 8 گروه مجزا تقسیم کردیم و به طور جداگانه به هر گروه فرمان راحت باش می دهیم. این مراحل 8 گانه به شرح زیر هستند که باید به ترتیب و با حوصله انجام بشوند:

  • پای راست خودتون رو از انگشت هاتون تا کمر در ذهنتون مجسم کنید. قسمت های تصور شده رو در ذهنتون حسش کنید و سپس فرمان شل شدن بدید: “پای راست من، راحت و آرام شو ” هر جایی در بدنتون که احساس انقباض و تنش می کنید رو به طور ارادی شل کنید و به خودتون تلقین کنید که: “پای راست من آرام آرام شل تر و آرام تر میشه ” روی پای راستتون متمرکز بشید و منبسط شدنش رو احساس کنید، آن قدر تمرین کنید که بدنتون راحت تر بتونه انقباضات رو برطرف بکنه.
  • پای چپ خودتون را به همان صورت پای راستتون مجسم و احساسش کنید. فرمان بدید: ”پای چپ من راحت و آرام شو” به طور آگاهانه پای چپ خودتون رو شل تر و شل تر کنید و به خودتون تلقین کنید که لحظه به لحظه داره اتفاق میفته. پای چپ آرام شده و شل شده خالی شده از تنش خودتون رو احساس کنید که آرام تر از قبل شده و بدنتون منبسط شده.
  • الان شما دو تا پای آرام بدون تنش دارید و لازمه که به سراغ مرحله بعدی بریم. ذهنتون رو بر روی دست راستتون متمرکز کنید. از انگشتای دستتون تا شانه رو در نظر بگیرید، به این قسمت ها فرمان بدید: “دست راست من، منبسط و آرام بشو” دست راست خود را شل کنید و با خودتون بگویید و تکرار کنی که لحظه به لحظه شل و شل تر می شود.
  • حالا دست چپ خود را به همان صورت مجسم کنید و به این قسمت ها فرمان بدید: “دست چپ من راحت و آرام شو” متوجه میشید که دست چپ شما هر لحظه آرام تر و شل تر می شود.
  • حالا عضلات شکم، پهلوها و اطراف لگن، پشت و کمر خودتون رو دور تا دور مجسم کنید و فرمان بدید: “عضلات شکم و پشت من، سنگین و آرام شوید” به خودتون این باور رو تلقین کنید که عضلات شکم و پشت شما در هر لحظه شل و آرام تر می شوند و عضلات شکم و پشت شما هر لحظه شل و آرام می شوند و به طور ارادی عضلات پشت و شکم خود را شل کنید (منبسط کردن عضلات).
  • حالا نوبت به عضلات سینه و پشت کتف ها می رسد (خیلی از تنش ها در این نقطه قرار دارن). مجسم کنید و فرمان ذهنی بدهید و قسمت های اشاره شده رو شل کنید.
  • حالا که عضلات شما از گردنتون به پایین کاملا شل و رها و آرام شده، وقتشه که تمرکزتون رو بر روی صورت خودتون داشته باشید. عضلات صورت، در موضوع کاهش تنش و آرام سازی بدن بسیار مهم هستند. به خود فرمان بدید: “عضلات صورت من شل، راحت و افتاده شوید” عضلات پیشانیتون را بیندازید و از اخم کردن و تنش در صورت بپرهیزید. ابروهاتون افتاده باشد و شله شل باشه. به ویژه دور چشم ها و عضلات پشت پلک ها. لپ و گونه و فک پایین خودتون رو سعی کنید که شل کنید به خودتون تلقین کنید که عضلات شما هر لحظه شل تر و آرام تر و بدون تنش می شوند.
  • در مرحله آخر، آرامشی که به دنبالش هستید رو به پوست سر، جمجمه و کلا محیط بالا تنه مربوط به سر بکشانید. احساس گستردگی و بزرگتر شدن حجم سر، خلأ و انبساط را در ذهن خود به وجود آورید. در این وضعیت، چند دقیقه بمانید. به هیچ چیز به جز آرامش جسمتان فکر نکنید. این بی فکری و خالی شدن فکر از افکار مزاحم و تنش زا و ایجاد خلأ، توانایی تمرکز حواس شما را پس از این به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

نکته مهم در آموزش ریلکسیشن و آرام سازی بدن

این تمرین ها رو روزانه حداقل 15 الی 20 دقیقه انجام دهید، انتظار نداشته باشید که با 1 الی 2 بار تمرین کردن بتونید موفقیت محسوسی کسب بکنید. این تمرین ها می بایست حداقل تا 2 هفته به صورت متداول و مستمر انجام بشن و فاصله ای میان تمرین های روزانه بوجود نیاد. مطمئن باشید که تاثیرات مثبتش رو در زندگی خودتون و مخصوصا در ایجاد آرامش برای افرادی که کنکور سراسری دارن محسوس خواهد بود.

پیشنهاد میشه که تکنیک آموزش ریلکسیشن و آرام سازی بدن رو هنگام استراحت میان مطالعه درس هایی که در برنامه ریزیتون دارید داشته باشید. مثلا: مطالعه دروس تخصصی، ریلکسیشن و استراحت، مطالعه دروس عمومی. 

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "انگیزشی کنکور کمک" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!