اثرات کم خوابی و پرخوابی بر بدن

سه شنبه 31 مرداد 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

اثرات کم خوابی و پرخوابی بر بدن

خیر الامور اوسطها (بهترین امور معتدل ترین آنهاست) ؛ این سخن حضرت علی را بارها شنیده ایم ؛ اما به راستی تا چه حد در روزمرگی های خود به آن پایبند بوده ایم  ؟ در این مقاله به بررسی اثرات خواب کمتر از 6 ساعت تحت عنوان کم خوابی و همچنین خواب بیش از 9 ساعت تحت عنوان پر خوابی خواهیم پرداخت.

اثرات کم خوابی :

  1. دانشمندان ایتالیایی با بررسی مغز موش های آزمایشگاهی در شرایط کم خوابی به این مسئله پی بردند که سلولهای مسئول پاکسازی سلولهای فرسوده ی مغز در این وضعیت فعال تر خواهند بود لذا مغز برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به تغذیه از خود می کند. گزارش این آزمایش را می توانید در NEWSCIENTIST مطالعه فرمایید.

در توضیح این مطلب می توان گفت آستروسیتها (سلولهای فعال در بیماری زوال عقل) ، سلولهای فرسوده را به عنوان سیناپس ناکارآمد تشخیص می دهند و به تدریج آنها را از بین می برد ؛ در نتیجه ، در وضعیت کم خوابی ، مغز ذره ذره شروع به خودخوری می کند.

پژوهشگری به نام میشل بلثی در همین رابطه می گوید: “ما در این آزمایش برای نخستین بار دریافتیم که به دلیل کمبود خواب ، بخشی از سیناپس توسط آستروسیت ها خورده می شود.”

  1. تیم محققین دانشگاه پلی تکنیک مارکه ایتالیا در پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که کم خوابی در آینده می تواند منجر به ابتلای آلزایمر گردد.
  2. از طرفی خواب “شبانه” کمتر از 6 ساعت ، می تواند احتمال خطر مرگ را در افراد مبتلا به سندروم متابولیک ( قند، وزن و فشارخون بالا) افزایش دهد.
  3. در دیگر بررسی های صورت گرفته مشخص شد که افرادی که خواب کمتر از 6 ساعت دارند ، 2.1 برابر نسبت به سایرین بیشتر در خطر مرگ ناشی از سکته ی مغزی و یا بیماری های قلبی هستند.

” لازم به ذکر است که اثرات کم خوابی در افراد با فشار خونه بالا و متابولیسم گلوکز ضعیف به مراتب شدید تر و مخرب تر است “

اثرات پرخوابی :

طبق گزارش خبرگذاری مهر ، اغلب کابوسها پس از وقوع یک اتفاق غم انگیز رخ می دهند و بنابراین بیشترین تحقیقات صورت گرفته در این رابطه ، بر روی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بوده است ، هرچند بعضی از افراد بدون داشتن شرایط ذکر شده نیز کابوس می بینند.

به همین منظور در بررسی و تحقیقات دانشگاه آکسفورد به سرپرستی استفانی رک ، پرسشنامه ای تهیه شد و بصورت آنلاین در اختیار داوطلبین قرار گرفت.نتیجه ی این بررسی به این صورت بود که نگرانی در مورد آینده و انجام کار اشتباه در افزایش دفعات کابوس و شدت آنها تاثیرگذار است.

از دیگر نتایج همین بررسی این بود که مشاهده شد خواب شبانه ی بیش از 9 ساعت سبب طولانی تر شدن مدت زمان خواب REM (نخستین چرخه ی خواب) می گردد که این سبب افزایش احتمال کابوس می باشد.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *