ارتباط انتخاب اسباب بازی و شغل فرد در آینده

دوشنبه 24 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

ارتباط انتخاب اسباب بازی و شغل فرد در آینده

آیا ارتباطی میان انتخاب اسباب بازی و شغل فرد در آینده اش دارد؟

هرکدام از ما در حافظه بلند مدت خود خاطراتی از اسباب بازی هایی داریم که نسبت به سایر وسایل بازی برای ما محبوبیت بیشتری داشته‌اند. وسایلی که شغل امروز ما شاید الزاما خیلی با آن رابطه مستقیمی نداشته باشد. مثلا اگر در کودکی از ساختن لگو لذت می‌برده ایم الزاما ساختمان ساز نشده ایم و یا این که اگر در بین وسایل بازی خود سرویس چای خوری داشته ایم که از بازی با آن لذت بیشتری می‌برده ایم حتما امروز صاحب کافه نیستیم.

برخی از کارشناسان بر این باورند که اسباب بازی های دوران کودکی در انتخاب شغل فرد در آینده اش تاثیر گذارند. آن ها بر این اعتقاد هستند که استفاده از هر اسباب بازی، تعریف کار مناسب برای پسران و دختران را در ذهن کودک بوجود می آورد و از طرفی بعضی از اسباب بازی ها محتوای آموزشی متفاوتی دارند. آن ها این دو مشخصه را در تحصیل و انتخاب شغل آینده کودک مهم و تاثیر گذار می دانند.

خانم فرانسیس در تحقیق کوشیده است وجود یا عدم وجود این ارتباط را مورد بررسی قرار دهد. او در روند تحقیق خود اسباب بازی هایی مرکب از فعالیت، ساخت و ساز و ماشین آلات در اختیار پسر بچه ها قرار داد و وسایلی به دختران داد که آن ها را به آرایشگری تشویق می کرد. این گونه بنظر می رسید که پسرها از این تقسیم بندی این پیام را دریافت کردند که می بایست چیزهایی بسازند و مشکلات را رفع کنند و دختران نیز دریافتند که علاوه بر سرویس دهی به دیگران می بایست عهده دار مسئولیت تغذیه و پرورش باشند. خانم فرانسیس در توضیح تحقیق خود آورده است که اسباب بازی پسر بچه ها بیشتر آموزنده بوده و دارای اجزایی است که جا افتادن آن ها در یکدیگر با سطحی از آموزش و تزریق اطلاعات به آن ها همراه است. در مقابل اسباب بازی های دخترانه، خلاقیت و تخیل آن ها را هدف قرار می دهد. در مورد وسایل و اسباب بازی هایی که هر بچه ای در دوران خود کودکی داشته و مورد استفاده قرار می داده است و ارتباط همان اسباب بازی با شغل فرد در آینده پژوهش هایی انجام شده که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد.

پژوهش های علمی در مورد اسباب بازی کودکی و شغل فرد در آینده

پژوهش های انجام گرفته شده در این حوزه نشان می‌دهد که بالغ بر 60 درصد افرادی که در بزرگسالی حوزه شغلی شان ذیل عنوان طراحی و معماری تعریف می‌شود در کودکی، خانه‌سازی و لگو را از بازی های مورد علاقه خود می پنداشته اند و پازل و درست کردن جورچین بازی مورد علاقه کودکانی بوده است که در بزرگسالی حوزه های مرتبط با ریاضیات را به عنوان شغل خود برگزیده و در حیطه هایی مثل حسابداری و بانکداری مشغول فعالیت هستند.

خانم مک آلیستر که کار مشاوره خانواده انجام می‌دهد و در واقع روانشناس است اعتقاد دارد مسائل عمیق تری از اسباب بازی ها، شغل و آینده کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند. او بر این باور است این که تصور کنیم با دادن کامیون و ماشین به دختران می توانیم آن ها را در جهتی سوق دهیم که در آینده مهندس شوند؛ سطحی نگری است. خانم مک آلیستر معتقد است شواهد واقعی برای اثبات هم چنین مطلبی وجود ندارد و افراد زمانی برای انتخاب شغل اقدام می کنند که از کودکی فاصله زیادی گرفته اند. بر اساس باورهای محققان، کودکان را باید به کشف موضوعات جدید، پرسش گری و همکاری و تعامل با یکدیگر ترغیب کرد و تاثیرگذاری این فعالیت ها بر زندگی آینده آن ها بسیار بیشتر از تاثیر اسباب بازی است. دکتر آماندا گامر روانشناس در گفته های خود بر این نکته تکیه می کند که دسترسی کودکان به یک برنامه بازی خوب و سالم امری الزامی است.

میزان تاثیرگذاری اسباب بازی در شغل فرد در آینده

تاثیرگذاری بازی ها برای کودکان تا اندازه ای است که می تواند گستره‌ وسیعی از تجربیات را در اختیار کودکان بگذارد. اما نکته چالشی این جاست که عمده والدین معمولا آسان ترین روش را انتخاب کرده در حالی که باید در جستجوی اسباب‌ بازی هایی باشند که توانایی و خلاقیت کودک را ارتقا دهد. نکته دیگری که در انتخاب اسباب بازی باید آن را مورد توجه قرار داد این است که تلاش شود کلیشه ها و قواعد متداول شکسته شود. به عنوان مثال بسیاری از والدین مانع از این می شوند که فرزندان ذکور آ‌ن ها عروسک داشته باشند در حالی که این کار بواقع عاری از اشکال است.

خانم گامر معتقد است هیچ کدام از کودکانی که با لگو بازی می کنند؛ ساختمان سازی را فرا نمی‌گیرند ولی این احتمال وجود دارد که بیاموزند لازمه استواری و استحکام درستی انجام کار است. در واقع او اعتقاد دارد بازی با اسباب بازی ها نه در راستای مهارت اندوزی بلکه در جهت تعیین شخصیت و جهت دهی به خلقیات و بخصوص اعتماد بنفس تاثیرگذاری دارد.

بنظر می رسد که نمی توان از اهمیت انتخاب نوع اسباب بازی چشم پوشی کرد اما با این وجود پویایی محیط زندگی و رعایت تنوع و ایمنی در زندگی او از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد؛ چرا که هر چه تنوع رنگ و استفاده از اشیای متنوع پیرامون کودک بیشتر بوده و اصوات متنوع تری به گوش او برخورد کند، در واقع تعداد حواس بیشتری از او درگیر و تحریک می‌شود.

کاربردها

استفاده از تنوع رنگ ها، قدرت بینایی و شنیدن صداهای متنوع، شنوایی کودک را تقویت کرده و بالاتر بودن میزان دریافت کمی و کیفی کودک از محیط و استمرار آن می تواند رشد شناختی و هوشی او را تحت تاثیر بیشتری قرار دهد. همه ما ژنتیکی بودن بخش اصلی رشد هوش و توانایی کودکان را باور داریم اما باید پذیرفت که محیط پیرامونی نیز می‌تواند موجب تقویت و ارتقای استعدادهای ژنتیکی کودکان شده و از این رو لازم است اسباب بازی های کودکان بگونه ای انتخاب شوند که استفاده از آن ها هیچ آسیب جسمی و روحی برای کودک به همراه نداشته باشد. در سنین پایین تر اسباب بازی کودکان باید از جنس نرم تر انتخاب و با بالاتر رفتن سن انتخاب اسباب بازی می‌تواند از جنس های سخت تر صورت پذیرد.

بر اساس شواهد و آن چه که مرسوم و متداول است، کودکان به صورت ژنتیکی به سمت اسباب بازی های متناسب با جنس خود تمایل و گرایش پیدا می‌کنند اما همان طور که پیش از این اشاره شد در صورت تمایل کودک به بازی با اسباب بازی هایی که عرفا متعلق به جنس مخالف می دانیم، نباید به هیچ نحوی این حس تمایل توسط اطرافیان و بخصوص والدین تقویت و تشویق شود. برای مثال اگر کودک دختری نسبت به بازی با اسباب بازی های پسرانه علاقه نشان دهد؛ تقویت و تشویق این تمایل توسط پدر و مادر در شکل گیری هویت شخص در بزرگسالی تاثیرگذار خواهد بود؛ اما در صورت تقویت نشدن این تمایل می‌توان امید داشت که مغز کودک در ادامه بتواند با استفاده از قدرت بازسازی خود، وضعیت تمایلات کودک را به سمت و سوی مطلوب بازگرداند.

نمی‌توان از این واقعیت صرف نظر کرد بازی ابزاری قدرتمند در ارتقای مهارت های حسی، حرکتی، هیجانی، شناختی کودکان و در افقی وسیع تر مجموعه انسان هاست و در نتیجه آن در نظر گرفتن تنوع در آن پیشرفت کودک در مجموعه این مهارت‌ها را به همراه خواهد داشت اما آن چه بیش از هر چیز در این حوزه اهمیت دارد؛ این است که بتوانیم بچه ها را بجای بازی با اشیا به بازی کردن با یکدیگر ترغیب کنیم؛ چرا که در نتیجه این همکاری رشد توامان این ویژگی ها در کودکانی که تشکیل دهنده یک نسل خواهند بود اتفاق خواهد افتاد.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!