[offering]

استرس کنکور را کنترل کنیم

یکشنبه 1 بهمن 1396 سمانه الکایی دسته ها

استرس کنکور را کنترل کنیم

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

کنکور و ترس از نتیجه آن باعث ایجاد استرس و اضطراب در داوطلبان کنکور و والدین آن ها می شود و اگر این استرس و اضطراب مدیریت نشود آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کند که یکی از این عواقب نتیجه خوبی نگرفتن در مقابل زحمات زیاد است، و گاهی نیز باقی ماندن استرس تا زمان های طولانی بعد از کنکور است.

ترس از این که با توجه به زحمات زیاد داوطلب نتواند نتیجه ای که می خواهد را بگیرد، خصوصا در چند روز قبل از کنکور بیشتر می شود. در شرایطی که والدین مدام داوطلب را با سایرین مقایسه می کنند و یا توقع زیادی از او دارند، مدام تکرار می کنند که از او انتظار رتبه ای خوب و نتیجه ای خاص را دارند، همه و همه باعث ایجاد استرسی  می شود که باعث بیماری و اذیت جسمی و روحی داوطلب کنکوری می شود.

نقش والدین در کنترل استرس کنکور

شیوه ای که به اشتباه والدین در پیش می گیرند باعث می شود که فرزندشان نه تنها نتیجه مطلوبی نگیرد بلکه آسیبی جبران ناپذیر به آینده و قدرت اعتماد به نفس او وارد کند. پدر و مادرهایی که به اصرار و چشم و هم چشمی با بستگان و آشنایان، که حتما فرزند آن ها نیز باید برای رشته های خاصی (مهندسی، پزشکی، هنر، نقاشی، موسیقی و…) درس بخواند، آن ها را به انواع کلاس ها می فرستند و با این حجم از کلاس و جزوات داوطلب زمان مفید و کافی برای درس خواندن ندارد. این اعمال نه تنها نتیجه خوب و موثری را حاصل نمی کند بلکه استرس و اضطرابی تخریب کننده را به داوطلب وارد می کند. در این شرایط چگونه می توان انتظار موفقیت از داوطلب داشت؟ چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندمان با توجه به زحمتی که کشیده است نتیجه مطلوبی را بتواند کسب کند؟

بنابراین وظیفه خانواده ها، علی الخصوص پدر و مادر این است که شرایط مناسبی را برای فرزند خود مهیا کنند تا بتواند نتیجه خوبی بگیرد. نباید در روز های باقی مانده بیشتر به او استرس وارد کنند. این که به فرزندمان اطمینان خاطر دهیم و کاری کنیم که او به خود اعتماد داشته باشد باعث تاثیر چشمگیری می شویم. هیچ گاه نمی توان تمام استرس و اضطراب ایجاد شده را از بین برد. این امر غیر ممکن است. پس سعی نکنید از آن طرف بام بیوفتید، که داشتن استرس کلا مخرب است. بلکه آرامشی که از سوی خانه و خانواده به داوطلب داده می شود می تواند کمک شایانی به او باشد.

توصیه به مسئولین

کنار تمام عوامل گفته شده برای کاهش اضطراب، باید از مسئولان برگزاری کنکور سراسری خواست که به جای دادن آمار و ارقام شرکت کنندگان در کنکور سراسری به فکر برگزاری سالم کنکور سراسری باشند. دادن اطمینان خاطر به داوطلب در مورد این که آزمون کنکور سراسری که حتما داوطلب زمان زیادی را برای آن صرف کرده است، محیط سالمی دارد، در کنار حمایت خانواده کمک زیادی به آرامش خاطر داوطلب می کند. در عوض اطلاع دادن مداوم از تعداد شرکت کنندگان باعث افزایش استرس می شود.

راه های مقابله با استرس کنکور:

1- برای کم کردن استرس کنکور خواب خود را تنظیم کنید

سعی کنید شب قبل از امتحان را به موقع بخوابید. حداقل 8 ساعت خواب مفید قبل از امتحان ضروری است. زیرا خواب کم باعث خستگی زود هنگام، کاهش بازده، فراموشی، افزایش ناآرامی و اشتباه در جلسه امتحان می شود. تا جایی که می توانید شب قبل از امتحان فیلم نبینید یا آهنگ خیلی شاد یا غمگین گوش نکنید. زیرا این امکان وجود دارد که داوطلب در زمان امتحان تصاویر فیلم دیده شده یا متن آهنگ، ذهن او را مشغول کرده و تمرکزش را به هم بریزد. در صورتی که می خواهید آهنگ گوش کنید، سعی کنید از آهنگ بی کلام استفاده کنید.

2- برای کم کردن استرس کنکور تغذیه کافی و مناسب داشته باشید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تصور می کنید تغذیه نقش چندانی در کاهش و یا افزایش استرس شما ندارد باید بگوییم که اشتباه می کنید. تغذیه مناسب می تواند عملکرد بدن شما را به سمت موثری سوق دهد. سعی کنید از موادی که انرژی کافی را برای بدن شما تامین می کنند استفاده کنید. از خوردن تنقلات و غذاهای بیرون که احتمال مسموم شدن وجود دارد در شب قبل امتحان خودداری کنید.

سعی کنید حتما از سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر به اندازه کافی از سبزیجات استفاده نمی کنید با مکمل های مولتی ویتامین کمبود مصرف آن ها را جبران کنید. (حتما با تجویز پزشک و به مقدار مناسب).

یکی از خوردنی هایی که باعث کاهش استرس می شود ماست است. ماست غذایی سبک است و هضم آن سریع انجام می شود. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام و تغذیه در هند می گوید: ماست یا هر ماده لبنی دیگر غنی از ماده ای به نام تیروسین است که باعث افزایش میزان سرتونین مغز می شود. به طور کلی می توان گفت که محصولات لبنی میزان سرتونین مغز را افزایش می کدهد که این ماده کاهش دهنده استرس و اضطراب در بدن است و باعث آرامش می شود. شکلات تلخ مصرف کنید. شکلات تلخ نیز یکی از موارد کاهش استرس و اضطراب است. مرکبات و میوه های حاوی قند طبیعی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بادام درختی ماده خوراکی دیگری است که باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. بادام درختی سرشار از ویتامین “B2” و “E” و منیزیم و روی است. ویتامین های B و منیزیم تاثیر زیادی روی تولید سرتونین که باعث آرامش می شود دارند. چای گیاهی یا چای سیاه ماده کاهنده استرس دیگری است. چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای های گیاهی کمک زیادی به ایجاد آرامش می کنند. ماهی، کلم بروکلی و سیر نیز دیگر مواردی است مصرف آن ها در ایام قبل از کنکور و ایجاد آرامش مفید است.

3- برای کم کردن استرس کنکور حتما ورزش کنید

سعی کنید دقایقی در روز را به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش کردن باعث تولید اندورفین در بدن شما شده و باعث می شود که شاد و سرحال شوید. ورزش به نوعی تمرکز شما را در درس و انجام کارها بیشتر می کند.

4- خود را با دیگران مقایسه نکنید

از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید. هر انسانی توانایی های منحصر به فرد خود را دارد که نمی تواند آن را در دیگری بیابد. مقایسه کردن خود با دیگران یکی از بدترین اشتباهات است. خود را با توانایی های خود بسنجید و می بینید که نتیجه مثبتی خواهید گرفت. این کار استرس را از شما دور می کند. باعث افزایش اعتماد به نفس نیز در شما می شود.

5- سعی کنید با برنامه ریزی منظم و اصولی پیش بروید

برنامه داشتن به شما کمک می کند که استرس این که درسی را مرور نکرده باشید و یا این که فراموش کرده باشید را از خود دور کنید. با برنامه می توانید کارهای خود را در وقت و زمان مناسب انجام دهید و تمرکز داشته باشید. برنامه ریزی تا حد زیادی از استرس ایجاد شده کم می کند.

کاهش استرس سرجلسه کنکور و امتحان

از مرور دانسته ها و سوال و جواب ها قبل از هر امتحانی، به خصوص قبل از کنکور به شدت بپرهیزید. سعی کنید ذهن خود را از دانسته ها و نداسته های احتمالی دور کنید. سر جلسه، وقتی دچار استرس می شوید به کسانی فکر کنید که الگوی شما بوده اند و فکر کردن به آن ها باعث آرامش و راحتی خیال شما می شود. سر جلسه امتحان به لباس های دیگران، رنگ لباس های آنها، رنگ دیوار ها، فضای اتاق توجه کنید. این کارهای به ظاهر ساده استرس را از شما دور می کند و به فضای اطراف منتقل می کند.

از نگاه کردن به برگه های دیگران و مقایسه تعداد جواب هایتان با هم بپرهیزید. این مقایسه ای نادرست و استرس زا است.

توصیه هایی به والدین داوطلبان

والدین سعی کنند که در مسیر رساندن داوطلب به محل برگزاری امتحان سعی کنند از گفتن مسائلی که باعث استرس و اضطراب می شود خودداری کنند و تا جایی که می توانند سکوت کنند و در آخر با خداحافظی فرزند خود را بدرقه کنند. برخی والدین به اشتباه در ساعات پایانی مانده به کنکور باعث افزایش استرس فرزند خود شده و باعث می شوند که داوطلب نتواند از حداکثر کارایی خود استفاده و بهره کافی را ببرد.

والدین سعی کنند جملاتی که باعث ایجاد استرس می شود را به کار نبرند. مانند این که ما همه از تو توقع داریم که در فلان دانشگاه و فلان رشته قبول شوی. برادر، خواهر، یا فرزندان دیگر را که در رشته و یا دانشگاه خاصی درس می خوانند را با او مقایسه نکنند و توقع همان را از فرزند خود نداشته باشند.

امیدواریم بتوانید از توصیه های گفته شده نهایت استفاده را ببرید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "انگیزشی کنکور کمک" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!