استفاده از زبان بدن در تدریس و تاثیرات آن

چهارشنبه 10 آبان 1396 سمانه الکایی دسته ها

استفاده از زبان بدن در تدریس و تاثیرات آن

زبان بدن و تدریس

یکی از سخت ترین کارهای دنیا درس دادن است. اداره کردن یک کلاس دقیقا مانند اداره کردن یک کشوراست باید هم زمان از آزادی دموکراسی و گاهی از دیکتاتوری استفاده کرد. یکی از روش های اثر گذار در اداره کلاس و یا درس دادن یک مبحث به دانش آموزان استفاده صحیح از زبان بدن است. شما می توانید با استفاده از زبان بدن کلاس خود را مفرح تر کنید و باعث شوید تا دانش آموزان بهتر متوجه درس شوند و بازدهی کلاس بالا برود.

یکی از موارد مهم در تدریس داشتن جذبه (Presence) است. با استفاده صحیح از زبان بدن شما بدون این که اخم کنید یا صدای خود را بلند کنید می توانید جذبه خود را حفظ کنید و باعث شود کلاس از کنترل شما خارج نشود. با ما همراه باشید تا به نکات مهم و قابل توجه در مورد زبان بدن و استفاده از آن در کلاس بپردازیم.

1- استفاده از دست ها هنگام درس دادن :

اگر داستان شنگول و منگول را خوانده باشید بزغاله ها برای این که به گرگ اعتماد کنند از او خواستن تا دست های خود را نشان بدهد. دست ها معرفه اعتماد هستند. اگر افراد دست های شما را هنگام حرف زدن ببینند بیشتر به شما اعتماد می کنند. در هنگام درس دادن در کلاس از قرار دادن دست ها در جیب یا پنهان کردن آن ها در زیر میز خودداری کنید چرا که باعث می شود دانش آموزان کمتر به شما اعتماد کنند.

2- ژست قدرت (Power Posing) را فراموش نکنید :

ظاهر شما در قضاوت مردم بسیار مهم است. شما می توانید با رعایت نکات بسیار ریزی اعتماد بنفس خود را بالا ببرید و باعث شوید تا بقیه هم چنین فکری در مورد شما بکنند. شانه های خود را به عقب ببرید و با کمری صاف راه بروید. قدم های خود را استوار بردارید و خود را محکم نشان بدهید و از همه مهم تر سر خود را بالا بگیرید.

بر طبق آزمایشی در کارولینای جنوبی دکتر استیون با رعایت نکات بالا به 10 مصاحبه استخدام رفت و در همه آن مصاحبه ها او فردی با جذبه و با اعتماد بنفس بالا در نظر مصاحبه کننده ها آمد.

3- استفاده از ابزارهای غیر کلامی :

مغز ما در یادگیری و حفظ کردن مطالب کلامی بازدهی پایینی دارد. برای این که مطالب را بهتر به دانش آموزان بفهمانیم باید از ابزارهای غیر کلامی مثل : بالا و پایین بردن تن صدا و دست ها و حرکات صورت استفاده کنیم.

4- بیانگری (Expressiveness) را رعایت کنیم :

پروفسور رادلف ایزاک طی یک آزمایش در دو کلاس متوجه مسئله جالب شد. وی در یکی از کلاس ها با فرمت معمولی شروع به درس دادن جزوه درسی کرد و در کلاس دیگر از تکنیک های بیانگری استفاده کرد. نتیجه این بود که در کلاس دوم دانش آموزان به مراتب بهتر متوجه درس شده بودند و کلاس بازدهی بیشتری داشت.

5- خوش آمدگویی به دانش آموزان در بدو ورود :

دقیقا در درگاه کلاس قرار بگیرید و بعد از این که دانش آموزان آمدند به آن ها خوش آمد بگویید و اجازه بدهید وارد کلاس شوند. این کار باعث می شود که دانش آموزان قبل از آمدن به سر کلاس آرام شوند و استرس آن ها کم شود. اگر دانش آموزان قبل از ما در کلاس حضور داشتند با صدایی رسا به آن ها سلام کنید و هرگز نگذارید دانش آموزان فکر کنند که شما بی حال هستید یا حوصله ندارید.

6- استفاده از همه فضای کلاس :

اگر تمام ساعت کلاس پشت میز بشینید باعث می شود که یک مانع بین شما و دانش آموزان ایجاد شود. بهتر است در طی ساعات تدریس در کلاس راه بروید و از تمامی فضاهای موجود استفاده کنید. این گونه هم کلاس کسل کننده نمی شود و هم می توانید همه دانش آموزان را زیر نظر بگیرید.

7- هرگز فریاد نکشید :

اگر در حین درس دادن جو کلاس متشنج شد و بچه ها شروع به حرف زدن کردند نباید با فریاد زدن کلاس را ساکت کنید. کافی است دست از درس دادن بکشید در سر جای خود نشسته و به دانش آموزان نگاه کنید. بعد از این کار کلاس سریعا ساکت می شود و شما می توانید دوباره به درس دادن بپردازید. هم چنین باعث می شود احترام شما حفظ شود و انرژی کمتری مصرف کنید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!