اصول برنامه ریزی برای کنکور 97

یکشنبه 26 شهریور 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

اصول برنامه ریزی برای کنکور 97

برنامه ریزی و اصول آن

تلاش برای موفقیت در کنکور ورودی های دانشگاه؛ باید برنامه ریزی شده و هدفمند باشد تا بتواند دانش آموزان را به نتیجه دلخواهشان برساند. تحصیل در مدرسه و در عین حال آمادگی برای شرکت در آزمون ورودی، دشواری ها و ویژگی های خاص خود را دارد. با توجه به آن که بعد از پایان تابستان و شروع مدارس، روند رقابت میان داوطلبان آغاز می شود، باید بتوان دور از حواشی نسبت به تدوین برنامه صحیح اقدام کرد. برنامه ریزی باید به شکلی دقیق و تعریف شده صورت گیرد تا دانش آموز و داوطلب بتواند در راستای آن به درستی حرکت کند. در فرایند برنامه ریزی و تعیین اهداف، آن چه بیش از همه از اهمیت برخوردار  است، استفاده از ارزیابی است. ارزیابی نقش کنترل کننده را ایفا می کند. دانش آموز از طریق ارزیابی خود در فواصل زمانی معین می تواند میزان انحراف از اهداف تعیین شده را مشخص کند.

 

تعیین اولویت ها در برنامه ریزی

دانش آموزان باید از طریق آشنایی با روش های برنامه ریزی یا استفاده از کارشناسان این حوزه، اقدام به تدوین برنامه تحصیلی کنند. مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، کیفیت مطالعه است. دانش آموزان صرفا افزایش زمان مطالعه را به عنوان فاکتور مهم و تعیین کننده روال موفقیت در نظر نگیرند. مطالعه دقیق و عمیق بسیار ارزشمندتر و موثرتر از مطالعه سطحی و بدون بازده است. توجه به سابقه تحصیلی در تدوین برنامه هم از دیگر نکات مهم در این حوزه می باشد. دانش آموزان با پایه های تحصیلی متفاوت و سطح تحصیلی مختلف نمی توانند با پیروی از یک برنامه مشابه به موفقیت دست پیدا کنند. هر فردی برحسب ویژگی های خاص خود و هم چنین توان علمی منحصر به فردش، باید از یک برنامه تحصیلی خاص تبعیت کند.

اهمیت آزمون های نهایی پایان سال تحصیلی بر کسی پوشیده نیست. داشتن معدل بالا هر چند با درصد کم، در نتیجه آزمون ورودی دانشگاه موثر است. ضمن آن که تسلط به دروس آزمون های پایان سال؛ دانش آموز را در یادگیری بهتر مطالب به شکل تستی و تشخیص سوالات مفهومی، یاری خواهد کرد.

 

توجه به زمان در برنامه ریزی

برخی به غلط تصور می کنند داشتن زمان زیاد برای مطالعه، امکان موفقیت افراد را در آزمون دانشگاه ها، افزایش می دهد. این جمله تا حدودی صحیح است. اما نباید فراموش کرد که داشتن زمان طولانی برای آمادگی در آزمون، دانش آموز و داوطلب را دچار یک حس بی خیالی می کند. این حالت نقش مانع را در تلاش و تمرین در وی بازی خواهد کرد. دانش آموزان سوم دبیرستان، باید تمام زمان خود را صرف کسب نتیجه بهتر در آزمون نهایی بکنند. به این ترتیب آن ها خواهند توانست به تسلط کافی در مفاهیم و دروس دست یابند. با تسلط به دروس این مقطع، دانش آموز می تواند زمان خود را به دروس سال چهارم و سال های قبل اختصاص دهد.

 

نکات مهم در برنامه ریزی کنکور

  • توانایی های علمی خود را به درستی بشناسید.
  • دروسی که در آن ها ضعف دارید شناسایی کنید.
  • مباحثی که در درسی با ایراد و اشکال همراه است، شناسایی کنید.
  • بازه زمانی کوتاه مدت، برای دست یابی به اهداف کوچک ترسیم کنید. مثلا مطالعه دو فصل از کتاب فیزیک 1، برای آزمون تستی ده روز آینده.
  • از ابتدای شروع به درس خواندن، ساعت مطالعه خود را بالا نبرید. این کار را تدریجا انجام دهید تا احساس کسالت و خستگی به زمان مفید مطالعه، غلبه نداشته باشد.
  • آزمون های منظم و بودجه بندی شده برای خود در نظر بگیرید.
  • نتایج خود را در هر آزمون با میران تلاش صرف شده برای مطالعه، تطبیق دهید. مثلا اگر برای درسی توانسته اید با مطالعه 20 ساعته به نتیجه عالی دست یابید. بهتر است مدت زمان مطالعه این درس را بین دروسی که در آن ها نتیجه مطلوبی نگرفته اید، سر شکن کنید.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *