اصول برنامه ریزی برای کنکور 97

یکشنبه 26 شهریور 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

اصول برنامه ریزی برای کنکور 97

تلاش برای موفقیت در کنکور ورودی های دانشگاه ؛ باید برنامه ریزی شده و هدفمند باشد تا بتواند ؛ دانش آموزان را به غایت دلخواهشان برساند.تحصیل در مدرسه و درعین حال آمادگی برای شرکت در آزمون ورودی ؛ دشواری ها و ویژگی های خاص خود را دارد . با توجه به آنکه بعد از پایان تابستان؛ و شروع مدارس ؛ روند رقابت میان داوطلبان آغاز می شود؛ باید بتوان دور از حواشی؛ نسبت به تدوین برنامه ی صحیح اقدام کرد. برنامه ریزی باید به شکلی دقیق و تعریف شده صورت گیرد؛ تا دانش آموز و داوطلب بتواند در راستای آن به درستی حرکت کند . در فرایند برنامه ریزی و تعیین اهداف ؛ آنچه بیش از همه از اهمیت برخوردار  است ؛ استفاده ازارزیابی است. ارزیابی نقش کنترل کننده را ایفا می کند. دانش آموز از طریق ارزیابی خود در فواصل زمانی معین می تواند ؛ میزان انحراف از اهداف تعیین شده را مشخص کند.

تعیین اولویت ها در برنامه ریزی

دانش آموزان باید از طریق آشنایی با روش های برنامه ریزی ؛ یا استفاده از کارشناسان این حوزه ؛ اقدام به تدوین برنامه ی تحصیلی کنند. مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت ؛ کیفیت مطالعه است. دانش آموزان صرفا افزایش زمان مطالعه را به عنوان فاکتور مهم و تعیین کننده در روال موفقیت ؛ در نظر نگیرند. مطالعه ی دقیق و عمیق بسیار ارزشمند تر و موثر تر از مطالعه ی سطحی و بدون بازده ام اد رمانی طولانی است . توجه به سابقه ی تحصیلی در تدوین برنامه هم ؛ از دیگر نکات مهم در این حوزه می باشد. دانش آموزان با پایه های تحصیلی متفاوت ؛ و سطح تحصیلی مختلف ، نمی توانند با پیروی از یک برنامه ی مشابه به موفقیت دست پیدا کنند. هر فردی برحسب ویژگی های خاص خود ؛ و هم چنین توان علمی منحصر به فردش؛ باید از یک برنامه ی تحصیلی خاص تبعیت کند.

اهمیت آزمون های نهایی پایان سال تحصیلی بر کسی پوشیده نیست.داشتن معدل بالا ؛ هر چند با در صد کم ؛ در نتیجه ی آزمون ورودی دانشگاه موثر است. ضمن آن که تسلط به دروس آزمون های پایان سال؛ دانش آموز را در یادگیری بهتر مطالب به شکل تستی و تشخیص سوالات مفهومی ، یاری خواهد کرد.

توجه به زمان در برنامه ریزی

برخی به غلط تصور می کنند داشتن زمان زیاد برای مطالعه ؛ امکان موفقیت افراد را در آزمون دانشگاه ها ؛ افزایش می دهد. این جمله تا حدودی صحیح است. اما نباید فراموش کرد که داشتن زمان طولانی برای آمادگی در آزمون ؛ دانش آموز و داوطلب را دچار یک حس بی خیالی می کند. این حالت نقش مانع را در تلاش و تمرین در وی باز ی خواهد کرد. دانش آموزان سوم دبیرستان ؛ باید تمام زمان خود را صف کسب نتیجه ی بهتر در آمزون نهایی بکنند. به این ترتیب آنها خواهند توانست به تسلط کافی در مفاهیم و دروس دست یابند. با تسلط به دروس این مقطع ؛ دانش آموز می تواند زمان خود را به دروس سال چهارم و سال های قبل اختصاص دهد.

نکات مهم در برنامه ریزی کنکور

  • توانایی های علمی خود را به درستی بشناسید.
  • دروسی که در آن ها ضعف دارید شناسایی کنید.
  • مباحثی که در درسی با ایراد و اشکال همراه است ، شناسایی کنید.
  • باز ه ی زمانی کوتاه مدت؛ باری دست یابی به اهداف کوچک ترسیم کنید. مثلا مطالعه ی دو فصل از کتاب فیزیک 1 ؛ برای آزمون تستی ده روز آینده.
  • از ابتدای شروع به درس خواندن ؛ ساعت مطالعه ی خود را بالا نبرید. این کار را تدریجا انجام دهید تا احساس کسالت و خستگی به زمان مفید مطالعه ؛ غلبه نداشته باشد.
  • آزمون های منظم و بودجه بندی شده برای خود در نظر بگیرید.
  • نتایج خود را در هر آزمون با میران تلاش صرف شده برای مطالعه ؛ تطبیق دهید. مثلا اگر برای درسی توانسته اید با مطالعه ی 20 ساعته به نتیجه ی عالی دست یابید. بهتر است مدت زمان مطالعه ی این درس را بین دروسی که در آنها نتیجه ی مطلوبی نگرفته اید ، سر شکن کنید .
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!