بازاریابی عصبی ( نورو مارکتینگ )

دوشنبه 3 مهر 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

بازاریابی عصبی ( نورو مارکتینگ )

در گذشته شرکت ها برای بازاریابی مجبور بودن دست به کار های کم بازده و پر هزینه بزنند ، مثل تراکت پخش کردن در بازار ها و یا تبلیغ برند خود بر روی بدنه اتوبوس . ولی رفته رفته روش های نوین جایگاه روش های سنتی را گرفت . تفاوت این روش ها کاملا اشکار بود چرا که با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را میداد. یکی از این روش ها بازایابی عصبی است . اثر بخشی این بازاریابی همان طور که از اسمش پیدا است بر روی اعصاب و روان است . در واقع بر روی ناخوداگاه فرد تاثیر می گذارد.

اگر بخواهید به انچه در ذهن مشتری می گذرد دست پیدا کنید دو روش وجود دارد:

اولی تصویر سازی شدید مغناطیسی کارکردی ( FMRI) و دومی برق نگاری مغزی (EEG) نام دارد .

در این روش با استفاده از اهنربایی قوی جریان خون در مغز را هنگام واکنش به تصور ها و صدا ها رصد می کند و با دسترسی به بخش لذت مغز بازاریاب ها در میابند ایا پاسخ مغز مشتری مصبت است یا منفی. مشکل این روش این است که بسیار پر هزینه است. اما در روش دوم یک کلاه الکترودی به مغز مشتری وصل می شود و پاسخ های مغز به جریان های الکترودی را بازیابی می کند . این روش بسیار ارزان تر از روشی قبلی است ولی به بخض لذت مغز دسترسی ندارد.

15 راه کار پیاده سازی بازاریابی عصبی

1 ارتباط چشمی

انسان ها به تبلیغ هایی که در ان یک انسان وجود دارد بیشتر توجه میکنند ، این یک حقیقت است. و اگر یک بچه در تبلیغ باشد توجه بیشتر می شود و حال اگر ان بچه زیبا هم باشد که چه بهتر . ولی باید دقت کرد اگر دوربین بچه را نشان دهد مشتری ها بیشتر به بچه دقت می کنند تا به خود محصول ، ولی اگر بچه به محصول نگاه کنند مشتری ها هم به محصول دقت می کنند.

2 بسته بندی های موثر

حتما برای شما هم پیش امده که یک بسته بندی نظر شما را جلب کرده باشد. این دقیقا همان تاثیر بسته بندی است . بر طبق تحقیقات به عمل امده انسان ها به بسته بندی های با رنگ درخشان پاسخ منفی تری می دهند تا به بسته بندی های مات.

3 تاثیر رنگ

رنگ ها احساسات خاصی را در ما بر می انگیزند و همین باعث می شود که ما از انها در تبلیغ محصولمان بتوانیم به خوبی بهره ببریم . به عنوان مثال بسته بندی های مک دونالد همیشه زرد و قرمز هستند چرا که این دو رنگ در مشتری ها احساس گرسنگی را القا می کنند . قبل از اینکه محصولمان را تبلیغ کنیم باید بدانیم محصول قرار است درباره چه حسی هست و رنگی مناسب ان حس را در تبلیغ استفاده کنیم.

4 تاثیر تبلیغات

بدیهی است وقتی شما درباره محصولتان بیشتر تبلیغ کنید تاثیر ان بیشتر است . دریک ازمایش که توسط یک شرکت بازاریابی انجام شده بود , 3 تبلیغ مربوط به انجمن ملی سرطان به بینندگان نشان داده شدو تبلیغی که بیشترین میزان فعالیت های مغزی را در منطقه انجام داده بود تاصیر بیشتری از بقیه داشت.

5 گمراهی در تصمیم گیری

اگر فکر میکنید هر چه تنوع محصولاتتان بیشتر باشد موفق تر هستید متاسفانه باید بدانید که جواب نخیر است . مشتری ها هر چه با اپشن های انتخاب بالاتری مواجه باشند تاثیرش منفی است . باید دقت کنید باید اپشن های انتخاب را محدود بگذارید تا مشتری گمراه نشود.

6 ارزیابی رضایت

هرچه مشتری از تبلیغ شما راضی تر باشد امکان اینکه از شما خرید کند نیز بالاتر می رود . باید دقت کرد که در تبلیغاتمان از عناصر منزجر کنند استفاده نکنیم تا تاثیر منفی در دهن مشتری ایجاد نشود .

7 تنفر از زیان

انسان ها دارای رفتار های عجیبی هستند . انها بیشتر دوست دارند زیان نکند تا اینکه چیزی به دست بیاورند . از این رفتار انها شما می توانید استفاده ابزاری کنید . مثلا در تبلیغتان بگویید : پیش از اینکه تمام نشود بخرید. همین جمله ساده تاثیر تبلیغ شما را دوچندان می کند.

8 لنگر انداختن

مهم ترین چیز در تبلیغات اولین اطلاعات منشتر شده هستند . ان اطلاعات هستند که د ذهن مشتری لانه می کنند . یکی از کارکرد های مغر ما مقایسه است . یعنی ما ارزش یک جنس را به خودی خود در نظر نمیگیریم ان را با جنس مشابه مقایسه می کنیم . همین امر در تبلیغات بسیار مهم است . مثلا : دو اتاق در دو هتل متفاوت را در نظر بگیرید که هر دوی انها یک قیمت دارند ولی یکی از انها صبح ها قهوه رایگان می دهد . به قطع یقین شما اتاق که قهوه می دهد را انتخاب می کنید وبرایتان مهم نیست که ایا کیفت ان اتاق دیگر بهتر باشد یا نه .

9 سرعت

مقوله سرعت یکی از مهم ترین بحث ها در بازاریابی است . مغز ادمی به سرعت بسیار علاقه دارد . جالب است بدانید برای انسان ها سرعت از امنیت نیز مهتر است . در یک ازمایش دو درگاه پرداخت اینترنتی قرار داده شده بود یکی ادعا می کرد که ایمن ترین است و یکی ادعا می کد که سریع ترین است . 90 درصد مردم از درگاه سرعتر استفاده کردند.

10 تبلیغ های سوال برانگیز

مطالعات نشان داده در تبلیغ هایی که سوالی مطرح شود که مشتری دنبال جواب ان باشد موفق تر هستند . چرا که ذهن انسان دهنی حقیقت جو است و همیشه دنبال حقیقت می باشد .

11 استفاده از پاداش و تنبیه

اگر دقت کرده باشید در بازی های کامپیوتری هم از این روش استفاده شده . تا زمانی که برای انجام مرتحل پاداش در نظر گرفته شده باشد شما میل به انجام بازی را دارید . پس اگر محصول شما این قابلیت را داشته باشد که پس از استفاده مجدد چیز جدید ارائه دهد ، شما قطعا برد کرده اید.

12 ازمایش نسخه بتا

همیشه قبل از اینکه محصول نهایی را عرضه کنید یک نمونه اولیه را برای جامعه اماری محدودی ارائه کنید تا بتوانید بفهمید باگ های کار کجاست و یا جامعه اماری چه چیزی را بیشتر نی پسندد.

13 قیمت

دقت کرده اید چرا همیشه شرکت ها از قیمت های مثل 9.99 دلار یا 7.99 دلار استفاده می کنند؟ چرا که اعداد روند در تصمیم گیری های احساسی تاثیر دارند و اعداد غیر روند در تصمیم گیری های منطقی .

14 وب سایت مناسب

دقیقا از همین تکنیک های بالا هم می توان در وب سایت هم استفاده کرد . ولی این چند نکته هم مهم است : استفاده از ازکون های شبکه های اجتماعی مثل تویتر و فیس بوک . و همچنین وب سایت هایی که به صورت عمودی هستند از وب سایت های افقی بهتر هستند.

15 تیتر های ماندگار

اگر شما برای یک موضوع ساده هم تیتری جالب پیدا کنید ان موضوع جذاب جلوه می کند تحقیقات نشان داده وقتی ما با نوشته ای نشبتا اشنا که تغییر کرده مواجه می شویم هیپوکامپ مغز بیشتر تحریک می شود و به ان مضوع توجه می کند. به این تیتر ها تیتر های هیپوکامپی نیز می گویند.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *