تاثیر ارتباط غیر کلامی بر جذابیت

سه شنبه 7 شهریور 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

ارتباطات به دو دسته ی کلامی و غیر کلامی تقسیم می شود. در ارتباط کلامی طرفین از طریق سخن گفتن در زمینه ی موضوعی ،منظور یکدیگر را متوجه شده وبه اشتراکات و یا نقاط اختلاف هم پی می برند. روش دیگر ارتباط؛ مبتنی بر کلام نیست؛ یعنی فرد از طریق ایماو اشاره و یا سکوت و حرکات دیگر ؛ اقدام به برقراری ارتباط با فرد دیگر می کند. حالت دوم از ارتباط به دلیل عدم کاربرد کلام ؛ ارتباط غیر کلامی نامیده می شود.

تاثیر جذابیت در ارتباط از آن رو دارای اهمیت است, که انسان ها تمایل به برقرای ارتباط با شخصی دارند که از فاکتورهای جذابیت برای آن ها بهر مند باشد. برای روشن شدن مفهوم به این مثال توجه کنید. فرض کنید دریک کلاس درس که برای تحقیق و کار پژوهشی نیاز به گروههایی دانشجویی دارد؛ دانشجویانی تمایل دارند با هم در یک گروه قرار بگیرند که برای یکدیگر در جه ای از جذابیت را داشته باشند. مثلا فردی به سبب نوع تشابهات اخلاقی با فرد دیگر برای وی جذاب خواهد بود؛ یا شخص دیگر به دلیل نوع معاشرت و توانایی در برقراری ارتباطات اجتماعی مورد قبول گروه واقع خواهد شد. تمام این فاکتورها نشان دهنده ی درجه ی جذابیت فرد است که در زمینه ی برقراری ارتباط با وی مورد توجه خواهد بود.

پیش از آغاز سخن د رزمینه ی انواع ارتباط غیر کلامی ؛ باید به بررسی عوامل جذابیت بپردازیم. در واقع باید راه هایی را بیابیم که برمیزان جذابیت ما بیافزاید . اهمیت این بحث بدان حد است که روانشناسان اجتماعی اصطلاح جاذبه ی بین فردی برای در روابط اجتماعی نظیر دوستی؛ صمیمیت و … مهم دانسته اند.

به عقیده ی روانشناسان آنچه باعث ایجاد جاذبه می شود؛ در سه عنصر جذابیت جسمانی ؛ مجاورت و مشابهت  قابل بررسی است. در بعد جذابیت جسمانی فاکتورهایی مربوط به ظاهر فرد نظیر اندازه ی قد؛ نوع پوشش ؛ قیافه و … مورد نظر هستند.اهمیت این فاکتور در آغاز ارتباط بسیار زیاد است و به مرور که به عمر رابطه ی اجتماعی بیشتر می شود , از درجه ی اهمیت آن کاسته می شود. مجاورت عنصر مهم دیگری در جذابیت محسوب می شود؛ در تعریف مجاورت می توان اصطلاح یکسان بودن شرایط زمانی و مکانی طرفین رابطه را دخیل دانست. افزایش این فاکتور با تعداد دفعات ملاقات فرد و تماس مکرر وی ارتباط مستقیم دارد. مثل معروف ایرانی از دل برود هر آنکه از دیده برفت نشان دهنده ی اهمیت فاکتور مجاورت در میزان جذابیت فرد است.

فاکتور سوم مشابهت؛ درجه ی نزدیکی دو نفر به هم رابه لحاظ فکری ؛ اخلاقی و … نشان می دهد . مشابهت باعث می شود دوام یک رابطه تضمین شود. هر چه میزان اختلافات بین طرفین یک رابطه کم تر باشد امکان بروز تداخل عقاید و نظرات در آن رابطه کم تر و درنتیجه عمر رابطه بیشتر خواهد وبد.

اکنون که روش ها و عوامل ایجاد کننده ی جذابیت در ارتباط مورد بررسی قرار گرفتند می توانیم در مورد ارتباط غیر کلامی و انواع آن و هم چنین تاثیر این نوع ارتباط در ذهن خوانی به بیان نکاتی بپردازیم.

مفهوم و کارکرد ارتباط غیر کلامی

در ارتباط غیر کلامی انتقال معنا و منظور بدون استفاده از کلمات مد نظر می باشد. این نوع از ارتباط حرکات بدن؛ لحن صدا؛ نوع نگاه و حتی نوع پوشش را هم شامل می شود. آنچه در ارتباطات غیر کلامی از اهمیت بسیار برخوردا راست تعبیر و تفسیر این حرکات به نحوی است که دقیقا روشنگر منظور فاعل آن باشد. توجه به فرهنگی که در آن این شکل از ارتباط انجام می شود هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا حلقه در انگشست شست درکشورهای غربی دارای یک معنی و در کشورهای عربی و ژاپن دارای معنی دیگری است.

از جمله کارکرد های مهم ارتباط غیر کلامی میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

  • تاکید موکد: برای تاکید روی بخشی از پیام کلامی.
  • مکمل ارتباط کلامی: برای کامل کردن پیام کلامی آن را با لحن و یا با حرکتی نشان دهد.
  • بیان مغایرت: یعنی نوع حرکت انجام شده در ارتباط غیر کلامی به صورت آگاهانه و با ناآگاهانه مغایر با پیام کلامی باشد
  • تکرار کردن : صرفا به منظور تکرار پیام کلامی استفاده شود.
  • جایگزین ارتباط کلامی: به جای کلام از انواع مختلف ارتباط غیر کلامی استفاده شود.

انواع ارتباط غیر کلامی :

  1. زبان بدن : مهم ترین نوع ارتباط غیر کلامی است و خود به شامل سه دسته از حرکات به قرار ذیل است:
  • حالت های کلی بدن
  • علائمی که با اعضا بدن مثل دست و پا نشان می دهیم
  • حالت های صورت
  1. ارتباط چشمی :ریز کردن چشم, درشت کردن چشم ؛ بزرگ شدن مردمک هر کدام از این علائم در ارتباط غیر کلامی معنی و مفهوم خود را برای مفسرین حرکات خواهد داشت.
  2. لحن صدا : تن صدا ؛ بلندی صدا؛ سرعت بیان عبارات و کلمات همگی در اراتباط غیر کلامی هم بوده و موجب می شوند که گوش دادن موثر در مخاطبان هم تقویت شود.
  3. سکوت: معانی مختلفی از سکوت در حین سخنرانی و یا ارتباط برداشت می شود که این امر تا حدود ی از فرهنگ کشورها تاثیر می پذیرد مثلا در کشورهای شرقی نظیر ژاپن برا ی سکوت ارزش قائلند.
  4. فاصله از افراد: دوری و نزدیکی خود را از افراد تعیین کردن هم از جمله ارتباط غیر کلامی است. افراددرون گرا دورترین نقطه را برای نشستن انتخاب می کنند. و افراد برون گرا بر عکس عمل کرده و نشستن در میان جمعیت را ترجیح می دهند.
  5. ظاهر و شکل بدن: نوع پوشش ؛ رنگ لباس؛ متناسب بودن نوع لباس با نوع مراسم همگی از جکله عوامل مهم و تعیین کننده در ارتباط با فرد خواهند بود.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *