تاثیر استفاده از رنگها در فروش محصولات

چهارشنبه 12 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

تاثیر استفاده از رنگها در فروش محصولات

اصول کاربردی روانشناسی در بازار یابی

دانش روانشناسی ، زمینه ی آشنایی با بسیاری از ویزگی های فردی را برای بازاریابان فراهم خواهد کرد. از طریق آشنایی با برخی از اصول و قواعد مرسوم در این رشته ی علمی می توان ؛ میزان و حجم فروش را نسبت به رقبای شرکت یا سازمان ؛ به شکل چشم گیری افزایش داد . روانشناسی؛ با تمرکز روی عوامل ایجاد کننده ی انگیزه در مشتریان ؛ می توان بازاریابان را در انتخاب مناسب و طراحی درست سهم بازار یاری رساند. از اصول مهم و رایج در بازاریابی که در نتیجه ی استفاده از دانش روانشناسی در این حوزه ایجاد شده است ؛ بحث انتخاب مشتریان هدف برای محصولات است .

هر سازمان با استفاده از تقسیم بندی و بخش بندی صحیح بازار م تیواند زمینه هایی را توانایی ارائه ی محصول مورد پسند مشتری را دارد؛ شناسایی کند. این شناسایی از طریق بررسی علایق و سلیقه های مشتریان؛ آشنایی با نوع نیاز هایشان؛ و … تعیین می وشد . اصول کاربردی روانشناسی در بازاریابی به قرار زیر تعریف شده اند:

  • رضایت مندی ناشی از استفاده از خدمات و یا محصولات:

مشتریان اغلب به استفاده از محصولات و خدماتی ترغیب می شوند،که د ر نتیجه ی کاربرد آن ها در زندگی روز مره ؛ رضایت داشته باشند. از طریق رضایت ناشی از استفاده ی محصولات و شدت آن است که مشتری راغب با استفاده ی مجدد محصول یا خدمت خواهد بود .

  • نظریه ی در معرض بودن:

این نظریه قانون اهمیت تبلیغات را در روند بازاریابی بیان می کند. بر اساس این نظریه ؛ انسان ها تمایل به گزینش محصولاتی دارند که دائما د رنظر آن ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال : مشتریان در فروشگاه های بزرگ به سمت محصولاتی جلب می شوند که در حوزه ی دید آن ها چیده شده ؛ محصولات در ردیف های پایینی و یا بالاتر از سطح دید , کم تر مورد توجه بوده ؛ در نتیجه حجم فروش نهایی این دسته از محصولات ؛ پایین خواهد بود.

  • تاثیرات ناشی از خرد جمعی:

گاه عضویت در گروه های مختلف و تبع آن استفاده و تاثیر پذیری از نظرات افراد حاضر در گروه ؛ در شکل گیری و پیروی از نظرات جمعی و نادیده گرفتن رای شخصی تاثیری زیاد دارد. مثلا فردی به دلیل آن که در محل کار خود، در میان گروهی از همکاران است ؛ اقدام به انتخاب محصولاتی خواهد کرد که با منافع گروه ؛ تقابل نداشته باشد. در این جا نظر و رای گروه ؛ بر نظر فردی غالب بوده ؛ در تیجه ی فرد تحت تاثیر خرد جمعی اقدام به انتخاب کرده است. بازاریابان از روش های مختلف می توانند اقدام به جلب نظر گروه های مختلف در جامعه ی هدف خود کرده ؛ و درنهایت راه را برای پیشبرد اهداف نهایی شان باز کنند.

  • قانون مالکیت:

این قانون راجع به مسئله ی ساده ای صحبت میکند , که هر یک از ما به کرات در زندگی روزم ره ی خود شاهد آن بوده ایم. برای توضیح آشکار این قانون به ذکر مثال بسنده خواهیم کرد. فرض کنید شما به خرید لباس رفته اید. لباسی را خریداری کرده و به منزل باز میگردید. از نظر شما ؛ آن لباس زیباترین و بهترین لباس است. اما فردی در خانواده از قیمت لباس و نوع جنس آن ایراد میگیرد.و یا ارزش آن را کم تر از میزان قیمت پرداختی ؛ قلمداد می کند. این جا قانون مالکیت در وجود شما ؛ نقش خود را آغاز می کند. شما با بیان ویژگی های مثبت در کالای خریداری شده ؛ سعی در کمرزنگ کردن نواقص احتمالی آن خواهید داشت.به این ترتیب می توان از قانون مالکیت ؛ در برانگیختن حس مشتریان ؛ نسبت به محصولات سازمان مرود نظر ؛ اقدام کرد.

  • قانون مهربانی:

همه یانسان ها در قبال دریافت مهربانی ، نسبت به با آن فرد حس بهتری را تجربه خواهند کرد. با دخیل کردن این حس و تاثیر مثبت آن در روال بازاریابی محصولات؛ می توان در دل مشتریان نوعی حس وفاداری نسبت به محصولات و سازمان ایجاد کرد. داشتن مشتریان وفادار و گرفتار در مهربانی خدمات مازاد بر فروش ، راهی موثر در بهبود حجم و میزان فروش است.

  • روش تقریب متوالی :

به این معنا است که هر چبه بیشتر با مشتری در تماس باشید؛ و امکان آشنایی بهتر با محصولات و خدمات متنوع را برای وی فراهم کنید؛ می توانید در تبلیغات مثبت دهان به دهان از جانب وی ؛ مطمئن باشد. به این شکل می توانید از ارسال ایمیل های مختلف درباره محصولات و خدمات متنوع ؛ جشنواه ره ای خاص مرتبط با محصولات و .. یاد کرد. مشتریان با این روش ها می توانند آگاهی بیشتری نسبت به خدمات سازمان داشته باشند و در نتیجه ی این امر ؛ امکان تبلیغ خدمات شما توسط مشتریان ؛ فزونی خواهد یافت.

  • اثر فریتمن:

این اثر راجع به استفاده از گزینه ی شوم در میان انتخاب مشتریان سخن می گوید. بر اساس این اثر ؛ میتوان برای ترغیب مشتری به استفاده ازدو گزینه ی اول؛ میتوان گزینه ی سومی را وارد معادله کرد؛ که نسبت به دو مورد اول از میزان جذابیت کم تری بهرمند باشد. به این شکل بر اساس اثر فریتمن ؛ مشتری راغب خواهد بود ؛ از میان دو گزینه ی نخست ؛ دست به انتخاب بزند. لازم به ذکر است که گزینه  ی سوم باید به شکلی دقق و کارشناسی شده ؛ بیان شود تا بتوان به مقصود رسید.

  • اصل طلایی دراین زمینه ؛ ارائه ی خدمات پس ا زفروش است. بازار یابان موفق از این اصل به عنوان نقطه ی قوت خود استفاده می کنند. به مدد این اصل می توان زمینه ی تبلیغات مثبت نسبت به سازمان ؛ وفاداری در مشتریان ؛ و فروش بیشتر را ایجاد کرد. ارسال پیام های مختلف بعد از خرید محصولات و خدمات ؛ متناسب با نوع مورد خریداری شده؛ ذکر تاریخ های مهم برای ارائه ی خدمات رایگان پس از فروش؛ استفاده از کارشناسان پشتیبانی در اسرع و قت و .. همگی از جمله خدمات پش از فروش محسوب می شوند که می توانند جذب بیشتر مشتریان به سوی سازمان ؛ نقش داشته باشد.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!