[offering]

تغذیه ، خواب ، ورزش مناسب برای کنکوری ها

دوشنبه 16 مرداد 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

تغذیه ، خواب ، ورزش مناسب برای کنکوری ها

آداب مناسب برای کنکوری ها

همه لحظات کنکوری فقط مطالعه کردن نیست، خیلیا بودن که ساعت ها درس خوندن و شاید روزی 12 الی 14 ساعت هم مطالعه داشتن روزانه ولی بعد از مدتی رتبه خوبی نمیارن. وقتی از رتبه های برتر حرف میزنیم و ازشون در مورد زندگیشون می پرسیم می بینیم که علاوه بر مطالعه کردنشون، زندگی عادی خودشون رو هم ادامه دادن و زندگی رو برای خودشون خییییلی سخت نکردن و هر فعالیتی که در زندگی داشتن در راستای رسیدن به اهداف کنکوریشون بوده همین طور میزان وقت گذاشتن برای خواب و ورزش کردنشون که به صورت مفصل در موردش صحبت می کنیم.

خواب و کنکور

با توجه به تغییرات ریتم خواب خانواده های ایرانی، اهمیت خواب برای دانش آموزا بسیار مهم و اساسی هستن، دانش آموزا خیلی کم میخوابن برای این که بتونن ساعت مطالعشون رو بیشتر بکنن، این شاید از نگاه اطرافیان خوب باشه و بگن آفرین بهت که داری بیشتر مطالعه میکنی ولی باید بهتون بگم که این کار بسیار اشتباه هستش. به نظر من شخصی که این کار رو میکنه باید یک روز کاری خودش رو انتخاب بکنه و هر کاری رو که میکنه رو یادداشت بکنه و ببینه چه فعالیت هایی در روز انجام میده. آخر شب متوجه میشه که وااااای چقدر وقتام داره هدر میره الکی و بیخودی. اگه بتونید این وقتای تلف شده رو زنده کنید دیگه نیازی به این ندارید که از خواب شبتون بزنید و میزان مطالعتون رو بالا ببرید.

خیلیا هم هستن که بر عکس گروه بالایی هستن و زیاد میخوابن، همین یکی از دلایل اصلی برای کسل بودن هنگام مطالعه هست و شاید در کارهای روزانتون هم به مشکل بر بخورید. سعی کنید که به هیچ عنوان بیشتر از 8 ساعت نخوابید، اگر هم بیشتر می خوابید باید آروم آروم طی 2 هفته از میزان خوابتون کم کم بکاهید. اگر بتونید هر روز 10 دقیقه زودتر از قبل بیدار بشید آخر هفته 1 ساعت زودتر از قبل بیدار میشید.

بریم سراغ یه دسته دیگه از دانش آموزا که شبانه مطالعه میکنن و تا دیر وقت بیدار میمونن. میدونی چرا؟ احتمال بسیار زیاد این داوطلبا در طول روز وقت خودشون رو به بطالت و بی فایده گذروندن و آخر شب تازه یادشون افتاده و عذاب وجدان گرفتن که درس نخوندن و شروع به مطالعه میکنن و تا دیر وقت بیدار میمونن، این حرکت هم به نظر بنده اشتباهه میدونید چرا؟ چون هم وقتی شما آخر شب مطالعه می کنید نمی تونید درست مطالب رو یاد بگیرید و هم صبح روز بعد با خستگی از خواب بیدار میشید و کششی برای درس خوندن و یادگیری ندارید دیگه که ما در اصول مشاوره و روانشناسی میگیم “بازی دو سر باخت”.

ورزش و کنکور

شده از کسی بشنوید که ورزش کردن و حرکات نرمشی برای بدن انسان مضر هست؟ خیر. چه بهتر شمایی که امسال کنکور داری برای برنامه ریزی روزانه خودت ورزش رو هم جا بدی، خودتون هم میدونید که وقتی که ورزش می کنید شاداب تر هستید. پس حتما برای خودتون زمان مشخصی برای ورزش کردن بزارید اونم اوایل صبح که بتونه خستگی به جا مونده و کرختی رو از بدنتون دور بکنه. یه پیشنهاد میتونم برای شما داشته باشم، زمانی که شما روی صندلی نشستی و داری درس میخونی بعد از مدتی کمر و بدن و شونه هاتون خشک میشه و خسته میشید، میتونید تمرین های کششی و سبک رو به مدت 5 دقیقه برای خودتون بین درس خوندنتون داشته باشید و خستگی مطالعه رو از بدنتون دور میکنه.

تغذیه و کنکور

شاید این مبحث رو خیلی از آدما نادیده بگیرن اهمیتش رو و فقط تغذیه رو از دیدگاه سیر شدن بدن ببینن که این مورد هم اشتباه هست. برای کنکور و فعالیت های روزانتون باید برنامه ریزی دقیق تغذیه ای داشته باشید، ساعت های 3 وعده غذاییتون باید مشخص باشه، نوع غذایی که مصرف می کنید، میزان غذایی که دارید، میان وعده هاتون و کلی مسائل دیگه که میگم خدمتتون. شما علاوه بر 3 وعده غذاییتون که نباید پر چرب و حجیم باشه، باید میان وعده های کم حجم و پر انرژی استفاده بکنید مثل خرما، کشمش، بیسکوییت های مقوی و هر چیزی که بتونه با حجم کم انرژی زیادی برای بدنتون داشته باشه و سریع جذب بدنتون بشه. از دمنوش های گیاهی و طبیعی هم میتونید در زمان های استراحت استفاده بکنید.

نکته نهایی: یه جمله ای میگم بهتون امیدوارم بتونه کمکتون بکنه “شاید تصور کنید که وای یعنی نیم ساعت از وقتم رو برای ورزش بزارم؟ روزی 2 ساعت وقت بزارم برای غذا خوردن و صحبت با اعضاء خانوادم؟ این همه وقتمو هدر بدم؟ باید بهتون بگم که اینا وقت هدر دادن نیست، شما با این کارها دارید سرمایه گذاری می کنید در رشد شخصیتتون در رسیدن به هدفتون، هم ورزش میتونه کمکتون بکنه و هم ارتباط با والدینتون. خیلیا فقط میشینن درس میخونن و سرشون تو کتابه و با فامیل و دوست و آشنا قطع رابطه میکنن که اصلا پیشنهاد نمیکنم این مدل برنامه رو، چون انسان مجموعه ای از نیازهاست که باید در یک راستا رشد کنه”.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "انگیزشی کنکور کمک" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!