[offering]

تکنیک افزایش ساعت مطالعه درسی

چهارشنبه 29 شهریور 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

تکنیک افزایش ساعت مطالعه درسی

چند و چون افزایش ساعت مطالعه

دانش آموزان و دانشجویان مایل هستند از طریق فراگیری تکنیک های مختلف مطالعه، برکیفیت و کمیت زمان مطالعه خود بیفزایند. در این میان تکنیک هایی که با به کارگیری آن ها می توان در زمانی کوتاه برحجم و میزان مطالعات خود افزود؛ با استقبال بیشتری مواجه بوده اند. روش هایی که باعث می شود دانش آموزان بتوانند از طریق فراگیری آن بر سرعت مطالعه خود بیافزایند به چند دسته تقسیم می شوند، که مهم ترین آن ها عبارتند از:

استفاده از نشانه و یا راهنما در خواندن مطالب

به این شکل چشم کم تر خسته شده و هم چنین احتمال بروز خطا در مطالعه خطوط هم کاهش می یابد. هم چنین به دلیل آن که چشم به دنبال راهنما حرکت می کند، امکان تطابق ذهن با آن چه خوانده می شود فراهم می آید. بهترین حالت برای مطالعه زمانی است که خواننده در فاصله چهل سانتی متری از کتاب بوده و از میز مطالعه برای خواندن کتاب و یا مطالب خود استفاده کند. چشم ها در هنگام مطالعه متحرک هستند نه سر. این امر از خستگی جسمی و سر درد حین مطالعه خواهد کاست و در عین حال بر زمان مطالعه مفید می افزاید.

عبارت خوانی

با این شیوه تمرکز خواننده بر روی یک عبارت از متن است. یعنی فرد به جای مطالعه کلمه ها و تمرکز بر روی واژه ها از عبارات برای متمرکز کردن دید خود استفاده می کند. برای افزایش حوزه دید حین مطالعه می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که محبوب ترین و برترین آن ها عبارتند از:

استفاده از کارت

یعنی فرد برای تمرین عبارت خوانی، ابتدا مطالب مهم را در یک کارت خلاصه بندی کند و سعی در مطالعه آن عبارت داشته باشد.

استفاده از کتاب

در این شیوه که آن را روش عمومی و محبوب در افزایش حیطه تمرکز تند خوانی نامیده اند، استفاده از کتاب برای عبارت خوانی توصیه شده است. با این شیوه می توان در مطالعه کتاب از تمرکز بر روی کلماتی که نامفهوم و نامتعارفند خودداری شود تا بتوان به شیوه ای دقیق بر روی کل عبارت مورد نظر تمرکز کرد.

استفاده از روزنامه

با این شیوه می توان روی متون مختلف در حوزه های گوناگون، از روش تندخوانی استفاده کرد. البته استفاده از روزنامه برای تمرین تندخوانی نیاز به استفاده از مهارت عمودی خوانی را هم طلب می کند. عمودی خوانی فنی است که در آن خواننده برای مطالعه متن، ابتدا وسط صفحه را در نظر گرفته و سپس به کمک حرکات دست از بالا به پایین صفحه حرکت می کند. این شیوه مناسب متونی است که سطرها ی کمی دارند و باید تعداد کلمات در هر سطر اندک باشد. زمانی که تعداد خط های متن زیاد باشد استفاده از عمودی خوانی با زیگزاگ های کوتاه مناسب ترین روش خواهد بود.

اما بررسی عواملی که موجب می شوند تندخوانی با موفقیت انجام نشود هم باعث می شود فرد به مرور در رفع آن ها و تقویت مهارت های کاهش زمان مطالعه و در عین حال بهبود کیفیت آن موفق باشد.

مهم ترین عواملی برهم زننده تندخوانی عبارتند از :

تند خوانی و سطحی خوانی را یکسان دانستن

برخی گمان می کنند از طریق تند خواندن مطالب از درک دقیق و صحیح آن مطالب عاجز خواهند بود. در صورتی که تند خوانی به معنی استفاده از تکنیک هایی است که به خواننده امکان درک مطالب را به روشی سریع تر از حد معمول اعطا می کند. از طریق پژوهش هایی که بر سرعت مطالعه خوانندگان به عمل آمده است، روشن گردیده که تندخوانان نسبت به کسانی که متن ها را با سرعتی کم تر می خوانند، قادر به درکی بالاتر از مطالب بوده اند.

خواندن با صدای بلند

این امر مانع از انجام تمرکز روی متن شده در نتیجه حواس پرتی روی تن صدا و اصوات و آواهای ایجاد شده را موجب می شود و از تندخوانی متن پیشگیری می کند.

حرکت سر حین مطالعه

با این کار، چشم ها متن را دنبال نمی کنند بلکه با حرکت گردن و سر، خطوط و متن پیگیری می شود. به همین دلیل خستگی ناشی از این عمل مانع از بالا رفتن سرعت مطالعه خواهد بود.

با پچ پچ درس خواندن 

این افراد هنگام خواندن متن ها و مطالب، اصوات نامفهومی از دهان خود خارج می کنند. همین حرکت هم به عنوان یکی از عوامل کاهنده سرعت حین مطالعه معرفی شده است. برای جلوگیری از این کار می توان یکی از سه روش زیر را به کار برد:

لب ها را به حالت سوت زدن نگه داشت.

لب ها روی هم باشند و زبان به سقف دهان بچسبد.

استفاده از خودکار یا مداد بین لب ها.

تمرکز روی کلمات

با این شیوه حوزه دید را به یک واژه محدود کرده ایم و عملا در روند پیشرفت مطالعه مانع ایجاد کرده ایم. چشم انسان قادر به دیدن بیش از یک کلمه در متن است؛ با تمرکز روی یک واژه در واقع اجازه حرکت چشم را به سوی واژگان دیگر هم محدود کرده ایم.

کنترل کلمات یا دقیق خوانی 

با این شیوه خواننده به دلیل ارادی و یا غیر ارادی؛ تمایل به بازگشت روی کلمات و یا عبارات قبلی را دارد. با این کار گر چه وی گمان می کند مطالب را به خوبی درک کرده است، اما به کاهش سرعت مطالعه خود دامن زده است. از طریق به کارگیری روش های زیر می توان از این موضوع پیش گیری کرد:

کارت سفیدی را تهیه کرده روی متن هایی که می خوانید قرار دهید.

مقوا را طوری ببرید که داخل آن به شکل یک مربع خالی بماند، این مقوا را روی متن خود قرار دهید و شروع به مطالعه کنید.

تمرکز روی مناطق سفید در متن 

یعنی چشم به جای متن، روی حواشی آن تمرکز می کند. با یک روش ساده می توان این خطا را به حداقل رساند. تمرین دادن چشم ها به دیدن اشیا بیشتر در خلاف جهت عقربه های ساعت می تواند در از بین بردن این خطا مفید باشد.

تداخل آموخته های قبلی و بعدی 

این امر هنگامی به وجود می آید که قصد مطالعه چند موضوع را داشته باشیم. بهترین شیوه برای پیشگیری از این حالت، مطالعه موضوعات به شکل انفرادی است.

ورق زدن از گوشه پایینی کتاب

این کار سرعت مطالعه شما را کاهش می دهد، بهترین حالت ورق زدن با کمک دست چپ و از گوشه بالایی صفحه است.

کاربرد تکنیک های بالا و در عین حال مطالعه در زمانی که کم ترین میزان حواس پرتی را برای خواننده فراهم آورد و تمرکز روی متن باعث خواهند شد که به سرعت مطالعه افزوده شود. با استفاده از روش های تندخوانی می توان هم برکیفیت مطالعه و هم بر حجم متن مطالعه شده در زمانی کوتاه تر افزود.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!