جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

پنجشنبه 12 مرداد 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

خواب آلودگی در مطالعه

شاید خود شمایی که داری این مطلب رو میخونی با این مشکل روبرو باشی که وقتی که میخوای مطالعه بکنی سریعا خوابتون میگیره، یا دیگران بهتون میگن که کتابتون قرص خواب شما هست. برای این که بتونید بر این مشکلی بزرگ غلبه کنید و راحت مطالعه کنید بدون مشکلی، لطفا این متن رو تا آخر با دقت مطالعه کنید:

  1. سعی کنید وقتی دارید مطالعه می کنید حالت نشسته داشته باشید و صاف باشید و قوز نکنید، خم نشید و هر کاری که تمرکزتون رو از بین ببره و باعث بشه راحت تر به خواب برید.
  2. به هیچ عنوان زمان دراز کشیدن مطالعه نکنید، چون مغز شما در یک لحظه باید دو تا کار رو با هم انجام بده و باعث خستگیش میشه و به راحتی خوابتون میبره بعدش.
  3. وضعیت مکانی و جایی که نشستید رو چند دقیقه یک بار با یک جابه جایی کوچک تغییر بدید و به مدت طولانی یک نواخت یک جا نشینید.
  4. مطالبی رو که می خونید بیشتر از 1 و نیم ساعت نباشه، چون باعث میشه مغز خسته بشه و آروم آروم به خواب بره، بین مطالعه دو تا درس حتما حداقل 1 ربع به خودتون استراحت بدین.
  5. حتی پیشنهاد می کنیم وسط مطالعه درسی به مدت حداکثر 5 دقیقه به تمرینات کششی نشسته بپردازید.
  6. بعضی موقع که احساس کردید که داره خوابتون می بره، مطالب رو با صدای بلندتر بخونید، این حرکت باعث میشه یه شوک خفیف به مغز وارد بشه و تا مدتی شارژ بشه و خوابش نبره.
  7. زمان مناسبی برای مطالعه در نظر بگیرید، مثلا بعد از صرف ناهار نباشه، آخر شب نباشه، چون همین موارد خودشون باعث خواب آلودگی و کرختی هستن دیگه چه برسه شما بخواید مطالعه هم بکنید.
  8. وقتایی که خوابتون گرفت میتونید برای مدتی کوتاه بجای صفحات کتاب به سراغ مطالب جالب باشید، مثلا خوندن یه نکته علمی غیر درسی.
  9. اگر امکانش هست یک دوش ملایم کوتاه بگیرید، این کار باعث میشه هم از خواب از سرتون بپره و هم سرحال تر از قبل بشید.
  10. با توجه به مشخص بودن زمان مطالعتون، حداقل 1 ساعت قبل از مطالعه غذاهای چرب، سنگین و پرحجم، ماست و دوغ، و هر چیزی که باعث کمک کردن به خواب آلودگیتون میشه رو تا حد امکان استفاده نکنید.
  11. زمان های مشخصی رو برای استراحت در روز مشخص کنید (مثلا پس از ناهار تا عصر، حدودا 1 الی 2 ساعت).
  12. برنامه ریزی رو جوری ترتیب بدید که دروس سنگین پشت سر هم قرار نگیرن، جوری که مغزتون خسته نشه و بتونه به اندازه کافی استراحت بکنه.

تحقیقات علمی نشون میده که اگه شما مطلبی رو یاد گرفتید، بعدش بخوابید، راحت تر در ذهن شما باقی میمونه تا این که به خودتون فشار بیارید و مطالب بیشتری رو خواب آلوده بخونید و چیزی هم متوجه نشید حتی مطالب قبلی رو هم خراب کنید. پس زمانی که شرایطش رو نداشتید که بیدار بمونید، به خودتون زیاد از حد فشار نیارید و بخوابید، اما قبلش همه موارد بالا رو رعایت بکنید و اگه دیدید که طاقت ندارید بیدار بمونید، برید بخوابید و استراحت بکنید.

مشاهده برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *