جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

پنجشنبه 12 مرداد 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

شاید خود شمایی که داری این مطلب رو میخونی با این مشکل روبرو باشی که وقتی که میخوای مطالعه بکنی سریعا خوابتون میگیره ، یا دیگران بهتون میگن که کتابتون قرصه خواب شما هست . برای اینکه بتونید بر این مشکلی بزرگ غلبه کنید و راحت مطالعه کنید بدون مشکلی ، لطفا این متن رو تا آخر با دقت مطالعه کنید :

  1. سعی کنید وقتی دارید مطالعه می کنید حالت نشسته داشته باشید و صاف باشید و قوز نکنید ، خم نشید و هرکاری که تمرکزتون رو از بین ببره و باعث بشه راحت تر به خواب برید .
  2. به هیچ عنوان زمان دراز کشیدن مطالعه نکنید ، چون مغز شما در یک لحظه باید دوتا کار رو باهم انجام بده و باعث خستگیش میشه و به راحتی خوابتون میبره بعدش .
  3. وضعیت مکانی و جایی که نشستید رو چند دقیقه یکبار با یک جابجایی کوچک تغییر بدید و به مدت طولانی یکنواخت یکجا نشینید .
  4. مطالبی رو که میخونید بیشتر از 1 و نیم ساعت نباشه ، چون باعث میشه مغز خسته بشه و آروم آروم به خواب بره ، بین مطالعه دوتا درس حتما حداقل 1ربع به خودتون استراحت بدین .
  5. حتی پیشنهاد میکنیم وسط مطالعه درسی به مدت حداکثر 5 دقیقه به تمرینات کششی نشسته بپردازید .
  6. بعضی موقع که احساس کردید که داره خوابتون میبره ، مطالب رو با صدای بلندتر بخونید ، این حرکت باعث میشه یه شوک خفیف به مغز وارد بشه و تا مدتی شارژ بشه و خوابش نبره .
  7. زمان مناسبی برای مطالعه در نظر بگیرید ، مثلا بعد از صرف ناهار نباشه ، آخر شب نباشه ، چون همین موارد خودشون باعث خواب آلودگی و کرختی هستن دیگه چه برسه شما بخواید مطالعه هم بکنید .
  8. وقتایی که خوابتون گرفت میتونید برای مدتی کوتاه بجای صفحات کتاب به سراغ مطالب جالب باشید ، مثلا خوندن یه نکته علمی غیر درسی .
  9. اگر امکانش هست یک دوش ملایم کوتاه بگیرید ، این کار باعث میشه هم از خواب از سرتون بپره و هم سرحالتر از قبل بشید .
  10. با توجه به مشخص بودن زمان مطالعتون ، حداقل 1 ساعت قبل از مطالعه غذاهای چرب ، سنگین و پرحجم ، ماست و دوغ ، و هرچیزی که باعث کمک کردن به خواب آلودگیتون میشه رو تا حد امکان استفاده نکنید .
  11. زمانهای مشخصی رو برای استراحت در روز مشخص کنید ( مثلا پس از ناهار تا عصر ، حدودا 1 الی 2 ساعت ) .
  12. برنامه ریزی رو جوری ترتیب بدید که دروس سنگین پشت سر هم قرار نگیرن ، جوری که مغزتون خسته نشه و بتونه به اندازه کافی استراحت بکنه .

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

تحقیقات علمی نشون میده که اگه شما مطلبی رو یاد گرفتید ، بعدش بخوابید ، راحت تر در ذهن شما باقی میمونه تا اینکه به خودتون فشار بیارید و مطالب بیشتری رو خواب آلوده بخونید و چیزی هم متوجه نشید حتی مطالب قبلی رو هم خراب کنید . پس زمانی که شرایطش رو نداشتید که بیدار بمونید ، به خودتون زیاد از حد فشار نیارید و بخوابید ، اما قبلش همه موارد بالا رو رعایت بکنید و اگه دیدید که طاقت ندارید بیدار بمونید ، برید بخوابید و استراحت بکنید .

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *