پر طرفدارترین رشته های انسانی
پر طرفدارترین رشته های انسانی
۱۲ مرداد ۱۳۹۶
برنامه ریزی روزانه آزمون 3 شهریور قلم چی برای رشته تجربی
۱۳ مرداد ۱۳۹۶
جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

 

 

روشهای عملی و کاربردی 

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

 

شاید خود شمایی که داری این مطلب رو میخونی با این مشکل روبرو باشی که وقتی که میخوای مطالعه بکنی سریعا خوابتون میگیره ، یا دیگران بهتون میگن که کتابتون قرصه خواب شما هست . برای اینکه بتونید بر این مشکلی بزرگ غلبه کنید و راحت مطالعه کنید بدون مشکلی ، لطفا این متن رو تا آخر با دقت مطالعه کنید :

 

  1. سعی کنید وقتی دارید مطالعه می کنید حالت نشسته داشته باشید و صاف باشید و قوز نکنید ، خم نشید و هرکاری که تمرکزتون رو از بین ببره و باعث بشه راحت تر به خواب برید .
  2. به هیچ عنوان زمان دراز کشیدن مطالعه نکنید ، چون مغز شما در یک لحظه باید دوتا کار رو باهم انجام بده و باعث خستگیش میشه و به راحتی خوابتون میبره بعدش .
  3. وضعیت مکانی و جایی که نشستید رو چند دقیقه یکبار با یک جابجایی کوچک تغییر بدید و به مدت طولانی یکنواخت یکجا نشینید .
  4. مطالبی رو که میخونید بیشتر از 1 و نیم ساعت نباشه ، چون باعث میشه مغز خسته بشه و آروم آروم به خواب بره ، بین مطالعه دوتا درس حتما حداقل 1ربع به خودتون استراحت بدین .
  5. حتی پیشنهاد میکنیم وسط مطالعه درسی به مدت حداکثر 5 دقیقه به تمرینات کششی نشسته بپردازید .
  6. بعضی موقع که احساس کردید که داره خوابتون میبره ، مطالب رو با صدای بلندتر بخونید ، این حرکت باعث میشه یه شوک خفیف به مغز وارد بشه و تا مدتی شارژ بشه و خوابش نبره .
  7. زمان مناسبی برای مطالعه در نظر بگیرید ، مثلا بعد از صرف ناهار نباشه ، آخر شب نباشه ، چون همین موارد خودشون باعث خواب آلودگی و کرختی هستن دیگه چه برسه شما بخواید مطالعه هم بکنید .
  8. وقتایی که خوابتون گرفت میتونید برای مدتی کوتاه بجای صفحات کتاب به سراغ مطالب جالب باشید ، مثلا خوندن یه نکته علمی غیر درسی .
  9. اگر امکانش هست یک دوش ملایم کوتاه بگیرید ، این کار باعث میشه هم از خواب از سرتون بپره و هم سرحالتر از قبل بشید .
  10. با توجه به مشخص بودن زمان مطالعتون ، حداقل 1 ساعت قبل از مطالعه غذاهای چرب ، سنگین و پرحجم ، ماست و دوغ ، و هرچیزی که باعث کمک کردن به خواب آلودگیتون میشه رو تا حد امکان استفاده نکنید .
  11. زمانهای مشخصی رو برای استراحت در روز مشخص کنید ( مثلا پس از ناهار تا عصر ، حدودا 1 الی 2 ساعت ) .
  12. برنامه ریزی رو جوری ترتیب بدید که دروس سنگین پشت سر هم قرار نگیرن ، جوری که مغزتون خسته نشه و بتونه به اندازه کافی استراحت بکنه .

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

 

تحقیقات علمی نشون میده که اگه شما مطلبی رو یاد گرفتید ، بعدش بخوابید ، راحت تر در ذهن شما باقی میمونه تا اینکه به خودتون فشار بیارید و مطالب بیشتری رو خواب آلوده بخونید و چیزی هم متوجه نشید حتی مطالب قبلی رو هم خراب کنید . پس زمانی که شرایطش رو نداشتید که بیدار بمونید ، به خودتون زیاد از حد فشار نیارید و بخوابید ، اما قبلش همه موارد بالا رو رعایت بکنید و اگه دیدید که طاقت ندارید بیدار بمونید ، برید بخوابید و استراحت بکنید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
// Omit Closing PHP Tags