خواص و فواید پسته

دوشنبه 22 آبان 1396 سمانه الکایی دسته ها

خواص و فواید پسته

نگاهی به خواص و فواید پسته

شاید شما به خاطر نیاورید ولی زمانی بود که پسته کیلویی سه، چهار هزار تومان بود و هر کسی می توانست این خشکبار مغذی و لذیذ را تهیه کند. پسته، یکی از لذیذترین خشکبارها است. یکی دیگر از مزایای پسته، راحتی در خوردن است. بر خلاف تمام خشکبارهای دیگر که برای جدا کردن مغز از پوسته، مجبور هستیم به زور و گاها دعا و نیایش متوسل شویم، پسته با آسان ترین حرکت دست می شکند و شما می توانید از مغز لذیذش استفاده کنید. حال نوبت آن است که از خواص و فواید پسته آگاه شوید:

1 ) مملو از ریز مغذی های مفید

در هر 28 گرم پسته، که تقریبا دارای 40 عدد پسته می شود و مقادیر زیادی کربوهیدرات، فیبر، کالری و چربی است. 95 درصد چربی های پسته، جزو چربی های مفید می باشند. همچنین مقادیر زیادی ویتامین B6 در پسته وجود دارد که تقریبا به اندازه یک نصف موز می باشد.

2 ) بهترین آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ماده ای بسیار حیاتی برای بدن است که از اکسیداسیون شدن سلول ها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین سرطان بسیار مفید است. در پسته بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در بین تمام دیگر خشکبارها وجود دارد و از آن مهم تر آنتی اکسیدان های پسته راحت هضم می شوند.

3 ) کم کالری و پر پروتئین

مغزها معمولا از خواص بالایی برخوردار هستند ولی تنها یک اشکال دارند، آن هم میزان بالای کالری آنهاست. پسته از این قضیه مستثنی است. در هر 50 گرم پسته تنها 140 واحد کالری وجود دارد. همین مقدار گردو دارای 200 واحد کالری است. پسته بعد از بادام دارای بیشترین مقدار پروتئین در میان مغزها می باشد. پروتئین هایی که در ساخت بعضی آمینو اسیدهای مفید بسیار ضروری هستند. به طور کلی 20 درصد از وزن هر پسته را پروتئین ها تشکیل می دهند.

4 ) تاثیر فراوان در کاهش وزن

ابتدا باید یک باور غلط در این مورد را باطل کنیم. وقتی می گوییم فلان ماده غذایی در کاهش وزن مفید است، منظورمان این نیست که خوردن آن ماده به صورت مستقیم وزن ما را کم می کند. بیشتر مردم فکر می کنند وقتی که می گوییم فلان چیز در کاهش وزن مفید است، آن غذا مانند داروهای کاهش وزن عمل می کند و چربی سوزی می کند. وقتی حرف از کاهش وزن می زنیم منظورمان این است که مثلا با خوردن پسته، شما زودتر سیر می شود ( به دلیل داشتن فیبر و کالری بالا ) و دیگر میل به غذا خوردن ندارید. همین میل به غذا نخوردن باعث می شود تا وزن شما کاهش بیابد.

5 ) همکاری با باکتری های مفید روده

پسته سرشار از فیبر است و فیبر یکی از مواد مفید برای این باکتری ها محسوب می شوند. این باکتری ها با تخمیر فیبرها و تبدیل آنها به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، از ابتلا به مشکلات گوارشی و سرطان های روده جلوگیری می کنند.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!