راهکارهای طلائی برای فراموش نکردن مطالب درسی

یکشنبه 2 مهر 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

راهکارهای طلائی برای فراموش نکردن مطالب درسی

اگر می توانی؛ “فراموشم نکن”

فراموش نکردن موضوعات و مطالاب درسی بعد از مطالعه ی آن  ها از جمله دغدغه های ذهنی دانش آموزان و دانشجویان می باشد. اینکه از چه روش هایی برای مطالعه استفاده شود تا بتوان به شکلی عمیق مطالب را به خاطر سپرد ؟ راه های تکرار و تمرین در به خاطر سپاری کدامند ؟ در چه زمان هایی ،تکرار در حفظ اطلاعات موثر خواهد بود ؟ و … از سوالات مهمی هستند که می توان با خواندن این مطلب به آنها پاسخ گفت : حافظه ی انسان به چند بخش تقسیم شده است. از طریق آشنایی با تقسیم بندی های حافظه می توان ؛ به نوع کارکرد آن ها و تاثیر آنها در روال یادگیری ؛ به آگاهی نسبی دست یافت. انوع حافظه عبارتند از :

  • حافظه ی حسی: محرکات محیطی سبب می شوند ؛ حواس انسان تحریک شده ؛ نسبت به آنها واکنش نشان دهد. روندی که از طریق این کنش و واکنش ؛ منجر به کسب اطلاعات می شود ؛ در حافظه ی ذهنی جای می گیرد. اطلاعات ناشی از این فراگرد هم در حافظه ی حسی ذخیره می شود.
  • حافظه ی کوتاه مدت:اگر اطلاعات به دست آمده با توجه و دقت ؛ همراه شود ؛ وارد حافظه ی کوتاه مدت می شود. مدت زمان نگه دار ی اطلاعات در این حافظه ؛ حداکثر 30 ثانیه می باشد. متخصصان و صاحب نظران ؛ میزان ظرفیت حافظه ی کوتاه مدت را حداکثر 9؛ و حداقل 5 کاراکتر تعریف کرده اند. این کارکتر می تواند ؛ نماد ؛ اعداد , حروف و … باشد.
  • حافظه ی بلند مدت: اگز اطلاعات داده شده در حافظه ی کوتاه مدت ؛ با تکرار و تمرین همراه شود ؛ این اطلاعات به حافظه ی بلند مدت منتقل می شود. به اعتقاد روانشناسان و صاحب نظران ؛ فراموشی در حافظه ی بلند مدت وجود ندارد. آنچه سبب می شود موضوعی و یا مطلبی را به خاطر نیاوریم , علتی دارد که باید در علت یابی آن عامل ؛ به بررسی پرداخت.
  • حافظه ی معنایی : مفاهیم و معانی در این حافظه ذخیره می شوند. مثلا مفهوم یک فرمول را به خاطر سپردن .
  • حافظه رویدادی : خاطرات ما در این حافظه جای می گیرد.
  • حافظه ی فرایندی : روندی که از انجام کارها در هن جای میگیرد, مربوط به این حافظه خواهد بود.

روند جاگیری اطلاعات در حافظه از سه بخش تشکیل شده است. که به قرار زیر هستند:

  1. رمز گردانی
  2. ذخیره
  • بازیابی مجدد اطلاعات
  • در مرحله ی رمز گردانی ؛ فرد اطلاعات را از حالت کد گذار ی شده خارج کرده و آن را دریافت می کند.
  • در مرحله ی ذخیره نسبت به حفظ و اندوزش اطلاعات در ذهن اقدام می کند.
  • در مرحله ی آخر ؛ بنا بر نیاز و شرایط مقتضی ؛ حکم استفاده ی مجدد از اطلاعات ذخیره شده را صادر می کند.

نکته ی مهم آن است که بدانیم فراموشی در کدام مرحله رخ می دهد؟ هنگامی که فرد بنا به دلایلی قصد بازیابی مجدد اطلاعات را دارد ؛ اما به آن دست نمی یابد ؛ فراموشی حادث شده است. مثلا دانش آموز ؛ مطلبی را به خاطر سپرده است، اما درجلسه ی امتحانی با دیدن سوال مربوط به آن مطلب ؛ قادر به نوشتن جواب صحیح نیست . در این جا ؛ می توان به بررسی علل فراموشی پرداخت؛ صاحب نظران در خصوص علل ایجاد کننده ی فراموشی به موارد زیر اشاره کرده اند:

  • اصلا موضوعی به نام فراموشی وجودندارند , آنچه مطرح است ؛ جاگیر ی اشتباه اطلاعات د رحافظه ی بلند مدت است.
  • ضعف در یادآوری دقیق مطالب منجر به عدم بازیابی صحیح اطلاعات خواهد شد.
  • تداخل در موضوعات یادگیری با دانستنی های قبلی ؛ عدم بازیابی اطلاعات را منجر شده است.
  • عدم توجه به جزئیات نقل شده ؛ حین مطالعه منجر به بازیابی نادرست اطلاعات خواهد شد.
  • عدم تکرار کافی ؛ و یا عدم بررسی موضوع بعد از مدت طولانی از جمله موضوعات اثر گذار بر بازیابی ناقص ؛ یا عدم بازیابی اطلاعات هستند.

را ه کارهایی برای مقابله با فراموشی هم وجود دارند که عبارتند از :

  • داشتن هدف در مطالعه و یادگیر ی مطالب. به این شکل می توان به روش های تمرکزحواس دست انداز ی کرد, و در به خاطر سپاری مطالب موفق بود.
  • مطالعه در زمانی مناسب که به لحاظ فیزیکی و روانی ؛ آماده باشیم.
  • داشتن انگیزه برا یتلاش و دوری از تنبلی.
  • تمرین و تکرار مهم ترین مطالب هستند. تکرار در بازه های فراموشی از فراموشی خواهد کاست.
  • داشتن استراحت کافی.
  • نداشتن استرس
  • استفاده از اشکال و نماد ها برا ی به خاطر سپاری بهتر.
  • به کار گیر ی تمامی حواس در یادگیری.
  • تلاش برای درک عمقی مطالب به جای حفظ کردن طوطی وار.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *