راهکار‌های مؤثر در دوران جمع‌بندی

دوشنبه 15 آبان 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

در این مقاله ما به شما راهکار‌های مؤثر در دوران جمع‌بندی را آموزش خواهیم داد.

باید بگم که قبل از هر چیز لازمه اشاره بکنم که دوران جمع‌بندی بر چند پیش‌فرض پایه گذاری شده است که یادآوری آن‌ها ضروری است ؛ زیرا در این سال‌ها با سؤال‌های متعددی مواجه شده‌ام که حاکی از فراموش کردنِ آن توسط دانش‌آموزان است. آن‌ها عبارت‌اند از:

۱- خیلی از دانش آموزا در طول سال تحصیلی از کل مطالبی که برای کنکور لازم است هر یک به تناسب حال و توانایی خودمان بخشی را آموخته‌ایم و مقداری از مطالب را که ممکن است حدودا ۵۰، ۷۰ یا ۹۰ درصد باشد ، در اختیار داریم.

۲- نه این‌که در فاصله‌ی حدودا یکی دوماه به کنکور نتوانیم مطالب جدیدی بیاموزیم ، بلکه معتقدیم این کار بازده‌ی مطلوبی در مقابل جمع‌بندیِ آموخته‌ها اصلا کارایی ندارد ؛ یعنی در این فاصله‌ی کوتاه بهتر است به جای آن‌که به دنبال آموختن مطالب جدید باشیم ، آن‌چه را آموخته‌ایم « به صورت کامل و صددرصدی » کنیم . این اصطلاح به این معنی است که اگر از آن مطالب سؤالی در کنکور بیاید یقین داشته باشیم که پاسخ صحیح خواهیم داد .

۳- دوران جمع‌بندی، به نوعی «بازیابی» و «مرور» آن چیزی است که تا کنون آموخته‌ایم نه مطالبی که هنوز فرصت نکرده‌ایم مطالعه کنیم یا به هر ترتیب معتقدیم با آن‌که مطالعه کرده‌ایم، نفهمیده‌ایم.

هدف از دوران جمع‌بندی چیست؟

برای افزایش دادن فهم بهتر این هدف سؤالی را مطرح می‌کنم : اگر 70 درصد کل مطالب کنکور را آموخته باشم، اگر از این 70 درصد در کنکور سؤال بیاید به چند درصد پاسخ درست خواهم داد ؟ هدف دوران جمع‌بندی آن است که این درصد را به ۱۰۰ درصد نزدیک کنیم. چالش دانش‌‌آموزان همین است که در فرصتی کوتاه می‌خواهند آموخته‌های خود را به ۱۰۰ درصد کل مطالب برسانند ولی ما می‌خواهیم پاسخ به سؤالاتی را که تا کنون آموخته‌اند صددرصدی کنند . ایمان داریم اگر دانش‌آموز به دنبال راهکار اول برود حتماً درصد پاسخ‌های درستش به سؤالات در کنکور پایین‌تر خواهد آمد.

سه روز یک‌بار یا دو روز یک‌بار؟

وقتی از خود آزمون می‌گیرید تعداد سؤالاتی که در پاسخ شک داشتید یا فراموش کرده بودید، غلط پاسخ دادید یا سفید گذاشتید به‌وضوح روشن می‌سازد که سه نیم‌روز برای مرور کافی است یا پنج نیم‌‌روز و به این ترتیب لازم نیست در این مورد به چانه‌زنی بپردازید.

پس از آزمون در ۵ نیم‌روز چه کنیم؟

ما می‌خواهیم آموخته‌های خود را از آن خود کنیم؛ پس باید اول ببینیم کدام مطالب از آموخته‌های‌مان مطمئناً در ذهن تثبیت شده است و کدام‌ها کمرنگ و بی‌رنگ شده‌اند و باید پررنگشان کنیم. در زمان‌بندی‌های ۳ تا ۴ ساعته برای هر درس باید به سؤال‌هایی که غلط پاسخ داده‌ایم، شک داشتیم، فراموش کرده بودیم یا آن‌هایی که آموخته بودیم و اکنون پاسخ نداده‌ایم (بی‌رنگ‌شده‌ها) بپردازیم و آن‌ها را در ذهن تثبیت یا پررنگ کنیم.

پس از آزمون رتبه‌ی خود را محاسبه کنم یا نه؟

هدف اصلی از آزمون‌ها تثبیت آموخته‌ها در ذهن و تعمیق آن‌هاست، اما رتبه نیز یک داده است که فقط باید به انگیزه‌ی ما برای مطالعه‌ی بیش‌تر و پربار کردن آن در نیم‌روز‌ها کمک کند. بعضی‌ها می‌گویند رتبه‌ی نامطلوب روی‌شان اثر منفی می‌گذارد، اما مگر از چندتا از ده‌تای خود بیخبرند؟ پس به هر حال از نتیجه‌ی آزمون خود خبر دارند و فرار کردن و بی‌خبری از این «داده» کمکی نمی‌کند.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *