چگونه خودمان را بهتر بشناسیم ؟

چهارشنبه 26 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

چگونه خودمان را بهتر بشناسیم ؟

تمرین خودشناسی با رعایت نکات ساده

خودشناسی مولفه ای است که افراد را در شناسایی توانایی‌ها و نقاط ضعف و میزان اثرگذاری بر دیگران اگاه می‌سازد. هرکس با افزایش میزان سناخت از خود می‌تواند از ابتلا به گستره ی وسیعی از بیماری‌ها و آسیب‌های روانی و اجتماعی پیشگیری کرده و با برخورداری از شخصیت محکم تر، زندگی‌اش را بنحوی بسازد که شایستگی ان را دارد.بدیهی است که دستیابی به این توانایی نیازمند تمرین است.

آگاهی از نیازها و خواسته‌ها، شناخت ضعف‌ها و قدرت‌ها و توانایی ارزیابی خود و اطلاع از عوامل محرک انگیزشی در نتیجه خودشناسی حاصل می‌شود. رسیدن به نقطه خودشناسی نیازمند عبور از خوداگاهی است. محققان از شیوه‌ی جالب توجهی برای آزمودن خودآگاهای افراد و همچنین جانوران استفاده می کنند: آن‌ها سعی می‌کنند در زمان خواب، نقطه‌ی رنگینی روی صورت فرد ایجاد و آینه‌ای در مقابل آن‌ها قراردهند. واکنش افراد پس از بیدارشدن و سعی در تماس برقرارکردن با صورت خود یا آینه تعیین کننده خودآگاه بودن یا نبودن اوست. فرد خودآگاه چون متوجه است دارد به تصویر خودش نگاه می‌کندغ به صورتش دست می‌زند ولی فردی که این ویژگی بی بهره است، در اولین واکنش تصویر روی آینه را لمی می‌کند.

رسیدن به خودشناسی و خوداگاهی نیازمند تمرین و است و ما در اینجا می‌کوشیم برای نیل به این هدف چند تمرین ساده اما کارآمد را معرفی کنیم:

  1. بازخوردها را تحلیل نمایید

آنالیز بازخورد بدین معنی است که پس از اتخاذ هر تصمیم مهم، چگونگی رسیدن به این تصمیم را یادداشت کنید. همچنین انتظارات خود از نتایج احتمالی این تصمیم را نیز مکتوب کنید. پس از مدتی نتایج عملی بدست آمده را با پیش‌بینی های خودتان مورد قیاس قرار دهید. در نتیجه استفاده مستمر از این روش به امور مثبت و راهکارهای بی‌فایده پیش‌گرفته شده در مسیر پی خواهیم برد؛ امکان ارزیابی فرآیند تصمیم گیری برای ما ایجاد خواهد شد؛ نقایص آنالیز علت و معلولی و همچنین چگونگی نیل به نتیجه گیری مشخص خواهد شد؛ با استفاده از این بازخوردها در آینده تصمیمات بهتری خواهیم گرفت و درنهایت به نقاط قوت و ضعف خود تسلط بیشتری پیدا خواهیم نمود.

  1. به نتایج تست‌های روان‌سنجی تا اندازه‌ای توجه کنید

یکی از ابزارهایی که به ارزیابی مهارت‌های فردی و توانایی کلامی یا عددی و همچنین مشخص کردن نوع شخصیت کمک می کندف تستس‌های روان سنجی است. البته می‌بایست توجه و اعتماد 100درصدی به این تست‌ها مطلوب نیست اما بهرحال راه خوبی برای خودشناسی بهتر و بالابردن سطح خودآگاهی محسوب می‌شوند.

  1. در جهت شناخت نقاط ضعف و قدرت خود تلاش کنید.

آگاهی از قوت‌ها و ضعف‌ها، یکی از مهمترین چیزهایی است که باید از آن اطلاع داشته باشید. این آگاهی به شما کمک خواهد کرد به تقویت نقاط قوت خود پرداخته و در راستای برطرف کردن نقاط ضعفتان گام بردارید. اگر در جواب دادن به این پرسش که در خود چه نقاط ضعفی می‌بینید با مشکل مواجه می‌شوید می‌توانید از آزمون زیر کمک بگیرید:

  • از خودتان بپرسید از انجام چه کارهای گریزان هستید.
  • شکست‌های گذشته را به خودتان یادآوری کرده و درصورت وجود الگوی مشکترک در این شکست‌ها، تلاش کنید ضعف‌هایی که باعث این شکست شده اند را شناسایی کنید.
  • ارزیابی‌هایی که در محل کار یا محل تحصیل از شما انجام گرفته را به‌دقت مورد توجه قرارداده و روی نقاط مشترک تبیین شده در آن‌ها کار کنید.
  1. نظر افراد مورد اعتماد پیرامونتان را جویا شوید

شخصیت همه ما دارای نقاط کوری است. ویژگی‌های مثبت و منفی که خودمان از آن‌ها غافلیم اما در مرکز توجه دیگران قرار دارد. برای روشن شدن این نقاط ابهام راهی جز پرسش از دیگران وجود ندارد. بنابراین برای دستیابی به خودآگاهی بیشتر، از چند نفر معتمد بخواهید که بازخوردی که از شخصیت شما دارند را بیان کنند و درصورتی که توصیه‌ای در مورد بهبود شخصیت شما دارند با شما دریمان بگذارند.

  1. به گفتگویی که درونتان شکل می گیرد توجه کنید.

افکارتان را همچون رودخانه‌ای درنظر بگیرید که جسمتان درحال شناکردن درآن است. گاهی از شنا دست بکشید و از بیرون به صدای رودخانه گوش فرا دهید. سعی کنید انچه که می‌شنوید را یادداشت نمایید. مطالعه این یادداشت‌ها به شما کمک خواهد کرد نسبت به آنچه با خود می‌گویید آگاه‌تر شوید.

  1. خودتان را به نوشتن یادداشت صبحگاهی عادت دهید.

برای دستیابی به خودآگاهی بیشتر، یادداشت‌برداری صبحگاهی را به برنامه روزمره خود اضافه کنید. تلاش کنید هر روز صبح به عنوان اولین کاری که انجام می‌دهید، درمورد هرچیزی که در ذهنتان هست، 15تا 20 دقیقه یادداشت برداری کنید.نوشتن علاوه براینکه به بیرون ریخته شدن افکار کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت نموده و باعث خودشناسی بهتر می گردد.

  1. به احساسات‌تان عناوین درست بدهید.

خودآگاه بودن بخشی از فرآیند درک احساسات است. اطلاع از احساسات لحظه‌ای، آنچه بر شما طی 24ساعت گذشته رفته و اینکه درحال حاضر متداول‌ترین احساس در زندگی شما چیست و نحوه بیان آن می تواند علاوه بر کمک به توصیف بهتر احساسات امان ارائه واکنش های بهتر به اتفاقات پیرامونی را نیز برای افراد فراهم می‌کند.

  1. برای خود چشم‌انداز و هدف تعیین کنید.

به این بیاندیشید که آیا فقط زنده هستین یا اینکه آگاهانه زندگی کرده و در حال تلاش برای ساختن زندگی مطلوب خود هستین. افرادی که از خودآگاهی بی‌بهره‌اند عموما در دایره دسته اول تعریف می‌شوند و این درحالی است که اشخصا خودآگاه ذیل گروه دوم قراردارند.یکی از راه‌هایی که به شدت در ایجاد زندگی خوداگاهانه به افراد کمک می‌کند؛ هدف‌گذاری و بیان چشم‌انداز از زندگی خویش است. این چشم‌انداز ترسیم‌کننده وضعیت زندگی فرد طی 5، 10، 20 و …. سال آینده خواهد بود و علاوه بر مشخص کردن هدف،ابزار دسترسی به آن را نیز مشخص کند. ترکیب این شرایط روشن کننده راه پیشروی زندگی است.

  1. برای خودتان چهارچوب اخلاقی تعریف کنید.

چهارچوب اخلاقی هر فرد ترکیبی از ارزش‌ها و باورهای اصلی اوست. چیزهایی که طرفدارشان هستین و اینکه قصد دارید مسیر زندگی را چگونه سپری نمایید. اطلاع ا باوره و ارزش‌ها و شناسایی درست آن ها و توضیح اینکه چگونه سعی خواهید نمود این ارزش ها و اعتقادات را محترم دارید؛ چهارچوب اخلاقی شخص شما رو تعریف خواهد نمود.

  1. پرسش‌نامه های خودشناسی را تهیه و به آن صادقانه پاسخ دهید.

پاسخ دادن به سوالاتی پیرامون خودف یکی از راه های کسب خودشناسی و خوداگاهی بیشتر است. استفاده از پرسش‌نامه‌های موجود می‌تواند به کشف چشم‌اندازهای زندگی کمک کرده و درک مکانیسزم‌های درونی را با کیفیت بیشتری میسر نماید.

  1. افکار غیرارادی و ناخودآگاه را مورد توجه قرار دهید.

در اغلب موارد افکاری که به صورت غیرارادی در وجود ما شکل می گیرند منفی و غیر منطقی‌اند. اشخصا بی‌بهره از خودآگاهی عمدتا این افکار را پذیرفته و این کار مانع از درک دست واقعیت توسط آن‌ها می گردد. فرد خودآگاه از تحریف‌های شناختی مطلع بوده و این امر به او کمک می‌کند بتواند افکار غیرمنطقی را رد کرده و درجهت جایگزنی آن با افکار بهتری که منعکس‌کننده بهتر واقعیت باشند تلاش کند.

  1. تلاش کنید از آرزوهای خود فهرستی تهیه نمایید.

برخورداری از فهرست آرزوها کمک می کند به این سطح از آگاهی برسید که فرد ایده‌الی که می خواهید به آن برسید چه ویژگی‌هایی دارد. مشخص بودن آرزو خط سیر زندگی را تعریف کرده و آنچه را که علاقه دارید تجربه کنید روشن می‌سازد. تعریف فهرست آرزوها را با تبدیل آن به اهداف کوتاه، میان و بلندمدت ادامه دهید.

می‌توان چنین منیجه‌گیری کرد که افراد خودآگاه با شناختی که از خودشان دارند به چرایی و چگونگی عملکرد خود واقفند. این وقوف به آن‌ها کمک می کند زندگی خود را آگاهانه بگونه‌ای ترتیب دهند که از همه جهات برایشان تعریف شده و متناسب یاشد. ساختن بهترین زندگی ممکنف مسیری دارد که جاده آن از خودآگاهی می‌گذرد.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!