روشهای اصلاح اشتباهات در رابطه های عاطفی

سه شنبه 21 شهریور 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

روشهای اصلاح اشتباهات در رابطه های عاطفی

دست یابی به یک زندگی شاد ، مرهون قرار گرفتن در یک رابطه ی سالم است. رابطه ای سرشار از صداقت ، عشق ، محبت ، امنیت و … . یک نفر که شریک خنده و شادی شما باشد و آرزوها و اضطراب های خود را با شما در میان بگذارد. این موهبت ثروتی عظیم است که نیاز به پرداخت پولی ندارد . هر چند که می توان بدون داشتن یک رابطه ی عاطفی نیز شاد بود اما داشتن یک همدل و هم یار دغدغه ی بسیاری از انسان هاست . در بررسی های صورت گرفته مشاهده شد که علاقه داشتن به همسر سبب می شود که بار منفی زندگی و درد ها کاسته شود اما در مقابل قرار گرفتن در یک رابطه ی احساسی بدون علاقه تنها می تواند باعث فزونی مشکلات باشد . یک رابطه ی مطلوب و خوب ، ارتقا دهنده ی وضعیت سلامت روح و روان است و منجر به ایجاد احساسات مثبتی همچون عشق ، حمایت و … می گردد. متاسفانه گاهی برخی از روابط تحت تاثیر کمال گرایی قرار می گیرند و پایداری آن متزلزل می گردد.

داشتن یک رابطه ی پایدار خواسته ی بسیاری از افراد است ؛ اما وقتی افراد یک رابطه را شروع می کنند و سپس ازدواج می نمایند ، آنگاه متوجه می شوند که چه کار سختی در پیش دارند ؛ چرا که قضایا اغلب آن طور که ما تصور می کنیم پیش نمی رود. یافتن و تداوم بخشی به یک رابطه ی مطلوب ، امری است که در ابتدا نیاز به آگاهی دارد. لذا در این مطلب به اشتباهات مرسوم و متداولی اشاره خواهیم کرد که اصلاح آن ها در بهبود وضعیت رابطه یتان بسیار موثر خواهد بود. (البته اصلاح این اشتباهات در مورد رابطه با یک فرد مناسب کاربردی است و در صورتی که فرد اشتباهی را برای رابطه ی خود انتخاب کرده باشید فاقد اثر خواهد بود.)

  1. وابستگی افراطی

یکی از اشتباهات رایجی که در اغلب رابطه ها مشاهده می شود ، تکیه کردن و وابسته شدن بی حد و اندازه به طرف مقابل است ؛ به طوری که حتی تصور دوری و جدایی از او مشکل می گردد. هرچند که از دست دادن انسان های نزدیک و عزیز همیشه برای آدمی دشوار بوده است ؛ اما تصور کردن این شرایط و محتمل دانستن آن کمک شایانی در ارزیابی وضعیت وابستگی خود به همسرتان می کند. همیشه در نظر بگیرید که زندگی شما بدون او چگونه خواهد بود و تا چه اندازه سلامت روحی و جسمی تان به خطر می افتد. بازیابی امید به زندگی و بازگشت به روال عادی آن چه مدت زمانی طول می کشد ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها در روند متعادل سازی میزان وابستگی کمک کننده خواهد بود. البته توجه داشته باشید منظور از حد تعادل بی اهمیتی و عدم وابستگی به شریکتان نیست ، چرا که این موضوع نیز به نوبه ی خود ، پیامد های بدی را به دنبال دارد.

  1. توقع بیش از حد

در یک رابطه ی مطلوب دو طرف ، دغدغه ی کم توجهی را ندارند و نیازها و آرزوهایشان به شیوه ی صحیحی پاسخ داده می شوند. همچنین سطح انتظارات و توقعات معقول است و از آسیب های خیال پردازی های غیرحقیقی در امان می باشد. اما گاهی طرفین یک رابطه به دلیل نداشتن تعریف مناسبی از توجه و دوست داشتن ، سبب آزار یکدیگر می شوند. مراقبت و توجه به معنای دسترسی دائمی و پاسخگویی نا محدود به تماس های تلفنی و پیام ها نیست. همچنین دوست داشتن و حمایت به معنای فراهم نمودن کلیه ی خواسته ها و آمال نمی باشد. بنابراین سطح نا معقول توقعات و انتظارات ابتدا سبب رنجش طرف مقابل و سپس خودتان می گردد و در نهایت سودی هم نخواهد داشت.

  1. عدم حفظ حریم شخصی

یکی از ارکان مهمی که می تواند زمینه ساز پایداری یک رابطه ی خوب باشد ، حفظ حریم شخصی است. تا جای ممکن سعی کنید از حاشیه ها خودتان را دور نگه دارید و تمام جزییات رابطه و رازهایتان را حتی برای محبوب ترین و قابل اعتماد ترین افراد بر ملا نکنید. همواره به یاد داشته باشید اعتماد بیش از حد به افراد آسیب رسان است و می تواند رابطه یتان را به سکوی پرتاب بکشاند. بنابراین برای خود و حریم خصوصیان مرزهایی قائل شوید و کسی را شایسته ی حضور در آن ندانید.

  1. بیان مشکلات برای دیگران

هیچ رابطه ای ایده آل و بدون نقص نیست و ممکن است گاهی برخی از مشکلات تا سالیان متمادی باقی بمانند و ناراحتی های طولانی مدت را با خود به همراه داشته باشند. متاسفانه افراد در چنین مواقعی به جای مطرح کردن عامل تنش زا با شریکشان ، به گلایه و اعتراض کردن به دیگران روی می آورند و در برخی این موضوع به یک عادت همیشگی مبدل می گردد. همانطور که پیش تر نیز ذکر شد ، عدم حفظ حریم خصوصی و مطرح کردن مشکلات شریکتان با دیگران آن هم به طرز افراطی تنها به شما و رابطه یتان ضرر می رساند چرا که این موضوع فقط به خودتان مربوط می شود. اگر مشکل پیش آمده ، بین خودتان حل و فصل نشد به جای مطرح کردن آن با افراد غیر متخصص ، به مشاورینی که دارای دانش کافی در این زمینه هستند ، مراجعه فرمایید.

  1. بیان خشم به طرز غیر مستقیم

اگر در یک رابطه ی سالم قرار گرفته باشید ، لزومی ندارد که خشم و رنجش خود را به طور غیر مستقیم بیان کنید و برای این منظور از ابزاری مانند کینه جویی ، لجبازی ، انتقام ، بی توجهی ، سکوت و … استفاده کنید. این موارد ، نشان دهنده ی پرخاشگری منفعلانه هستند و تصور می شود چون که خشم و ناراحتی را به طرز غیر مستقیم به طرف مقابل گوشزد می کند ، کار آمد هستند حال آن که این طرز بیان اثرات مخربی را بر رابطه یتان می گذارد و سبب به تنگنا رسیدن رابطه نیز می شود. سعی کنید با آرامش از دلخوری و ناراحتی هایتان به شریکتان بگویید و خودتان را با مسائل پیش پا افتاده و کم اهمیت آزار ندهید ، صبر بیشتری داشته باشید و خطاها را راحت تر چشم پوشی نمایید تا رابطه ی مطلوبی را داشته باشید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!