روشهای اصلاح اشتباهات در رابطه های عاطفی

سه شنبه 21 شهریور 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

روشهای اصلاح اشتباهات در رابطه های عاطفی

دست یابی به یک زندگی شاد ، مرهون قرار گرفتن در یک رابطه ی سالم است. رابطه ای سرشار از صداقت ، عشق ، محبت ، امنیت و … . یک نفر که شریک خنده و شادی شما باشد و آرزوها و اضطراب های خود را با شما در میان بگذارد. این موهبت ثروتی عظیم است که نیاز به پرداخت پولی ندارد . هر چند که می توان بدون داشتن یک رابطه ی عاطفی نیز شاد بود اما داشتن یک همدل و هم یار دغدغه ی بسیاری از انسان هاست . در بررسی های صورت گرفته مشاهده شد که علاقه داشتن به همسر سبب می شود که بار منفی زندگی و درد ها کاسته شود اما در مقابل قرار گرفتن در یک رابطه ی احساسی بدون علاقه تنها می تواند باعث فزونی مشکلات باشد . یک رابطه ی مطلوب و خوب ، ارتقا دهنده ی وضعیت سلامت روح و روان است و منجر به ایجاد احساسات مثبتی همچون عشق ، حمایت و … می گردد. متاسفانه گاهی برخی از روابط تحت تاثیر کمال گرایی قرار می گیرند و پایداری آن متزلزل می گردد.

داشتن یک رابطه ی پایدار خواسته ی بسیاری از افراد است ؛ اما وقتی افراد یک رابطه را شروع می کنند و سپس ازدواج می نمایند ، آنگاه متوجه می شوند که چه کار سختی در پیش دارند ؛ چرا که قضایا اغلب آن طور که ما تصور می کنیم پیش نمی رود. یافتن و تداوم بخشی به یک رابطه ی مطلوب ، امری است که در ابتدا نیاز به آگاهی دارد. لذا در این مطلب به اشتباهات مرسوم و متداولی اشاره خواهیم کرد که اصلاح آن ها در بهبود وضعیت رابطه یتان بسیار موثر خواهد بود. (البته اصلاح این اشتباهات در مورد رابطه با یک فرد مناسب کاربردی است و در صورتی که فرد اشتباهی را برای رابطه ی خود انتخاب کرده باشید فاقد اثر خواهد بود.)

  1. وابستگی افراطی

یکی از اشتباهات رایجی که در اغلب رابطه ها مشاهده می شود ، تکیه کردن و وابسته شدن بی حد و اندازه به طرف مقابل است ؛ به طوری که حتی تصور دوری و جدایی از او مشکل می گردد. هرچند که از دست دادن انسان های نزدیک و عزیز همیشه برای آدمی دشوار بوده است ؛ اما تصور کردن این شرایط و محتمل دانستن آن کمک شایانی در ارزیابی وضعیت وابستگی خود به همسرتان می کند. همیشه در نظر بگیرید که زندگی شما بدون او چگونه خواهد بود و تا چه اندازه سلامت روحی و جسمی تان به خطر می افتد. بازیابی امید به زندگی و بازگشت به روال عادی آن چه مدت زمانی طول می کشد ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها در روند متعادل سازی میزان وابستگی کمک کننده خواهد بود. البته توجه داشته باشید منظور از حد تعادل بی اهمیتی و عدم وابستگی به شریکتان نیست ، چرا که این موضوع نیز به نوبه ی خود ، پیامد های بدی را به دنبال دارد.

  1. توقع بیش از حد

در یک رابطه ی مطلوب دو طرف ، دغدغه ی کم توجهی را ندارند و نیازها و آرزوهایشان به شیوه ی صحیحی پاسخ داده می شوند. همچنین سطح انتظارات و توقعات معقول است و از آسیب های خیال پردازی های غیرحقیقی در امان می باشد. اما گاهی طرفین یک رابطه به دلیل نداشتن تعریف مناسبی از توجه و دوست داشتن ، سبب آزار یکدیگر می شوند. مراقبت و توجه به معنای دسترسی دائمی و پاسخگویی نا محدود به تماس های تلفنی و پیام ها نیست. همچنین دوست داشتن و حمایت به معنای فراهم نمودن کلیه ی خواسته ها و آمال نمی باشد. بنابراین سطح نا معقول توقعات و انتظارات ابتدا سبب رنجش طرف مقابل و سپس خودتان می گردد و در نهایت سودی هم نخواهد داشت.

  1. عدم حفظ حریم شخصی

یکی از ارکان مهمی که می تواند زمینه ساز پایداری یک رابطه ی خوب باشد ، حفظ حریم شخصی است. تا جای ممکن سعی کنید از حاشیه ها خودتان را دور نگه دارید و تمام جزییات رابطه و رازهایتان را حتی برای محبوب ترین و قابل اعتماد ترین افراد بر ملا نکنید. همواره به یاد داشته باشید اعتماد بیش از حد به افراد آسیب رسان است و می تواند رابطه یتان را به سکوی پرتاب بکشاند. بنابراین برای خود و حریم خصوصیان مرزهایی قائل شوید و کسی را شایسته ی حضور در آن ندانید.

  1. بیان مشکلات برای دیگران

هیچ رابطه ای ایده آل و بدون نقص نیست و ممکن است گاهی برخی از مشکلات تا سالیان متمادی باقی بمانند و ناراحتی های طولانی مدت را با خود به همراه داشته باشند. متاسفانه افراد در چنین مواقعی به جای مطرح کردن عامل تنش زا با شریکشان ، به گلایه و اعتراض کردن به دیگران روی می آورند و در برخی این موضوع به یک عادت همیشگی مبدل می گردد. همانطور که پیش تر نیز ذکر شد ، عدم حفظ حریم خصوصی و مطرح کردن مشکلات شریکتان با دیگران آن هم به طرز افراطی تنها به شما و رابطه یتان ضرر می رساند چرا که این موضوع فقط به خودتان مربوط می شود. اگر مشکل پیش آمده ، بین خودتان حل و فصل نشد به جای مطرح کردن آن با افراد غیر متخصص ، به مشاورینی که دارای دانش کافی در این زمینه هستند ، مراجعه فرمایید.

  1. بیان خشم به طرز غیر مستقیم

اگر در یک رابطه ی سالم قرار گرفته باشید ، لزومی ندارد که خشم و رنجش خود را به طور غیر مستقیم بیان کنید و برای این منظور از ابزاری مانند کینه جویی ، لجبازی ، انتقام ، بی توجهی ، سکوت و … استفاده کنید. این موارد ، نشان دهنده ی پرخاشگری منفعلانه هستند و تصور می شود چون که خشم و ناراحتی را به طرز غیر مستقیم به طرف مقابل گوشزد می کند ، کار آمد هستند حال آن که این طرز بیان اثرات مخربی را بر رابطه یتان می گذارد و سبب به تنگنا رسیدن رابطه نیز می شود. سعی کنید با آرامش از دلخوری و ناراحتی هایتان به شریکتان بگویید و خودتان را با مسائل پیش پا افتاده و کم اهمیت آزار ندهید ، صبر بیشتری داشته باشید و خطاها را راحت تر چشم پوشی نمایید تا رابطه ی مطلوبی را داشته باشید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *