روشهای اصولی رفتار با مافوق در محل کار

شنبه 29 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

روشهای اصولی رفتار با مافوق در محل کار

برقراری روابط موفق با مافوق

عمده کارکنان شاغل در ماشغل کارمندی از مهارت برقراری ارتباط کلامی با مافوق خود بی‌بهره‌اند. از این حیث می‌توان کارکنان را  در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. عده‌ای از کارکنان  از بیان صحبت خود هراس داشته و عمدتا حرف خود را نمی‌زنند که این ویژگی در درازمدت از آن‌ها را به فردی بی‌جرات تبدیل می‌کند. گروه دیگری از کارکنان هستند که با رفتاری مقابل گرایانه و حتی پرخاشگر باعث از بین رفتن آرامش خود و اطرافیان در محیط کاری می‌شوند. در این مطلب کوشیده‌ایم به مواردی اشاره کنیم که اجتناب از بیان آن به مافوق می‌تواند به‌عنوان راهکاری مناسب برای برخورداری از رفتاری مناسب در برابر مافوق مدنظر قرارگیرد. استفاده از این راهکار می‌توان به برقراری روابط کاری موفق و پیشرفت در حوزه های مربوطه کمک نماید.

مشخص بودن روش و چگونگی فعالیت

پرسش از چگونگی و نحوه انجام کار، یکی از مسائلی است که می‌بایست دربرابر مافق از انجام آن پرهیز کرد. بعد از اینکه متوجه شده‌اید از شما انجام چه کاری را طلب می‌کند با اطمینان خاطر از انجام آن صحبت نموده و پس از ترک محل سعی کنید راه و روش انجام آن وظیفه را بیابید. پیگیری این روش کمک می‌کند با حفظ اعتماد بنفس مسئولیت‌هایی را که برعهده شما گذاشته می‌شود را پذیرفته و عمل درست به این وظایف شما را در ارتقای مناصب شغلی یاری خواهد نمود.

به او نگویید که وقت ندارید

سعی کنید در پاسخ به مسئولیتی که در برعهده شما گذاشته می‌شود، از بیان عبارتی که بیان‌کننده عدم وجود وقت کافی برای انجام آن کار است اجتناب کنید. درواقع هیچ‌یک از ما، هیچ‌وفت برای انجام امور جدیدی که برعهده ما گذاشته می‌شود فرصت کافی نداریم. همواره این احساس در وجود ما القا می‌شود که همه‌ی اطرافیان از جمله مافومان توقع دارند با دریافتی کمتر، کار بیشتری انجام دهیم. این باور را درخود ایجاد کنید که این هم جزئی اجتناب‌ناپذیر از کار است و برای انجام بهینه امورات خود، وظایف محوله را براساس اهمیت اولویت‌بندی نمایید. چنانچه برای قبول مسئولیت جدید احساس می‌کنید که نیاز است مسئولیت انجام کاری با میزان درجه اهمیت کمتر از عهده شما برداشته شود؛ این مطلب را با رئیستان درمیان بگذارید.

سعی کنید از پاسخهای منفی اجتناب کنید

بگونه‌ای رفتار کنید که مجبور نباشید به رئیستان پاسخ منفی بدهید. در مورد خواسته هایی که با اخلاقیات مغایرت داشته و یا خارج از چارچوب‌های قانونی تعریف می‌شود؛ اتین امر استثناست. از نظر کارشناسان غیر از این موارد استثناء، شایدت هیچ موقعیتی وجود نداشته باشد که در آن پاسخ منفی دادن به رئیس، کاری معقولانه و هوشمندانه تلقی شود. تنها درصورتی با جرأت به رئیستان گاسخ منفی دهید؛ که رزومه ای قوی داشته و نیازی هم به شغلی که در اختیار دارید نداشته باشید چرا که نه گفتن به مافوق به معنای ماجراجویی است.

مدتی قبل از ترک شغل به مافوق خودتان اطلاع دهید

همانطور که استخدام و شروع بکار شما در روندی حرفه ای شکل گرفته است؛ درصورتی که به هردلیلی تصمیم به ترک شغلی فعلی گرفته‌اید نیز این کار را در چارچوبی حرفه‌ای به انجام برسانید. حتی درصورتی که مافوق خود را یکی از بدیترین و ظالم ترین انسان‌های روی زمین می‌پندارید و یا اینکه او را درگیر در عقده‌های کودکی می‌بینید؛ نیز نباید بپونه‌ای رفتار کنید که هیچ راه بازگشتی برای خود باقی نگذارید. در کذر زمان روابطی شکل گرفته است که هریک درجایگاه خود و به مناسبت قدرت و قوامی که دارد محترم است. این روابط را از هم نپاشید..

اختلافات میان همکاران

اختلاف‌نظر‌هایی که بین کارمند و مافوق پیش می‌آید طبیعی است. در مواردی این چنین که احساس می‌کنید امکان رسیدن به تفاهم با مافوق مستقیم وجود ندارد و رجوع به فرد بالادستی رئیستان را اجتناب‌ناتپذیر می‌پندارید؛ این روند را به‌صورت محترمانهف با رعایت موازین و شئونات و شفاف و صادقانه و درصومرت برخورداری از ادله صحیح و محکم انجام دهید. هیچ اشکالی ایجاد نمی‌شود حتی اگر صادقانه با مافوق مستقیم درمیان بگذارید که قصد انجام چنین کاری را دارید. اما در صورتی که از پیگیری این روند به نتیجه مدنظر نرسیده‌اید؛  مراجعه به واحد نیروی انسانی سازمان متبوعتان نیز کمکی به حل مسئله نخواهد کرد. چنانچه احقاق حق خود را جدی می‌دانید یا موضوع به درجه‌ای از اهمیت رسیده است که نمی‌توانید از آن چشمپوشی کنید؛ از شغل خود استعفا دهید. درصورتی که وقوع موارد غیرقانوی را مشاهده می‌کنید، رسما شکایت کرده و آن را از مراجع قانونی پیگیری نمایید و در غیر از این صورت، گله‌گذاری و شکایت به واحد منابع انسانی را از ذهن خود خارج کرده و به انجام امورات محوله بگردازید.

در همه شرایط رفتار مسئولانه داشته باشید

دربرابر مسئولیت‌هایی که برعهده شما گذاشته شده است، رفتاری مسئولانه داشته باشید.در مواردی که خطایی رخ داده و احساس می‌کنید قصوری از جانب شما اتفاق نیافتاده و ارائه توضیحات را سودمند می‌پندارید؛ در مورد موضوع اتفاق افتاده توضیحات و دفاعیات قانع‌گننده ای مهیا کرده و از خودتان دفاع کنید اما از انداختن تقصیر به گردن دیگری و متهم کردتن دیگران به‌شدت پرهیز کنید. شاید این توجیه را داشته باشید که عده ای از مدیرانه ارشد و سیاست‌مداران به این شیوه عمل می‌کنند لکن توجه داشته باشید که بروز این رفتار از هرکس و در هر جایگاه و منصبی، هرچند والا نشان از بی‌کفایتی و غیرحرفه ای بودن آن شخص داشته و میری موفق خواهد بود که تحت هیچ شرایطی چنین افرادی را در سیستم کاری خود نپذیرد.

مرز بین رابطه دوستانه و همکار داشته باشید

مرز بین همکاری و رابطه کارمند و مافوق را با روابط دوستانه و رفاقت حفظ کنید. بخاطر داشته باشید که مافوق شما، رئیس شماست. با بازکردن سفره‌ی دلتان برای رئیس و بیان نقطه نظرات عمدتا منفی خود در مورد ارباب رجوع، همکار یا هر شخص دیگر خود را با این ریسک مواجه می‌کنید مه انتقاد و نظرات نه‌چندان مثبت خود را درباره کسی عیان نموده‌اید که این احتمال وجود دارد از دیدگاه شرکت، نسبت به شما فرد مهمتری باشد. ازطرف دیگر در ذهن مافوق شما این احتمال قوت می‌گیرد که نززد دیگران از او چه بدگویی‌هایی می‌کنید و پس از آن اعتماد او را به خود خواهید شکست.

انتظارات غیر واقعی از مافوق خودتان نداشته باشید

همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید که روسا و افرادی که در جایگاه مافوق ما نشتسه‌اند نیز انسان‌های طبیعی بوده و همچون خود ما زمین‌اند؛ لکن موقعیت خاصی که درآن قرارگرفته‌اند؛ ارتباط با آن‌ها را تابع رعایت ملاحظاتی می‌کند. به‌صورت کلی این قاعده را برای خود تعریف کنیم که اگر رابطه فی‌مابین خودمان و مافوق را بصورت حرفه‌ای، صرفا مرتبط با فضای کسب‌وکار و همراه با ملاحظات محترمانه حفظ کنیم، قطعا از طرف مقابل نیز همین ارزش‌ها را مشاهده خواهیم کرد و باید به این باور رسیده باشیم که پیشرفت ما منوط به مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی در برابر مسئولیت پذیرفته شده و انجام موفقیت‌آمیز امور است.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!