روش استفاده از جعبه لایتنر

سه شنبه 31 مرداد 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

روش استفاده از جعبه لایتنر

چگونه از جعبه ی لایتنر استفاده کنیم ؟

حافظه به لحاظ مدت زمان نگهداری اطلاعات به دو دسته ی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. هدف از آموزش و فراگیری مطالب درسی ؛ حفظ کردن و به خاطر سپردن آنها برای مدت طولانی نظیر چندین ماه یا چندین سال است. به منظور بهره گیری درست از حافظه ی بلند مدت ؛ باید از روش هایی شناخت داشت که منجر به ذخیره ی طولانی مدت اطلاعات می گردد.

حافظه ی بلند مدت در نیمکره ی راست مغز قرار دارد. این حافظه شامل انواع رنگ ها و تصویرها و نمایش هایی می شود که از طریق حواس به دست آمده اند و مراحل رمز گردانی و یادسپاری و یادآوری را پشت سر گذاشته اند. برای آنکه بتوانیم اطلاعات را به شیوه ای مطلوب به خاطر بسپاریم می توانیم از تصاویر و یا رنگ های متنوع  در نگارش متون درسی استفاده کنیم.

یکی از روش های موثر در یاد سپاری مطالب ، استفاده از جعبه ی لایتنر است. این جعبه در سال 1970 توسط سباستین لایتنر اختراع و به کار گرفته شده است. جعبه ی لایتنر عملیات مرور را به شیوه ای علمی برای کارابرن خود تسهیل می کند و این امر منجر به حفظ مطالب با قدرت بالا می شود.

اندازه ی جعبه ی لایتنر 30 سانتی متر است که به 5 خانه تقسیم شده است. هر یک از این خانه ها هم  بر حسب منحنی احتمال فرموشی ، اندازه ای دو برابر خانه ی ماقبل خود دارند. اندازه ی هر یک از خانه ها به این ترتیب است؛ خانه اول ، یک واحد ؛ دوم دو واحد  و … و خانه ی پنجم شانزده واحد است.

هر خانه از طریق یک جدا کننده واسطه به بخش های کوچکتری تقسیم شده است. به این ترتیب خانه ی دوم و سوم و چهارم و پنجم هر کدام به ترتیب به دو ؛ چهار ، هشت و شانزده قسمت در درون خود تقسیم می وشند.

پیش از آنکه در مورد جعبه ی لایتنر و شیوه ی کاربرد آن به بیان مطلب بپردازیم ، بهتر است نوع و شیوهایی که را که از طریق آنها مغز قادر است از تمام توانایی خود در به یاد سپاری و فراخوانی اطلاعات استفاده کند؛ سخن بگوییم.

  • به طور کلی مغز انسان داده ای کلی را بهتر از جزئیات درک می کند. چرا که مطالب کوچک و کم اهمیت نیاز به مرور و تکرار فراوان دارند تا در ذهن انسان باقی بمانند.
  • آغاز کردن مطالعه و یادگیری بخش دشوار کار است. برای آنکه این مشکل را حل کنید کافی است از محرک های خارجی قدرتمند در ایجاد و حفظ تمایل در یادگیری استفاده کنید و یا عوامل برانگیزاننده ی درونی خود را تقویت کنید. برا ی مثال روی هدف نهایی خود از مطالعه و آموختن تمرکز کنید.
  • هر فردی علائق و سلیق خاصی دارد که همین امر در گزینش حیطه های آموزش و یادگیری وی موثر است. مغز مطالبی را که فرد به آنها علاقه دارد بهتر ذخیره می کند.
  • در یادگیری مطالب جدید ، باید توانایی ارتباط دادن آنها را به دانسته های قبلی خود داشته باشیم. این امر بر قدرت یادگیری تاثیر مثبت دارد.
  • مهم ترین بخش در فراگیری مطالب؛ تکرار و مرور آنها به دفعات زیاد و منظم است. این امر در یادگیری مطالب تاثیری بیشتر از استعداد فرد دارد.

با توجه به اهمیت مرور در یادگیری در ذیل نکات مهم درخصوص استفاده از جعبه ی لایتنر بیان می شود :

  1. جعبه ی لایتنر با استفاده از جعبه های پنجگانه موجود در خود امکان فراگیری مطالب را به شیوه ای طبقه بندی شده فراهم کرده است. در این جعبه فرد یادگیرنده مطالب را که قصد حفظ کردن و به خاطر سپردن دارد روی برگه های مخصوص می نویسد. می توان از هر دو طرفه برگه برای نوشتن یادداشت استفاده کرد. این مجموعه ی ایجاد شده از متن ها را خوب حفظ کرده و د رخانه ی اول جعبه ی لایتنر قرار دهید.
  2. روز بعد تمام متن های روز قبل را مرور کرده و پاسخ آنها را از حفظ بدهید. سولات و نکاتی را که به درستی پاسخ دادید به خانه ی فرعی بالاتر منتقل کنید. متن ها و نکاتی که به غلط پاسخ داده اید و اصلا نمی دانستید در خانه ی شماره ی یک نگه دارید.
  3. روز سوم ، تمام یادداشت ها را به یک خانه جلوتر منتقل کنید. نیازی به مرور این متن ها ندارید زیرا روز چهارم باید این مطالب را مرور کرد. اما در مورد سوالاتی که هنوز در خانه ی اول هستند مثل مرحله ی دوم عمل کنید.
  4. از آخرین خانه ی منتقل شده شروع به مرور و پاسخ دهی کنید. در صورت پاسخ صحیح یک خانه جلوتر و در صورت عدم پاسخ نوشته ی خود را از جعبه ی لایتنر خارج کنید.
  • اصلا به تعداد کارت هایی که از جعبه خارج می شوند توجه نکنید. از طریق آموزش و تکرار مداوم قادر خواهید بود در آینده حجم آنها را کاهش دهید.
  • هر روز از آخرین قسمت شروع کنید.
  • در قسمت های فرعی ، برگه ها را به بخش بعد متنقل کنید.
  • در بخش های اصلی جعبه ، مرور و پرسش از سوالات را از خود ادامه دهید.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *