روش درست افزایش ساعت مطالعه

یکشنبه 5 شهریور 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

روش درست افزایش ساعت مطالعه

برای شروع برنامه ی افزودن به زمان مطالعه باید در مرحله ی اول عواملی را شناسایی کنیم که مانع از دست یافتن به زمان دلخواهمان برای مطالعه می شود. این موارد برای هر دانش آموز بر حسب علاقه های شخصی و هم چنین شرایط محیطی متفاوت خواهد بود. شناسایی این عوامل بر عهده ی خود دانش آموز است تا بتواند با حذف این موانع در راه افازیش ساعت مطالعه ی خود گام های موثر بردارد.

در این نوشتار تلاش شده ؛ مجموعه ای از عواملی را که با کاهش ساعت مطالعه ارتباط دارند ؛ ومیان تعداد زیادی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور مشترک است معرفی کرده، هم چنین راه کارهای موثر برای مدیریت آن ها را هم بیان کنیم.

  1. مورد اول در عدم تحقق برنامه ی افزایش زمان مطالعه ، عدم برنامه ریزی دقیق و اصولی است. باید قبل از برنامه ریزی اهداف روشن باشد. مثلا دانش آموز دقیقا تعیین کند چند بخش از کتاب زیست شناسی را در یک روز ؛ یک هفته و یک ماه می خواهد مطالعه کند. در این مثال انوع زمان بندی کوتاه مدت و میان مدت و طولانی مدت برای دانش آموز روشن است و او می تواند توقعات و انتظارات از خویش را برحسب این اهداف تعیین کند. هم چنین از نکات مهم دیگری که در برنامه ریزی وجود دارد و نباید از آن غفلت کرد بیان اهداف به شکل مبهم است. این موضوع باعث می شود که دانش آموز تصویری درست از آنچه می خواهد در ذهن نداشته باشد بنابراین انگیزه ی لازم برای تلا ش کردن راه هم نخواهد داشت.

راهکار : با استفاده از مشاوران تحصیلی در مدارس ؛ می توان روش های انجام برنامه ریزی دقیق را فرا گرفت و با اصول علمی نسبت به تدوین وتهیه ی برنامه درسی اقدام کرد. دانش آموزانی که از خود شناخت خوبی دارند و نقاط قوت و ضعف خود را هم تعیین می کنند ،در انجام برنامه ریزی تحصیلی ، نسبت به سایرین موفق تر هستند.

  1. کمال گرایی: این مورد به این معنی است که دانش آموز از خود توقع بسیار بیشتر از آن چه هست دارد. اینکه در یک زمان کوتاه توقع رسیدن به رتبه ی برتر را داشته باشیم باعث می شود احساس ناکامی را در برنامه های خود تجربه کنیم و د رنتیجه از مطالعه ی مطالب درسی احساس خستگی و کسالت خواهیم داشت.

راهکار :توجه به توان و ویژگی های فردی و محیطی و برنامه ریزی بر طبق آنان برای رسیدن به هدف؛ مهم ترین عامل در موفقیت محسوب می شود.

  1. توجه به حواشی حین انجام فعالیت ها: متاسفانه برخی از دانش آموزان به جای استفاده از روند گذشته و فعلی خود برای انجام مقایسه ؛ از افراد دیگر به عنوان معیار خود در انجام مقایسه می کنند. این امر بر دلزدگی دانش آموز از نتیجه ی انجام کار خود هم تاثیر دارد.

راهکار: دانش آموزان با مقایسه ی روند پیشرفت خود نسبت به برنامه ی تعیین شده قادر هستند ؛ انحرافات خود را از هدف نهایی تعیین شده بسنجند .از این طریق امکان بروز اشتباهاتی که را نقش مانع در راه رسیدن به هدف را دارند در زمان مناسب شناخته و از تکرار آن جلوگیری خواهند کرد.

  1. توجه به فاکتورهای ناکارا در روند موفقیت, این امر را در تلاش برای بهره گیری از مشاوران خاص و کلاس های خاص کنکور به وفور ناظر هستیم. دانش آموزان به علت بررسی روند موفقیت رتبه ی برتر سال های قبل مایل به استفاده از مشاوران آنها هستند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. تاکید بیش از حد بر این عوامل مانع از توجه به عوامل موثر در شکل گیری موفقیت در آزمون کنکور می شود.

راهکار: در بررسی عوامل موفقیت رتبه های برتر و دانش آموزان نمونه بر تلاش و کوشش شدت و پشتکار هر یک از آن تمر کز کرده تا بتوانیم از روند موفقیت این افرد الگو برداری صحیح داشته باشیم.

  1. استرس های بی جا: داشتن کمی استرس برای واداشتن دانش آموز به تلاش الزامی است و مانع از تنبلی خواهد بود. اما برخی از دانش آموزان به دلیل استرس بی حد و اندازه ی خود قادر نیستند از توانایی های خود به درستی بهره بگیرند و این استرس نا به جا به تلاش های طولانی مدت آن ها آسیب جدی می زند.

راهکار: با تمرکز بر توانایی های خود می توانیم از بروز استرس بی جا تا حد زیادی بکاهیم. هم چنین انجام حرکات هوازی و ورزش هم در کاهش میزان استرس نقش موثر دارند.

  1. استفاده ی بیش از حد از موبایل و اینترنت و تلویزیون: نداشتن برنامه ی دقیق برای استراحت و استفاده ی مداوم از این وسایل باعث هدر رفت زمان خواهد بود. تماس با اینترنت و استفاده از شبکه های مختلف و ارتباط با دوستان در درگیری ذهنی دانش آموزان و هم چنین علل بروز عدم تمرکز هم نقش دارند.

راهکار : استفاده ازا ین وسایل را به زمان های کوتاه استراحت محدود کرده و حتی الامکان دسترسی به اینترنت را تا پایان زمان مطالعه به تعویق بیاندازیم.

راه های افزایش زمان مطالعه

برای افزایش زمان مطالعه به مدت دلخواه باید از یک برنامه ی تدریجی پیروی کرد؛ افازایش ناگهانی هم خستگی و هم دلزدگی را از درس ها به همراه دارد ضمن آنکه احتمالا افزایش ناگهانی برای مدت کوتاهی عملی خواهد بود.

مهم تراز افزایش زمان در مطالعه؛ افزایش کیفیت در مطالعه است. برای افزدون به کیفیت مطالعه ی درس ها باید بر تمرکز و دقت خود در مطالعه افزود تا بتوانیم از تمام حواس در یادگیری و به خاطر سپردن بهره ببریم.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *