روش های رفتار با نوجوانان در سن بلوغ

شنبه 1 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

روش های رفتار با نوجوانان در سن بلوغ

رفتار با نوجوانان به چه شکل است

يكى از حساس ترين و مهم ترین مراحل زندگى هر فرد، دوران بلوغ آن شخص به حساب مى آيد. در اين دوره، شخص در مرز دوران خردسالى و بزرگسالى قرار مى گيرد كه برخى از روانشناسان از آن به عنوان تولدى ديگر ياد می کنند.

پيش از آن كه بخواهيم به بررسى نحوه رفتار با نوجوانانمان بپردازيم لازم است كه در ابتدا با مفهوم بلوغ آشنا گرديم. از آن جايى كه اين مقاله به اختصار در مورد بلوغ و نحوه برخورد با افراد در اين سن صحبت مى كند، لذا براى آگاهى بيشتر و اطلاعات جامع تر لازم است كه به كتب و مطالب دیگری نيز مراجعه كرد.

سن بلوغ

در مورد سن آغازى و پايانى بلوغ اتفاق نظر خاصى وجود ندارد اما به طور كلى بازه سن بلوغ در دختران از ٩ تا ١٦ سالگى و در پسران از ١٠ تا ١٧ سالگى است. سن ١٢ تا ١٨ سالگى نیز بازه طبيعى بلوغ در دختران و پسران محسوب مى شود. بديهى است كه دختران نسبت به پسران زودتر بلوغ را تجربه مى كنند و در نهایت صرف نظر از جنسيت ١١ سالگى را سن بلوغ ناميده اند.

تحولات دوران بلوغ

در اين دوران تغيير و تحولات گوناگونى رخ مى دهد كه لازم است والدين نسبت به آن ها رفتار مناسبى را اتخاذ نمايند.

بطور كلى اين تحولات را در سه بخش طبقه بندى مى نماييم.

تغييرات جسمانى :

تغيير و تحولات جسمانى، ملموس ترين اتفاق در دوران بلوغ است. در اين دوران ممكن است به علت رشد نامتقارن اندام ها، نوجوان دچار عدم تعادل جسمانى گردد و لازم است كه والدين با شيوه اى صحيح تغييرات جنسى و احكام مربوط به آن را براى نوجوان خود توضيح دهند. معمولا اين آموزش ها توسط پدر برای پسر و مادر برای دختر صورت مى گيرند و مى توانند براى مثال نحوه غسل جمعه را آموزش دهند و سپس ذكر نمايند كه غسل هاى جنابت و حيض نيز به همين صورت انجام می گیرند اما نيت و منظور آن ها متفاوت مى باشد. اگر والدين در آموزش چنين مسائلى به فرزند خود كوتاهى كنند، بايد بدانند كه در نهايت آن ها اين مسائل را از دوستان خود و با كيفيت و بيان متفاوتى خواهند آموخت، چرا كه در اين دوران قواى جنسى در دختر و پسر فعال و بيدار مى شود.

تغييرات روانشناختى :

شدت و نحوه بروز اين تغييرات در افراد مختلف، متفاوت است و از بارزترين اين تغييرات مى توان به يافتن دوستان هم سن و سال، خشم و تمايل به استقلال و تنهايى اشاره كرد. هم چنين استرس، بى اشتهايى، بى قرارى و … نيز در برخى از افراد مشاهده مى شود.

تغييرات احساسى :

در اين دوران گروهى از افراد مايل اند كه اخلاق و ويژگى هاى شاد كودكى را حفظ نمايند و در مقابل گروهى هستند كه كودك بودن را به منزله توهين در نظر مى گيرند. بنابراين نوع رفتار والدين با هر گروه بايستى متناسب با ويژگى هاى آن فرد باشد. به طور كلى اغلب نوجوانان در اين سنين تمايل دارند كه مستقل باشند و با ايده ها و تفكرات خود پيش بروند و شخصا تصميم بگيرند؛ همين موضوع سبب مى شود كه نسبت به فرمايشات و نصايح والدين جبهه گيرى كنند و حتى ممكن است كار به جايى برسد كه به فرار از منزل نيز بيانديشند و در حوادث روزنامه ها نمونه هاى بسيارى را از اين دست می توان یافت.

علاوه بر تحولات ذكر شده نيز افراد در اين سنين تونايى بروز و ظهور استعدادهاى نوشكفته اى را دارند كه پيش از اين نسبت به آن ها بى تفاوت بوده اند. اين استعداد ها و توانايي ها گاهى به صورت هنرهايى چون خطاطى، نقاشى، موسيقى و … بوده و گاهی نیز به صورت تمايل زياد به دانش اندوزى و ورزش نمود پيدا مى كنند. بنابراين والدين بايستى به اين علايق و استعدادها توجه کافی داشته باشند و در راستاى ترقى اين استعدادها برنامه ريزى و حمايت هاى لازم را انجام دهند.

در احاديث و روايات آمده است كه فرزندان در ٧ سال نخست زندگى خود هم چون ارباب، در ٧ سال دوم فرمانبر و در ٧ سال سوم مشاور و وزير هستند. بنابراين افرادى كه با نوجونان در ارتباط هستند مانند معلمان و والدين بايد با او هم چون شخصيتى خردمند مشورت كنند و او را در مسائل مختلف شريك نمايند.

حسن ختام :

با توجه به مطالب گفته شده، دوران بلوغ دورانى حساس، پرخطر و پر رمز و راز است و عملكرد و بازخورد والدين مستقيما بر نوجوانان اثر مى گذارد؛ بنابراين اگر قصد داريد به فرزند خود در اين سن كمك نماييد، ابتدا بايد آگاهى و دانش خود را در اين زمينه بالا ببريد و راهكارهاى موجود و علمى را در مورد فرزندتان به كار ببريد.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!