روش های کاربردی غلبه بر یاس و نا امیدی

شنبه 24 تیر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

روش های کاربردی غلبه بر یاس و نا امیدی

چگونگی غلبه بر یاس و نا امیدی

آیا شما با این راه کارها آشنایی دارید؟ آیا شما هم از این که دست به کار جدیدی بزنید ناامید و سرخورده هستید؟ آیا در زندگی خودتون دچار شکست و یاس شدید؟ آیا در امتحانات یا در کنکور سراسری رتبه و امتیاز لازم رو کسب نکردید؟ آیا علاوه بر نگرانی و ناامیدی، حمایت های اطرافیانتون رو هم نسبت به قبل از دست دادید؟

باید این رو بهتون بگم که همه این موارد ریشه در انتخاب خودتون برای ادامه مسیر داره، این شما هستید که انتخاب می کنید بین امید و نا امیدی. در قسمت پایین مطالبی رو برای برطرف کردن این دلهره و نگرانی های توام با ناامیدی برای شما عنوان خواهم کرد تا بتونه بهتون کمک بکنه.

در اولین قدم

این رو باید یادتون باشه که اگر حتی ناامیدی هم به سراغ شما اومد، این ناتوانی و خشم رو به نزدیکان و اطرافیان خودتون بروز ندید و سر اونا خالی نکنید. اتفاقات بد برای شما، تمام ذهن شما رو درگیر میکنه و اینجاست که باعث میشه انرژی و وقت و هزینه شما رو هم ازتون به تدریج میگیره. یعنی این اتفاقات ناگوار تا زمانی که هستن و شما رو همراهی میکنن، حقوق و مزایاشونو از شما میگیرن که با بها دادن بهشون باعث گسترش این ناگواری ها در خودتون میشید. به همین خاطر هست که زمانی که خبر ناگوار و ناراحت کننده ای به شما میرسه، احساس ناامیدی و سرخوردگی می کنید، مثلا در همین کنکور سراسری. تعداد عظیمی از دانش آموزا هستن که هنوز به روز کنکور نرسیده خودشون رو میبازن و راه رو دیگه ادامه نمیدن. مخصوصا این شرایط برای افرادی که قدرت تلقین پذیری بالایی دارن بسیار سخت تر خواهد بود و حتی نه برای کنکور، بلکه تمام ابعاد زندگی شخص رو مورد حمله قرار میده.

اما خداروشکر جای نگرانی نیست، چون خداوند سبحان مغز انسان رو طوری طراحی کرده که این شرایط رو به صورت مداوم در خودش نگه نمیداره و کافیه که انگیزه برای تغییر این شرایط ناگوار رو در خودمون ببینیم و اراده کنیم برای تغییر. بعضی موقع فقط نیاز به یک تلنگر ساده داریم تا برای شروعی بزرگ قدم برداریم، ما با شما همراهیم تا این تغییرات مثبت رو بتونید در خودتون ایجاد کنید، شانه به شانه با شما هستیم.

چگونه با نا امیدی مقابله کنیم

هر فردی ممکنه در زندگی شخصی خودش با هزاران مدل از ابزارهای ناامید کننده روبرو بشه و هر شخصی با شخص دیگه ناامیدی و شرایط متفاوت خودش رو داره اما، یه نکته مهم این هست که روش مقابله با این مشکلات پیچیده و سخت و دشوار نیست، مقابله با ناامید برای هر کدام از موارد بوجود آوردنده یاس و ناکارآمدی به کار می آید فقط تنها تفاوت آن شرایط خود شخص هست که با دیگران متفاوته و گرنه روش مقابله فرقی نمیکنه.

مراحل و نحوه مقابله با شرایط ناامیدی 

گریه کردن، ابزاری کارآمد برای شروع مقابله

هرطوری شده کاری که منجر به گریه کردن و تخلیه فشارهای هیجانی خودتون میشه بپردازید و اصلا نگران این نباشید که کسی اگر متوجه بشه باعث خجالتتون بشه، البته پیشنهاد می کنیم که جایی رو در نظر بگیرید که تنها باشید و با خودتون خلوت کنید. میتونید برای شروع گریه از فیلم، موسیقی، متنی غمگین استفاده بکنید.
در باورهای فرهنگی قدیمی ما عنوان شده که مرد که گریه نمیکنه، یا آدمای ضعیف گریه میکنن که باید بگم که این تفکرات اشتباه هستن و گریه یکی از مهم ترین تسکین دهنده های روحی برای هر شخص میباشد.
گریه مکانیزمی داره که کلیه هیجانات و امواج منفی رو تخلیه میکنه و هم چنین تمامی استرس ها و تنش های درونی در فرد رو از بین میبره و شخص پس از گریه کردن احساس راحتی و سبکی میکنه. بنابراین اگر احساس کردید که اشکتون میخواد سرازیر بشه پس از این که ناکامی ای دیدید، جلوشو نگیرید و بزارید بیاد پایین. شروع مکانیزم بهبودی میتونه با همین چند قطره اشک باشه، پس این موضوع رو مهم بدونید و جدی بگیریدش.

اتفاقات اطراف خودتون رو بپذیرید

هر اتفاقی رو که چه مثبت و چه منفی بپذیرید، مخصوصا اتفاقات منفی رو، چون بسیاری از آدما میخوان که زیر بار احساسات غم انگیز خودشون نرن و شانه خالی کنن، به همین دلیل خودشون رو با نپذیرفتن اتفاقاتی که در اطرافشون میفته به اصطلاح آروم میکنن، یا به عبارتی سر خودشون رو شیره میمالن. زیرا پذیرفتن واقعیت برای اشخاص فوق العاده سخت و دشوار است. اتفاقات ناگوار محیط خودتون رو حتی اگر نمی پذیرید، سریعا در مقابلش موضع نگیرید یا تصمیم زود هنگام نگیرید، ابتدا قشنگ اون اتفاقات رو بسنجید، در موردش تفکر کنید، سپس در موردش تصمیم مورد نظر که به نفعتون هست رو بگیرید.

اتفاقات ناگوار زندگیتون رو بپذیرید

در چرا مقابله با این اتفاقات ناگوار و آزار دهنده برای شخص ضروری و با اهمیت است؟
چون اگر شما به مقابله با این شرایط نپردازید، ذهنتان آرامش لازم رو پیدا نمیکنه و کارایی خودش رو به مرور زمان از دست میده. نه تنها شرایط اکنون شما رو تحت الشعاع قرار میده بلکه امکانش هست که با کوچک ترین اتفاقات تحریک کننده ای دوباره به سراغ شما بیان و روز از نو روزی از نو بشوند. یکی از روش های مهم برای برطرف شدن این افکار ناکارآمد، این هست که شرایط رو همون طوری که هست بپذیرید، حتی با سختی هایی که داره، چون پذیرفتن موقعیت خودش شروعی برای تغییر مثبت و بهبودی در آینده نزدیک هست و این رو بدونید که با انکار واقعیت و اتفاقات اطرافمون فقط مشکلات رو بیشتر و بیشتر می کنید.

خودتون رو برای تحولی بزرگ آماده کنید

خیلی از آدما جوری در مشکلاتشون غرق میشن که دیگه حاضر نیستن از اون موقعیت جدا بشن و میشه گفت به اون شرایط عادت کردن و نمیخوان تغییر بکنن، اینو بهتون میگم که ” اگر میخواید به چیزی برسید که قبلا نداشتید، باید کارهایی رو بکنید که قبلا نمی کردید ” به این دسته از آدما میگم که اگر میخواید شرایطتون تغییر مثبت داشته باشه، باید برای متحول شدن و خارج شدن از شرایط آزار دهندتون تلاش کنید و وقت بزارید.
این دسته از افراد جمله معروفی دارن که میگن ” وای بر من “، همین جمله شروع دوران خفقان و ناامیدی هست و دریچه ورود به افسردگی و گوشه گیری هست. به هیچ عنوان از این جمله استفاده نکنید و بهش فکر نکنید، اگر هم اومد توی ذهنتون، سریعا جلوی تفکرتون رو بگیرید، به موقعیتی مثبت و خوشحال کننده فکر کنید، نزارید این تفکر ” وای برمن، من بی عرضه و ناتوانم ” بر شما غلبه بکنه.

خانه و محل کار و محیط اطرافتون رو به محیطی شاد تبدیل کنید

بدون شک وقتایی که شما دچار شکست و ناامیدی میشید، به دنبال آن میزان غم و اندوه و ناامیدی در شما ریشه پیدا میکنه و با سرعت زیادی پیش میره. تنها راه جلوگیری از پیشروی یاس و ناامیدی اینه که روحیه شاد و شاداب خودتون رو در زندگیتون حفظ کنید و به صورت مستمر مراقبش باشید که فراموش نشه.

وقتی این شرایط پیش اومد باید چکار کنیم؟
اطرافیان شما نقش مهمی در شادی شما دارن، میتونید زمان های با هم بودنتون رو با دوستایی که احساس خوبی باهاشون دارید رو افزایش بدید، به تماشای فیلم های طنز و خنده دار بشینید، جملات مثبت و انگیزشی به در و دیوار خونه بچسبونید، جملات منفی و ناراحت کننده رو از دایره لغاتتون حذف کنید، میزان تفریحات فردی و گروهی خودتون رو بیشتر از قبل کنید. اگر کارهایی را که فکر می کنید به شاد بودنتان کمک میکنه رو انجام دادید ولی نتیجه ای نگرفتید، پیشنهاد می کنیم که خودتون رو مجبور کنید که بخندید، بله درست شنیدید، وقتی خودتون رو مجبور میکنید که بخندید، مغز شما سیگنال هایی رو ارسال میکنه که همون شرایط خنده واقعی رو بوجود میاره، اگه واقعا همین روش رو چند روز پشت سر هم تکرارش کنید، مغز شما شرطی میشه و نسبت به قبل راحت تر میتونه خنده شما رو بپذیره و احساس شادی به شما دست بده.

احساسات منفی رو از خودتون دور کنید و باهاشون مقابله کنید

در مورد اتفاق ناگوار و منفی ای که برای شما رخ داده است به صورت بلند مدت بیندیشید، به این شکل بگید که آیا این موضوع اثر ماندگار و طولانی مدتی در زندگی شما خواهد داشت یا خیر؟ تا چه زمانی خودش رو بروز میده؟ آیا این اتفاقات زمان حال شما در سال های آینده هم برای شما همین قدر مهم و حیاتی هستن یا از ارزش و اهمیتشان کم می شود؟ آیا شکست در کنکور تمام زندگی شخص رو دچار ناکار آمدی و ناامیدی خواهد کرد؟
اگر جواب شما به این دسته از موارد ذکر شده ” نه ” می باشد، پس شما این رو میدونید که این وقایع در زندگی هر شخصی به صورت جزر و مد در دریا می باشد، که بالا و پایین روزگار را نشان می دهد. گاهی سختی ها و گاهی خوشی های آن به سراغ شما خواهند آمد و این شما هستید که تصمیم می گیرید که با اونا چجوری رفتار کنید و چقدر براشون وقت و هزینه کنید.
اگر جواب شما به این پاسخ ها ” بله ” باشد، شما آب به آسیاب افکار منفی ریخته اید، افکار منفی رو تقویت کردید، آزار دهندگی اتفاقات رو بیشتر می کنید، چون با این بله گفتن خودتون نشون میدید که دنبال تغییر و بهبودی نیستید و عامل اصلی قوی تر شدن این افکار ناکارآمد خواهید بود.
راهکار: افکار خودتون رو جوری سوق بدید که این اتفاقات و وقایع ناگوار ماندگار نیستند و به خودتون بگید که می بایست در برابرشون به مقابله بپردازم.

هدفمند شدن و برنامه ریزی کردن

یکی از ابزار کمکی برای این که از اتفاقای ناگوار اطرافمون دور بشیم، برنامه ریزی و هدفمند بودن هست. پس از گذروندن دوره های ذکر شده در موارد بالا، پس از کسب آرامش نسبی روحی و جسمی ، به دنبال طراحی و نقشه کشی یک برنامه جامع و کاربردی برای آینده کوتاه مدت و بلند مدت خودتون، ضربه محکمی بر پیکره ناامیدی و یاس در خودتون بزنید. چون وقتی که برنامه ریزی کنید و اون رو همیشه در برابر خودتون ببینید، ذهنتون در روز و هفته مشخص میکنه که باید به دنبال چه چیزهایی بگرده و بی خودی انرژی خودش رو تلف نمیکنه.

از هر رویداد مثبت و منفی ای که داشتید لیستی تهیه کنید

درس ها و عبرت هایی که از مواردی که در زندگی تجربه کردید رو بیابید و اونا رو یادداشت کنید، بعد از مدتی خواهید دید که سراسر اتفاقات همیشه مثبت نبودن و تلفیقی از منفی ها و مثبت ها دیده می شوند. چه چیزهای زیادی از اطرافیانتان آموخته اید، تجاربی کسب کردید که تصمیم گرفته اید یا آن ها را ادامه دهید یا به ضررتان هست و ادامه ندهید که تنها راه شناخت این دو از یکدیگر، فقط تجربه کردن شرایط توسط خودتون هست.

حرف آخر

یادتون باشه که همیشه چیزهایی در زندگی هر شخصی وجود دارن که خواه ناخواه باعث ناراحتی، کدورت، یاس و ناامیدی در افراد میشن، سختی ها در زندگی تمامی ندارن و روزانه در زندگی هر شخصی کم و زیاد دیده میشن.
مسئله مهم و کاربردی این هست که ما چگونه مقابله کردن با این دسته از افکار ناکارآمد و منفی را آموزش ببینیم که در بالا نکاتی بیان شد. به امید این که هیچ شخصی به دلیل احساس یاس و ناامیدی، از ادامه مسیر زندگی خودش باز بماند و سرعت پیشرفتش کند شود.

مشاهده برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *