روش ها و اهمیت خلاصه نویسی

چهارشنبه 1 شهریور 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

روش ها و اهمیت خلاصه نویسی

فواید خلاصه نویسی 

بهره‌گیری از یادداشت‌‌های خلاصه در مراحل بعد به وسیله‌ مراجعه‌ ‌مجدد به آن‌‌ها
تمرینی برای کار قلمی و رشد نیروی نویسندگی انسان
تسهیل برخورداری از محتویات کتب و مقالات در حجمی اندک
ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای مطالعه
کمک به حفظ مطالب و از یاد نرفتن آن‌‌ها
کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و مقاله

 

روش های اصلی خلاصه نویسی

خلاصه‌نویسی درس‌های محاسباتی و قاعده‌‌دار

الف – درس‌های شاخه‌ ریاضیات (آمار، ریاضیات جدید، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته، حسابان، ریاضیات، حساب دیفرانسیل، هندسه و هندسه‌ تحلیلی، …) فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی، آیین نگارش، اقتصاد، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه در این گروه جای می‌گیرند.

ب – خلاصه این درس‌ها از طریق یادداشت فرمول‌ها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی دقیق اجزای هر مبحث تهیه می‌شود.

برای هر مورد دست‌کم دو نمونه به عنوان مثال ثبت می‌شود. ضمناً چون اغلب قواعد، گاهی به وسیله‌ موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض می‌شود، نکات خلاف قاعده نیز باید یاداشت و آموخته شوند. در واقع اهمیت استثناها از قواعد خیلی بیش‌تر است و عموماً سؤالات مهم و اساسی در امتحانات و کنکور دانشگاه‌ها از بین این نکته‌هاست.

 

خلاصه‌نویسی درس‌های تشریحی و گسترده (حفظ‌ کردنی)

الف – درس‌هایی از قبیل دین و زندگی، معارف، تاریخ، تاریخ‌شناسی، جغرافیا (در همه‌ گرایش‌ها) تاریخ ادبیات، جامعه‌شناسی، مطالعات اجتماعی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی گیاهی و جانوری، زمین‌شناسی، ادبیات (بخش‌های مربوط به قالب‌ها و شیوه‌های نویسندگی)، زبان‌شناسی و شیمی (بخش‌های تعریفی و تشریحی) جزء این گروه هستند.

ب – باید کل هر فصل یا گفتار را با دقت بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید (به وسیله‌ ماژیک‌های فسفری). سپس نکات مشخص شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. در واقع اگر بتوانید هر ده صفحه مطلب را تقریباً در یک صفحه خلاصه کنید به هدف خود رسیده‌اید.

ج – بهترین زمان برای مطالعه، یادگیری و خلاصه‌برداری درس‌های این گروه، شب از ساعت ۹ تا ۱۲ است؛ زیرا ذهن و مغز شما در این ساعات، آمادگی حفظ و تجزیه و تحلیل درس‌های حفظی را دارد و حتی در خواب هم این مطالب، به طور ناخودآگاه، مرور می‌شوند. هرگز مطالعه‌ این درس‌ها را به صبح زود یا عصر موکول نکنید؛ چون انرژی مغز تلف می‌شود و بازدهی مناسب ندارد.

د – در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح هم می‌توانید به این درس‌ها بپردازید. بعد از مطالعه‌ مباحث این گروه استراحت و خواب به اندازه‌ مناسب ضروری است.

مشاهده برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *