چگونه ساعت مطالعه درسی را افزایش دهیم ؟

چهارشنبه 29 شهریور 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

چگونه ساعت مطالعه درسی را افزایش دهیم ؟

چند و چون افزایش ساعت مطالعه

دانش آموزان و دانشجویان مایل هستند از طریق فراگیری تکنیک های مختلف مطالعه ، بر کیفیت و کمیت زمان مطالعه ی خود بیافزیاند. در این میان ؛ تکنیک هایی که با به کار گیری آن ها می توان در زمانی کوتاه ؛ برحجم و میزان مطلاعات خود افزود ؛ با استقبال بیشتری مواجه بوده اند. روشهایی که باعث می شوددانش آموزان بتوانند از طریق فراگیری آن بر سرعت مطالعه ی خود بیافزایند ؛ به چند دسته تقسیم می شوند؛ که مهم ترین آن ها عبارتند از :

  • استفاده از نشانه و یا راهنما در خواندن مطالب: به این شکل چشم کم تر خسته شده و هم چنین احتمال بروز خطا در مطالعه ی خطوط هم کاهش می یابد. هم چنین به دلیل آنکه چشم به دنبال رهنما حرکت می کند؛ امکان تطابق ذهن با آنچه خوانده می شود؛ فراهم می آید.بهترین حالت برای مطالعه زمانی است که خواننده در فاصله ی چهل سانتی متری از کتاب بوده و از میز مطالعه برای خوانده کتاب و یا مطالب خود استفاده کند. چشم ها در هنگام مطالعه متحرک هستند نه سر. این امر از خستگی جسمی و سر درد حین مطالعه خواهد کاست و در عین حال بر زمان مطالعه ی مفید می افزاید.
  • عبارت خوانی : با این شیوه تمرکز خواننده بر روی یک عبارت از متن است. بعنی فرد به جا ی مطالعه ی کلمه ها وتمرکز بر روی واژه ها از عبارات برای متمرکز کردن دید خود استفاده می کند. برای افزایش حوزه ی دید حین مطالعه می توان از رو شهای مختلفی استفاده کرد که محبوب ترین و برترین آن ها عبارتند از :
  • استفاده از کارت: یعنی فرد برای تمرین عبارت خوانی ؛ ابتدا مطالب مهم را در یک کارت خلاصه بندی کند و سعدی در مطالعه ی آن عبارت داشته باشد.
  • استفاده از کتاب: در این شیوه که آن را روش عمومی و محبوب در افزایش حیطه ی تمرکز تند خوانی نامیده اند؛ استفاده از کتاب برای عبارت خوانی توصیه شده است. با این شیوه می توان در مطالعه ی کتاب از تمرکز بر روی کلماتی که نامفهوم و نامتعارفند خود داری شود تا بتوان به شیوه ای دقیق بر روی کل عبارت مورد نظر تمرکز کرد.
  • استفاده از روزنامه : با این شیوه می توان روی متون مختلف در حوزه های گوناگون ؛ از روش تند خوانی استفاده کرد. البته استفاده از روز نامه بر ای تمرین تند خوانی نیاز به استفاده از مهارت عمودی خوانی را هم طلب می کند. عمودی خوانی فنی است که در آن خوانننده برا ی مطالعه ی متن ؛ ابتدا وسط صفحه را در نظر گرفته و سپس به کمک حرکات دست از بالا به پایین صفحه حرکت می کند. این شیوه مناسب متونی است که سطر ها ی کمی دارند و با تعداد کلمات در هر سطر اندک باشد. زمانی که تعداد خط های متن زیاد باشد استفاده از عمودی خوانی با زیگزاگ های کوتاه ؛ مناسب ترین روش خواهد بود.

اما بررسی عواملی که موجب می شوند ؛ تند خوانی با موفقیت انجام نشود هم باعث می شود فرد به مرور در رفع آنها و تقویت مهارت های کاهش زمان مطالعه و در عین حال بهبود کیفیت آن ؛ موفق باشد. مهم ترین عواملی برهم زننده ی تند خوانی عبارتند از :

  • تند خوانی و سطحی خوانی را یکسان دانستن: برخی گمان می کنند از طریق تند خواندن مطالب از درک دقیق و صحیح آن مطالب عاجز خواهند بود. در صور تی که تند خوانی به معنی استفاده از تکنینک هایی است که به خوانند ه امکان درک مطالب را به روشی سریع تر از خد معمول اعطا می کند. از طریق پژوهش هایی که بر سرعت مطالعه ی خوانندگان به عمل آمده است ؛ روشن گردیده که تند خوانان نسبت به کسانی که متن ها را با سرعتی کم تر می خوانند ، قادر به در کی بالاتراز مطالب بوده اند .
  • خواندن با صدای بلند : این امر مانع از انجام تمرکز روی متن شده در نتیجه حواس پرتی روی تن صدا و اصوات و آواهای ایجاد شده را موجب شده و از تند خوانی متن پیشگیر ی می کند.
  • حرکت سر حین مطالعه ؛ با این کار ؛ چشم ها متن را دنیبال نمی کنند بلکه با حرکت گردن و سر ؛ خطوط و من پیگیری می وشد. به همین دلیل خستگی ناشی از این عمل مانع از بالا رفتن سرعت مطالعه خواهد بود.
  • با پچ پچ درس خواندن : این افراد هنگام خواندن متن ها و مطالب ؛ اصوات نامفهومی از دهان خود خارج می کنند. همین حرکت هم به عنوان یکی از عومل کاهنده ی سرعت حین مطالعه معرفی شده است. برای جلوگیری از این کار می توان یکی از سه روش فوق را به کار برد:
  • لبها را به حالت سوت زدن نگه داشت.
  • لبها روی هم باشند و زبان به سقف دهان بچسبد.
  • استفاده از خودکار یا مداد بین لب ها.
  • تمرکز روی کلمات: با این شیوه حوزه یدید را به یک واژه محدود کرده ایم و عملا در روند پیشرفت مطالعه مانع ایجاد کرده ایم. چشم انسان قادر به دید ن بیش از یک کلمه در متن است؛ با تمرکز روی یک واژه در واقع اجازه  ی حرکت چشم را به سوی واژگان دیگر هم محدود کرده ایم.
  • کنترل کلمات یا دقیق خوانی : با این شیوه خواننده به دلیل ارادی و یا غیر ارادی ؛ تمایل به بازگشت روی کلمات و یا عبارات قبلی را دارد. با این کار گرچه وی گمان می کند مطالب را به خوبی درک کرده است ؛ اما بر کاهش سرعت مطالعه ی خود دامن زده است. از طریق به کار گیری روش های زیر می توان از این موضوع پیش گیری کرد:
  • کارت سفیدی را تهیه کرده روی متن هایی که می خوانید قرار دهید.
  • مقوا را طوری ببرید که داخل آن به شکل یک مربع خالی بماند ؛ این مقوا را روی متن خود قرار دهید و شروع به مطالعه کنید.
  • تمرکز روی مناطق سفید در متن : یعنی چشم به جای متن ؛ روی حواشی آن تمرکز می کند. با یک روش ساده می توان این خطا را به حداقل رساند.تمرین دادن چشم ها به دیدن اشیا بیشتر ؛ درخلاف جهت عقربه های ساعت ؛ می تواند در از بین بردن این خطا مفید باشد.
  • تداخل آموخته های قبلی و بعدی : این امر هنگامی به وجود می آید که قصد مطالعه ی چند موضوع را داشته باشیم . بهترین شیوه برای پیشگیری از این حالت؛ مطالعه موعات به شکل انفرادی است.
  • ورق زدن از گوشه ی پایینی کتاب: این کار سرعت مطالعه ی شمارا کاهش می دهد ؛ بهترین حالت ورق زدن با کمک دست چپ و از گوشه ی بالایی صفحه است.

کاربرد تکنیک های بالا و در عین حال مطالعه در زمانی که کم ترین میزان حواس پرتی را برای خوانند ه فراهم آورد و تمرکز روی متن ؛ باعث خواهند شد ، بر سرعت مطالعه افزوده شود. با استفاده از روش های تند خوانی می توان هم بر کیفیت مطالعه ؛ و هم بر حجم متن مطالعه شده در زمانی کوتاه تر افزود.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *