شرايط مطالعه

جمعه 12 دی 1393 مهندس امیر مهدی اسلامی دسته ها

شرايط مطالعه

شرايط مطالعه

شرايط مطالعه ، شامل مواردی می شه که با دونستن، به کارگیری و فراهم نمودن اون ها، می تونید مطالعه ای مفیدتر همراه با بازدهی بیشتر داشته باشید. این شرایط بهتون یاد می ده چطور از زمان های مطالعه، بهره مندی بالاتری داشته باشید. به شما می آموزد قبل از آغاز مطالعه چه اصولی را به کار بگیری، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چطور به اهدافت در مطالعه برسی.

 

شروع مطالعه

 

1- برای موفقیت در مطالعه، باید درست آغاز کنی :

یکی از شرايط مطالعه آغاز درست است. یعنی برنامه درستو طوری تنظیم کنی که از خوندن کتاب ها، بتونی هدفی واضح و روشن رو دنبال کنی.
– درس هاتونو به شکلی برنامه ریزی کنید که هنگام مطالعه، اول کتاب های آسون رو بخونید، نه کتاب هایی که مشکلن.
– در هنگام مطالعه یه کتاب، اول از قسمت هایی که آسون و جذابه شروع کنید و بعد سراغ قسمت های مشکل تر برید. این کارو می تونید با مرور بخش های خونده شده قبلی شروع کنید. این کار باعث میشه که قسمت‌های آسون و جذاب علاقتونو به خوندن افزایش بده.
– در برنامه ریزی درسیتون، موضوع های شبیه به هم رو پشت سر هم قرار ندید و اون ها رو یکی بعد از دیگری مطالعه نکنید تا حد امکان بین آن ها فاصله بگذارید.
– اگه می خوایی چندین کتاب رو در یک روز مطالعه کنی اول زمان های خوندن و ترتیب قرار گرفتن آن ها را مشخص کن و بعد به مطالعه بپرداز.
– حتی الامکان برای یک کتاب بیشتر از دو ساعت وقت در نظر نگیر. زمان های مطالعه را به مدت های دو ساعت، دو ساعت تقسیم کن. تصور نکن که هر چه زمان مطالعه یه کتاب بیشتر باشه بهتره بر عکس هر چه زمان کوتاه بشه و موضوع مورد مطالعه عوض بشه، میزان یادگیری افزایش پیدا میکنه.
– اگه می خوای در شش روز از هفته، شش تا کتابو بخونی، هیچ وقت هر کتابو در یه روز نخونید و برای شش روز، شش کتاب در نظر نگیر. بهتره هر روز رو به شش قسمت تقسیم کنی و توی هر قسمت، یه کتاب بخونی و این روندو در شش روز هفته ادامه بدی.
– به روش تدریجی درس بخونید، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخونید و خوندن درس ها رو به شب های قبل از امتحان نیندازید. مطالعه تدریجی و با تداوم در طی سال تحصیلی بسیار بهتره از مطالعه فشرده و با تراکم در چند روز پیش از امتحان.

 

2- برنامه ریزی :

«یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»

شرايط مطالعه بستگی مستقیم با برنامه ریزی صحیح داره. برنامه ریزی صحیح اینه که چطور از وقت و امکاناتت نهایت استفاده رو ببری. نداشتن برنامه ریزی صحیح موجب اتلاف وقت میشه و بازده مطالعه رو  خیلی کاهش میده.
نکته ای که در این جا باید ذکر شه اینه که، داشتن برنامه مهمه ولی مهم تر از اون اجراء برنامه هست.

الف) برنامه ریزی درسی :

بهترین برنامه ریزی درسیو خود فرد می تونه انجام بده. یعنی هر کس باید با توجه به شرایط روحی، جسمی، محیطی، زمانی، علاقه، هدف، نقاط ضعف و قوتش برای خودش برنامه ریزی کنه.

ب) کوتاه، ساده و قابل اجراء بودن برنامه صحیح است و مهم :

یعنی هر چه برنامه پر حجم و سخت باشه تاثیر منفی روی روحیه فرد میذاره و به خاطر پیچیدگی اون، غالباً با شکست مواجه می شن. هر چه قدر برنامه کوتاه تر و ساده تر و سبک تر باشه. شخص راحت تر می تونه اونو در زمان معین شده انجام بده و تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی به دست بیاره و این تجربیات خوب در رسیدن به موفقیت های بعدیش تاثیر بسزایی می ذاره.

ج) اجراء برنامه در زمان مشخص و معین :

زمانی که برنامه ای رو نوشتید. باید اونو در وقت مشخص اجراش کنی. اگه نظم خاصی در اجرای برنامه داشته باشی، به راحتی می تونی به اهدافت برسی. کسایی که نظم و ترتیب رو در اجرای برنامشون رعایت نمی کنن، غالباً برنامه هاشون با شکست مواجه می شه.

3- نظم و ترتیب :

« اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد »

یکی از راه ها برای داشتن شرايط مطالعه مناسب رعایت نظم و ترتیب در مطالعه است. چون نظم به ایجاد تمرکز حواس کمک می کنه. همین طور وقتی که نظم برقرار بشه، یادگیری بهتر صورت می گیره. اگه اتاق و میز مطالعه نامنظم باشه باعث حواس پرتی و اختلال در یادگیری می شه. توجه کنید، هر طور که مطالب را به حافظه بدید، بر همون اساس نیز می تونید اونا را بازیابی کنید.

 

حفظ آرامش در مطالعه

 

4- حفظ آرامش :

« آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند »

حفظ آرامش در بهبود شرايط مطالعه کمک شایانی می کنه. درسی رو که با آرامش بخونید قطعاً بهتر می تونید یاد بگیرید، برای اون که بازده مطالعه خودت رو بالا ببری در سخت ترین شرایط و حتی کوتاه ترین زمان نباید مضطرب بشی و سعی کن در این مدت کوتاه با آرامش خاطر و حفظ اون مطالعه کنی. مطالعه بدون اضطراب و  با خونسردی کامل، تاثیر بسیار مثبت در افزایش میزان یادگیری داره. توجه کنید که حفظ خونسردی و آرامش، هرگز به معنای بی خیالی و بی حالی نیس، بلکه به معنی وضعیتی هوشیار به همراه تمرکز حواس و بدون هیچ دلهره ای است. روانشناسان معتقدن که اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت لازمه، چون که شخص رو به تحرک و فعالیت وادار می کنه و باعث می شه که به طور جدی به درس خوندن بپردازه، اما اگر این اضطراب از حد معمول خودش خارج بشه و استرس و دلهره رو در فرد ایجاد کنه نه تنها مفید نیست، بلکه مانع از فعالیت های اون شده و حتی در جلسه امتحان مانع از یادآوری آموخته های شخص می شه. نکته ای که باید به اون اشاره کنم اینه که در اغلب موارد، اضطراب ناشی از تفکر منفیتونه. وقتی که نسبت به امتحان تصور منفی داری، از آوردن نمره کم می ترسی، عواقب قبول نشدن رو در نظر می گیری در نتیجه تصورات منفی، باعث اضطراب می شه و اضطراب هم سدی بر سر راه کارایی حافظه می شه و این کار خودش اضطراب بیشتر را به دنبالش داره و در آخر این که، سیکل معیوب هم چنان ادامه خواهد یافت.

 

5- استفاده صحیح از وقت و زمان :

«بنیامین فرانکلین می گوید : پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است »

استفاده صحیح از زمان و به هدر ندادن اون در شرايط مطالعه بسیار مهم و تاثیر گذاره. چون که زمان از دست رفته را نمی توان مجدداً باز یافت. زمان را نمی شه ذخیره کرد، نمی شه خرید و یا فروختش و نمی شه از 24 ساعت دیگران قرض بگیری، زمان سرمایه ایست که اگه مورد استفاده قرار نگیره از دست می ره در حالی که یه سرمایه مالی این طوری نیست.
اگه منصف باشی با کمی دقت و تامل خواهید یافت که مشکل اصلی کمبود وقت نمی باشد، بلکه در نحوه استفاده از اون هست.

 

6- عامل مهم سلامت و تندرستی :

« عقل سالم در بدن سالم است »

سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیر بسزا داره. پس برای داشتن سلامتی کوشا باشیم.

 

7- تغذیه مناسب :

« تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد »

خوردن غذای مناسب و به موقع برای داشتن شرايط مطالعه خوب بسیار مفید و تاثیر گذار است. غذاتونو به موقع و سر وقت بخورید، از خوردن غذا در ساعت های مختلف و بدون نظم و برنامه پرهیز کنید. تلاش کنید صبحانه، ناهار و شام را در ساعات مشخص بخورید. به برنامه غذاییتون هم نظمی خاص بدید.

 

8- تنفس صحیح داشته باشید :

« یکی از مهم ترین اعمال بدن انسان، تنفس است »

تنفس عمیق کشیدن باعث می شه که در هر نفس اکسیژن بیشتری رو به شش ها برسونیم. تنفس صحیح و مناسبی که اکسیژن لازمو به سلول های مغز برسونه یکی دیگه از فرایندهای ایجاد شرايط مطالعه خوب هست. اکسیژن به سلول های مغز که خودشون ذخایر اکسیژن کمی دارن، کمک می کنه تا فعالیت بیشتری داشته باشن. افزایش فعالیت این سلول ها یعنی پمپاژ بیش تر یون ها بین دو سر غشای سلول به خصوص یون های سدیم و کلسیم که به خارج غشا می رون و پتاسیم و کلر که به داخل آن می آید. هر وقت تغییرات غشا نرون به نرون بعدی منتقل شود، این تغییرات به نوبه خود مسیرهای جدیدی برای انتقال از راه مدارهای عصبی می شون و وقتی این مسیرهای جدید برقرار شدند، با تفکر ما فعال می شوند و خاطره ها را مجددا تولید می کنن. این فرآیند حافظه نامیده می شه و کاملا به اکسیژن نیاز داره. به همین دلیله که در هوای آلوده به دود سیگار و سایر گازهای سمی بازده یادگیری به شدت پایین میاد. از سوی دیگه تنفس صحیح و عمیق باعث می شه که سیستم ایمنی بدنمون فعال تر بشه. بنابراین حرکات عضلانی و تنفس عمیق، جریان های لنفاوی را راه می اندازه و باعث می شه که گردش خون بهتر انجام بشه و سیستم ایمنی تقویت بشه.

 

9- ورزش :

« ورزش کلید عمر طولانی است »

شما می تونید ورزش های دلخواهتونو انتخاب کنین و در برنامه روزانتون قرار بدید. به طور مثال پیاده روی یکی از ورزش های مفید و مناسبه و در عین حال بسیار ساده و برای همه افراد امکان پذیره.
علاوه بر پیاده روی از دیگر ورزش های مفید برای کسب تمرکز فکر و پرورش حافظه «یوگا» هست. یوگا به معنی تمرکز نیرو است. در اصطلاح هندی یعنی تمرکز فکر و حواس. با انجام تمرینات یوگا می تونید تمرکز حواس خودتونو بهبود بدید.

 

10- استراحت مغزی :

« هنگامی که خسته هستید، مطالعه نکنید »

برای انجام کارهای فکری مخصوصا مطالعه حتما مغز باید کاملا آماده و سرحال باشه تا توی به خاطر سپردن مطالب مشکلی نداشته باشه. شما می تونید از روش های مختلف و دلخواهتون برای رفع خستگی استفاده کنین، اما یکی از روش های مناسب برای رفع خستگی تنفس عمیقه. هم چنین یک خواب سبک و کوتاه در مواقعی که خیلی خسته هستین در برطرف کردن خستگی بسیار مناسبه.

 

خواب در مطالعه

 

11- خواب کافی :

« خواب روند فراگیری و حافظه را تقویت می کند »

یه خواب 8-6 ساعته معمولاً کافیه. بنابراین سعی کنین طوری برنامه های درسیتونو تنظیم کنین که شب ها حداقل 6 ساعت بخوابین تا مغزتون به اندازه کافی استراحت کنه. هم چنین خواب نیم تا یک ساعت (ظهرها بعد از ناهار) بسیار مناسبه.

 

12- درک مطلب :

« آن چه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، معنی مطالب است »

سعی کنین زمان مطالعه، مطالب رو به خوبی درک کنین، تا بتونید به راحتی اون ها رو به خاطر بسپارید. نکته ای که در درک معنی تأثیر بسزا داره و بازده مطالعه رو بسیار افزایش می ده، یادداشت برداری مطالب خونده شده ست. یادداشت برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثره.

 

13- تشویق و پاداش :

« تشویق نیروهای ذهنی و روانی را به فعالیت وا می دارد »

 

14- شرطی شدن :

« شرطی شدن به تمرکز حواس کمک می کند »

برای یادگیری و ایجاد تمرکز حواس شرطی شدن نسبت به مکان و زمان مطالعه نقش مهمی داره. برای اون که تمرکز حواس راحت تر به دست بیاد و سریع تر براش آماده بشید، باید به مکان و زمان مطالعه خودتونو شرطی کنین.

 

15-تحرک مغزی :

« هنگام مطالعه نباید کاملاً آرام نشست »

منظورمون از تحرک، حرکت کردن و راه رفتن در حین مطالعه نیست و هدف از حرکت، فعالیت زیاد بدنی نیست. چون که در این صورت نیز تمرکز حواس مختل می شه و میزان یادگیری کاهش می یاد. اصولا بهترین وضعیت برای مطالعه، نشستن پشت میزه نه حرکت کردن و راه رفتن. منظورمون از تحرک اینه که در حین مطالعه هر چند دقیقه، یه بار حرکتی کوچک داشته باشین تا گردش خون در مغز بهبود پیدا کنه و بهتر بتونید مطالب رو بیاموزین. حتی با چند حرکت ساده سر و بدن می تونید از حالت رکودی و رخوت جلوگیری کنین و با تمرکز بالاتری درس بخونید.

 

زمان مطالعه

 

16- اتاق مطالعه :

« اتاق مطالعه باید آرام باشد »

اتاق مطالعه باید ساکت و آرام و تا حد ممکن از عکس، پوستر و اشیایی که موجب حواس پرتی می شن خالی باشه. نور اتاق باید کافی و مناسب باشه. بهترین نور برای مطالعه روشنایی روزه. نور باید در سطح اتاق پخش بشه. بنابراین چراغ مطالعه برای درس خوندن مناسب نیست. نور نباید کم باشه. اتاق مطالعه باید از تهویه مناسبی برخوردار باشه. در مطالعه فاصله چشم تا کتاب باید رعایت بشه و فاصله مناسب حدود 40-30 سانتی متره. میز مطالعه باید از نظر ارتفاع وسعت و رنگ مناسب باشه.

 

17- زمان مطالعه :

واقعیت اینه که هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود نداره. زمان مطالعه بستگی به خودت داره که چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم رو داری.
نکته ای که در مورد زمان مطالعه باید رعایت کنین استراحت چه قبل از مطالعه و چه بعد از مطالعه رو باید در نظر گرفت. نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت، روش بسیار خوبی برای مطالعه کردنه. چون که اولا شما آستانه یادگیری را رعایت می کنین و ثانیا با استراحت کوتاه، فرصتی برای مغز در نظر می گیرین تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازه باید یادآور بشم که نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت به این معنی نیست که دقیقاً بعد از نیم ساعت مطالعه حتما استراحت کنین حالا اگر چند دقیقه این طرف و اون طرف شد، اشکالی نداره. اما بهتره بیش از 45 دقیقه نشه.

 

مشاهده برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *