علائم و درمانهای سندروم پیش از قاعدگی

شنبه 15 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

علائم و درمانهای سندروم پیش از قاعدگی

ممکن است در برخی از افراد ، پیش از وقوع عادت ماهیانه ، چند روزی اختلالاتی پدید بیاید که به مجموع آن ها سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می شود ؛ که شامل دل درد ، نفخ و تحریک پذیری کلی می باشند. این سندروم در حدود 85 درصد بانوان وجود دارد و به طرق مختلفی بروز پیدا می کند. در برخی از افراد علائم آنقدر کم هستند که ممکن است حتی فرد از وجود این سندروم در خودش با خبر نباشد و مشکلی نیز پیش نیاید. اما از طرفی در برخی از افراد آنقدر علائم شدید و مشکل ساز هستند ، که زندگی معمول یک فرد و اطرافیانش را تحت الشعاع قرار می دهند. در این مقاله قصد داریم به روش هایی اشاره کنیم ؛ که برای کاهش عوارض این سندروم بسیار کارآمد خواهند بود. البته توجه داشته باشید که تا کنون برای درمان این علائم هیچ راه حل قطعی و دائمی وجود ندارد. با ما همراه باشید.

  1. اصلاح برنامه ی غذایی

یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در کاهش علائم PMS دارد ، توجه به تغذیه است. برای مثال وجود نمک در غذا می تواند سبب نفخ گردد ، شیرینی ها از طریق ایجاد نوسان در میزان قند خون بر خلق و خو اثر منفی می گذارند همچنین مصرف کافئین و الکل به ترتیب منجر به ایجاد احساس ، استرس و افسردگی می گردند. لذا ضمن پرهیز از مواد غذایی فوق ، سعی کنید یک هفته پیش از شروع عادت ماهیانه ، مصرف غلات ، سبزیجات و مواد غذایی سالم و مقوی را بالا ببرید چرا که پیشگیری بهتر از درمان است. البته علاوه بر محتوای غذا ، چگونگی مصرف آن نیز حائز اهمیت است. برای این منظور سعی کنید در فواصل زمانی منظم مواد شیرین مصرف کنید تا دچار نوسان قند خون نگردید.

  1. مصرف ویتامین ها

هرچند دلایل و شواهد متقنی مبنی بر تاثیر ویتامین ها بر PMS وجود ندارد ؛ اما بررسی های دانشمندان حاکی از آن است که مصرف ویتامین هایی چون E و B6 برای سندروم پیش از قاعدگی می توانند کارا و مثمر ثمر باشند. لذا استفاده ی روزانه ی ویتامین E به میزان 400 UI ، B6 50 تا 100 میلی گرم و یون های کلسیم 1200 میلی گرم ، منیزیوم 400 میلی گرم برای زنان بسیار سفارش شده است و امتحان کردن آن خالی از لطف نیست.

  1. تحرک و فعالیت بدنی

تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده اند ، بانوانی که ورزش می کنند ؛ نسبت به سایرین کمتر گرفتار علائم سندروم پیش قاعدگی می شوند. ورزش کردن در این ایام از همیشه واجب تر است ، هرچند که فرد کم انرژی و بی حوصله باشد. بنابراین سعی کنید در هفته تقریبا 2.5 ساعت ورزش سنگین ، 75 دقیقه فعالیت هوازی و 2 مرتبه تقویت عضلانی را برای تضمین سلامتی و کاهش  PMS انجام دهید. همچینین بهتر است ، ورزشی را انتخاب کنید که باب میلتان باشد و از انجام دادن آن لذت کافی را ببرید.

  1. مصرف داروهای گیاهی

از آنجایی که به طور کلی تولید داروهای گیاهی به اندازه ی داروهای داروخانه ای مورد نظارت و کنترل کیفیت قرار نمی گیرند ؛ لذا برای مصرف آن ها ابتدا لازم است که با پزشک خود مشورت نمایید. البته تجربه نشان داده است که برخی از داروهای گیاهی برای کاهش برخی از عوارض پیش قاعدگی مفید خواهند بود. این داروها شامل زنجبیل ، قاصدک (کرم های پرژسترون طبیعی) ، برگ تمشک ، پنج انگشت و … هستند.

  1. کم کردن استرس و فشار

یکی از مهمترین مواردی که می تواند ، به رفع اختلالات سندروم پیش از قاعدگی کمک کند ، استراحت و خواب به موقع و کافی است. بنابراین سعی کنید دچار احساس کم خوابی نگردید. کاهش اضطراب و نبود استرس نیز تاثیر بسزایی در روند بهبودتان خواهد داشت. از جمله اعمالی که می توانید در این راستا انجام دهید این است که ؛ تمرینات مدیتیشن ، یوگا و تنفس عمیق را انجام دهید. البته ممکن است نوع تمرینات کاهش استرس در هر فرد منحصر به فرد باشد. مثلا نقاشی کشیدن ، نوشتن مطلب ، بیرون رفتن با دوستان و … نیز می تواند در برخی افراد موجب آرامش گردند.

  1. مصرف مسکن

گاهی برخی از افراد پیش از دوران پریود دچار علائمی مثل شکم درد ، سر درد ، کمر درد و … می شوند. توصیه می کنیم که برای بر طرف کردن این دسته از علائم از داروهای غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن (ادویل) ، ناپروکسن (آلو) و … استفاده نمایید. همچنین داروهای پامپرین و میدول ، بدون نسخه عرضه می شوند که مناسب برای همین علامت های PMS می باشند. این مسکن ها را می توانید همراه با نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید تا تاثیر بهتری داشته باشند.

  1. مصرف قرص های ضد بارداری

داروهای ضد باروری با متعادل کردن هورمون های زنانه در طی چرخه ی عادت ماهیانه ، میتوانند عوارض سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهند. برای این منظور می توانید از قرص های LD به مقدار معقول و کم استفاده نمایید. البته برخی از افراد برای جلوگیری از پریود شدن ، از این قرص ها استفاده می کنند که دوز زیاد و بی رویه ی آن می تواند منجر به لکه بینی گردد.

  1. داروهای ضد افسردگی

اگر دچار احساس افسردگی شدیدی در این دوران می شوید ، با یک پزشک متخصص در این باره مشورت کنید. هرچند که مصرف قرص های ضد افسردگی تنها و‌ بهترین راه موجود برای کاهش PMS نیست ؛ اما اگر این اختلالات شدید هستند و زندگی روزمره را مختل کرده اند ، می توانید با دستور پزشک مربوطه از آن ها استفاده نمایید.  برای درمان این حالت می توان از مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتنین استفاده کرد ؛ که شامل داروهای زولوفت و پروزاک می شوند. این داروها باید حدود ۱۰ روز پیش از شروع دوره ی ماهیانه ، مصرف شوند. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد ؛ این است که گاهی برخی از افراد دچار افسردگی درونی هستند  و نشانه های این بیماری به وسیله ی PMS تشدید می شود ؛ لذا گمان می کنند که این حالت الزما یک افسردگی زنانه و دوره ای است ؛ و اگر توجه نمایند خواهند دید که افسردگی آن ها تنها به دلیل پریود نیست و باید تحت درمان قرار بگیرند که به تدریج علائم سندروم پیش از قاعدگی نیز کمرنگ خواهد شد.

  1. مصرف داروهای دیورتیک

گاهی علائمی مانند نفخ و تورم دست و پا تنها با اصلاح نمودن رژیم عذایی و ورزش بهبود نمی یابند و مسئله ساز می شون بنابراین برای درمان این افراد استفاده از داروهای ادرار آور (دیورتیک) توصیه می شود.  این دارو ها تنها با نسخه ی پزشک قابل تهیه هستند و منجر به افزایش ادرار می گردند. داروهای دیورتیک شامل  اسپیرونولاکتون (یا آلداکتون) هستند. نکته ی مهمی که در خصوص این گونه قرص ها وجود دارد این است که عوارضی چون بی اختیاری ادراری و یبوست را در پی دارد و می تواند سبب کاهش فشار خون ، افزایش غلظت پتاسیم و … گردند. لذا استفاده ی آن به صورت بی رویه و خودسرانه ابدا پیشنهاد نمی شود.

  1. يادداشت نمودن علامت هاى PMS

اگرچه علائم سندروم پیش قاعدگی ، طبیعی هستند ، اما شما باید مطمئن شوید ، علائمی که دارید ، مربوط به همین پدیده است و نشانه های بیماری دیگری نیست. برای این منظور ، علائمی که هر ماه دارید را در یک جدول یادداشت نمایید. در آخر نیز باید متذکر شویم ؛ که اگر نشانه های سندروم پیش قاعدگی در شما بسیار شدید و مهارکننده هستند (چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی) شاید لازم باشد ؛ که درمان های مختلفی را پس از مشورت با دکتر متخصص ، امتحان نمایید. البته هر دارویی ، دوره ی درمانی خاص خودش را می طلبد و بایستی صبر و بردباری لازم را داشت.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!