[offering]

علت ها و عوامل بی خوابی

یکشنبه 7 آبان 1396 سمانه الکایی دسته ها

علت ها و عوامل بی خوابی

علت ها و عوامل بی خوابی چه می باشند؟

یکی از لذت های هفت گانه در این دنیا برای انسان خواب است. خواب تنها لذتی است که برای همه یکسان است و ربطی به ثروت و پول ندارد. کم خوابی مزمن سبب خستگی، پرخوری و کسالت شود. در این مقاله ما به علت ها و عوامل بی خوابی خواهیم پرداخت و شما را با این عوامل آشنا خواهیم کرد.

1- دمای بد اتاق

همه دوست دارند تا در جای گرم بخوابند ولی باید بدانید که دمای مناسب برای خوابیدن 15 تا 23 درجه است. بهتر است در حین خوابیدن یک پتوی سبک روی خود بیندازید و اگر احساس سرما کردید پتوی خود را با یک پتوی ضخیم تر عوض کنید.

2- ورزش کردن

جالب است بدانید که ورزش کردن باعث می شود تا سیستم های عصبی شما تحریک شود و بدنتان نتواند بخوابد. بهترین راه حل پیشنهادی برای این مشکل، ورزش کردن 3 ساعت قبل از خوابیدن است.

3- برنامه نداشتن

بدن ما عجیب ترین سیستمی است که تا کنون در جهان گیتی شناخته شده است و یکی از اصلی ترین مؤلفه های هر سیستمی نظم و برنامه است. نمی توانیم کم خوابی خود را با چرت های نامنظم در طول روز جبران کنیم. بهترین کار این است که برای خواب خود یه برنامه ثابت و همیشگی داشته باشیم.

4- نور

نور باعث می شود تا هورمونی در بدن شما ترشح شود که باعث شادی و خوشحالی می شود. اگر در اتاق خوابتان نوری باشد (حتی نو کم وسایل دیجیتال) باعث اختلال در خوابیدنتان می شود. حتی المقدور تمام نور ها را خاموش کنید.

5- آلودگی صوتی

حتی اگر صبر ایوب را نیز داشته باشید نمی توانید سر و صدا را در حین خوابتان تحمل کنید. برای این که خوابی آسوده داشته باشیم بهتر است از گوش گیر یا پارازیت سفید استفاده کنیم. پارازیت سفید صدای بسیار آرامی است که چند بسامد دارد و بقیه صدا های اطراف شما را می پوشاند و باعث آرامش شما می شوند.

6- مرز های تخت خواب را نشناختن

هدف از اختراع تخت خواب چیزی نبوده به جز خوابیدن. این که تخت خواب را با میز صبحانه یا میز کار اشتباه می گیرید شدیدا به خواب شما صدمه می زند و کیفیت خواب شما را پایین می آورد. هرگز از تخت خود استفاده ای جز خوابیدن نکنید.

7- کافئین

حتما در فیلم ها دیده اید که افراد وقتی که می خواهند بیدار بمانند از قهوه استفاده می کنند. چون در قهوه کافئین وجود دارد باعث بی خوابی می شود. هر چه در شب از محصولات بدون کافئین استفاده کنید بهتر است.

8- به اجبار خوابیدن

هنوز بعضی ها هستند که فکر می کنند اگر خوابشان نمی آید تنها می توانند با دراز کشیدن در رخت خواب کم کم به خواب فرو بروند. اگر بعد از 20 دقیقه خوابتان نبرد بهتر است کاری لذت بخش انجام دهید. کتاب خواندن بسیار کمک می کند البته نه به صورت پی دی اف چون بیشتر باعث می شود خوابتان بپرد.

9- الکل

الکل باعث می شود تا شما سریع تر خوابتان ببرد ولی متاسفانه کیفیت لازم را ایجاد نمی کند و وقتی از خواب بیدار می شود احساس خستگی شدید می کنید. بهتر است 2 ساعت قبل از خواب الکل استفاده نکنید. نه اصلا بهتر است کلا الکل استفاده نکنید.

10- آشفتگی ذهن

اساسا خوابیدن در راستای استراحت دادن به مغز است و شما با درگیر کردن مغزتان آن را در حین خواب نیز درگیر می کنید و باعث می شود خوابتان کیفیت لازم را نداشته باشد. قبل از خواب سعی کنید نگرانی ها را از خود دور کنید.

11- بدون عادت بودن

اگر قبل از خواب عادت خاصی نداشته باشید باعث می شود راحت نخوابید. بهترین کار این است که برای خود عادتی درست کنید. مثلا دوش ولرم بگیرد یا کتاب بخوانید یا حتی می توانید موسیقی گوش بدهید.

12- حالت خواب

اگر پوزیشن خوابیدن شما بد باشید در کیفیت خوابتان اثر منفی می گذارد. راه حل این است که همیشه در پوزیشنی که آرامش دارید بخوابید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "انگیزشی کنکور کمک" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!