مدیریت استرس | تکنیک های عملی و کاربردی آن

شنبه 13 آبان 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

مدیریت استرس | تکنیک های عملی و کاربردی آن

تعریف و مدیریت استرس

استرس را می توان مواجه شدن و عملکرد بدن در مقابل مسائل عنوان کرد که با توجه به انسان های مختلف طول و مقدار آن مختلف است، در واقع بعضی اوقات تشخیص استرس و اضطراب های درونی بسیار سخت است استرس می تواند آغازگر اضطراب باشد و ممکن است نشانه های آن تا حدی مشترک باشد مثل افزایش غیر طبیعی تعداد تپش ها قلب، عدم خواب مناسب و ….

تعریف اصلی

استرس واکنشی است به مشکلات و فشارها، و اضطراب واکنشی است به استرس‌ها. شاید کمی گیج شده باشید، زیرا افرادی که اضطراب دارند، معمولا تحت فشار عوامل استرس زای بیرونی نیز هستند. پس برای شناخت دقیق تفاوت استرس و اضطراب باید به دقت حال و احوال خود را بررسی کنید. آیا فشار پروژه کاری، تکالیف مدرسه یا انتظارات ریز و درشت اطرافیان از شما باعث خستگی و آشفتگی تان شده است؟ خب اگر این طور است، دچار استرس شده‌اید.

یکی از اصلی ترین شاخه های تفاوت مقدار زمان بروز آن است. می توان با یک دید کلی گفت استرس فقط در برخی از برهه های زمانی بروز می یابد اما اضطراب ممکن است یک دغدغه ای باشد که طول عمر همراه با انسان است تحقیقات نشان داده است در کشور آمریکا 39 درصد افرد بزرگسال با اضراب در زندگی خود مواجه می شوند. پس باید راه های مدیریت استرس را بیاموزیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.

تفاوت اضطراب و استرس

استرس تنها زمانی به پایان خواهد رسید که ما آن عامل استرس زا را فراموش کنیم. اما اضطراب نیازمند روانشناس و دارو درمانی و یاری گرفتن از نکات درمانی است. حضور اضطراب در دنیا امروزی امری جدا ناپدیر است. در دنیا ما انسان ها به مقدار مختلف با اضطراب رو به رو هستند. این اضطراب نشأت گرفته از مشکلات اجتماعی، تحصیلی، گواهینامه و … می تواند باشد. ما تا زمانی که به خود نگوییم تنها خودمان هستیم که می توانیم این مشکلات را حل کنیم و مقابل آن ها ایستادگی کنیم همیشه اضطراب مهمان افکار ماست.

اضطراب خطرناک است یا استرس ؟

همان طور که گفتیم آغاز اضطراب از استرس ایجاد می شود اما باید بدانیم زمانی که اضطراب همیشگی می شود باید به صورت اختصاصی به درمان آن بپردازیم و نباید به چشم استرس آن را ببینیم. و باید توجه کنیم که درمان اضطراب مانند استرس نیست که بشود آن را با دوری از یک محیط یا یک مهمانی برطرف کرد بلکه باید به درمان پزشکی زیر نظر مشاوران پرداخت. اکثرشاخصه های استرس و یا اضطراب یکسان هستند، مانند عدم تمرکز و اختلال در روند تصمیم گیری، ایجاد مشکلات آنزیمی معده. اما نکته ای که باعث مرز بندی میان این دو می شود این است که اضطراب یک نگرانی پیوسته است. برای مثال اگر در امتحان ورودی دانشگاه قبول نشوم باید به سربازی برویم و شاید دیگر فرصتی برای درس خواندن پیدا نکنیم این نگرانی از امتحان ورودی دانشگاه می تواند عامل اضطراب باشد. در واقع نگرانی از اتفاقی که هنوز ایجاد نشده است.

وجه افتراق اضطراب و استرس

یکی از اشتباهات متداول انسان ها این است که معنا مفهوم حمله پانیک را با استرس یا اضطراب اشتباه می گیرند. به عبارتی دیگر حمله پانیک هر گونه نگرانی و وحشت که به یک باره رخ دهد و شدید باشد این حمله با لرزش و عرق کردن همراه است حداقل یازده دقیقه و حداکثر یک ساعت است. در واقع حمله پانیک به خاطر اضطراب های همیشگی است که با انسان سر کار دارد و ممکن است بعضی از افراد در جز دسته حملات قلبی قرارش دهند که این امر اشتباه است. برای جلوگیری از حمله پانیک نمی توانید به تنهایی کار کنید در واقع باید از کسی که به او اعتماد دارید کمک بگیرید تا با اون صحبت کنید که حس بهتری پیدا کنید یا بهتر بگویم جدا شدن کامل از هر عامل که باعث استرس شدید می شود  و با مشکلات روبرو شوید و آن را تک به تک شکست دهید.

 

مشاهده برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *