روش مطالعه ادبیات عمومی کنکور سراسری
۳۰ تیر ۱۳۹۶
جدول ضرایب دروس اختصاصی و عمومی در کنکور
۳ مرداد ۱۳۹۶

معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور و مطالعه از عمده مشکلاتی است که دانش آموزان از آن رنج میبرن ، برای توضیحات بیشتر و آشنایی با این مشکل ، جزئیاتی در مورد این پدیده که با عنوان ” معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور ” موجود می باشد را برای شما توضیح خواهم داد .

 

کمالگرایی و کمال طلبی یعنی داشتن معیارهای سرسختانه و سختگیرانه سطح بالا که عملا قابل انجام نیستن و یا اگر هم عملی باشند ، تلاش بسیار بالا و طاقت فرسایی به همراه خواهد داشت . یکی از ویژگی های افراد کمال طلب این است که اشتباه کوچکی در زندگی ، به عنوان فاجعه ای سخت و غیر قابل جبران تلقی میشه .

 

مراحل غلبه بر کمال گرایی : 

مرحله 1: کمال گرایی را بشناسیم 

  1. آیا واقعا برای رسیدن به معیارهای ذهنی خودتون دچار مشکل میشید و نمیتونید در موردش تصمیم بگیرید ؟
    2) آیا وقتی تلاش می کنید که به معیارهای ذهنیتون دست پیدا بکنید ، احساس نگرانی ، افسردگی ، ناکامی .و اضطراب می کنید ؟
    3) آیا کسی از اطرافیانتون بهتون گفتن که معیارها یا برنامه ریزی های شما سخت گیرانه هست ؟
    4) آیا برای تموم کردن یه کاری یا فعالیتی در یک مقطع زمانی مشخص برای شما دشواری به همراه می آورد ؟
    5) آیا معمولا سعی می کنید که اشتباه نکنید ؟
    6) آیا کارهایی رو که میخواید انجام بدید دائما به تعویق میندازید ؟
    7) آیا در تصمیم گیری ها دچار تردید و شک هستید ؟
  • اگر جوابهای شما به سوالات بالا اکثرا ” بله ” می باشد ، احتمال زیاد شما استعداد کمال گرا شدن را دارا می باشید یا اینکه این خصوصیات رو در خودتون دارید .

“” ما در قسمت پایین به بررسی مشکلاتی که کمالگرایی ممکن است در زندگی و طول مسیر کنکور شما بوجود بیاره اشاره خواهیم کرد ، لطفا مطالب زیر را با دقت و آرامش مطالعه بفرمائید  “”

 

-احساسات مرتبط با کمال گرایی : 

یکی از معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور و وجود آن در افراد باعث بوجود اومدن مشکلاتی چون : افسردگی ، ناکامی و ناامیدی ، اضطراب و خشم میشه . مخصوصا زمانی که خودتون رو همش سرزنش کنید اون هم زمانی که برای انجام یه کاری تلاش کردید و وقت گذاشتیذ و نتونستید نتیجه دلخواهتون رو بگیرید .

 

تفکر مرتبط با کمال گرایی: 

الف ) تفکر همه یا هیچ داشتن ( سیاه یا سفید دیدن دنیا ) : هر فعالیتی که کیفیتش کمتر از اون چیزی که انتظارش رو داشته باشید اگه اتفاق بیفته ، اون رو موفقیت نمیدونید و برای خودتون شکست تفسیرش میکنید . و با خودتون میگید که من همیشه شکست میخورم ، من بی عرضه هستم ، من ناتوانم و …

ب) افکار اغراق آمیز و فاجعه آمیز کردن : اگر نتونم در کنکور سراسری رتبه خوبی بیارم / اگه نتونم رتبه بهتری از دوستام بیارم / اگه دانشگاه دولتی قبول نشم و هزاران فکری که ریشه اضطراب آور در فرد داره و اون رو از مسیر درست و سالم دور میکنه .

ج) پیش بینی کردن آینده ) خیلیا با خودشون میگن درسته که ما یکسال مطالعه میکنیم و تست میزنیم تا آماده کنکور بشیم اما میدونیم که در روز کنکور خرابکاری میکنیم و موفق نمیشیم ، که این دسته از افکار باعث میشن که روز به روز میزان تلاشمون برای کنکور کمتر و کمتر بشه .

د) استفاده از جملات باید و نبایدی : من نباید هیچگاه اشتباه بکنم / من باید همیشه همه کارها رو به نحو احسن انجام بدم / مم نباید انرژی کمی برای درس خوندن بزارم / من باید خواسته دوستم رو حتما انجامش بدم .

 

فعالیتهایی که در راستای کمالگرایی بوجود میان :

  1. معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور باعث میشه که، زمانی که این نشانه ها مزمن باشن شخص فعایتهای خودش رو به سختی تکمیل میکنه ، کارها رو به تعویق میندازه ، به راحتی تسلیم میشه و از انجام اون کار منصرف میشه ، اولای برنامه ریزی درسی خوب پیش میره و وسطای راه بی انگیزه میشه و دیگه ادامه نمیده راهش رو .
    2) بیش از حد محتاط شدن و وسواس به خرج دادن برای انجام کارها ، مثلا میبینی 4 ساعت پشت سر هم نشسته و داره یک درس فیزیک رو مطالعه میکنه که تقریبا با نیم ساعت وقت میشده اون رو به راحتی مطالعه بکنه . اینجوری هم وقتش رو از دست داده و هم انرژیش رو برای تقسیم کردن برای دروس دیگه .
    3) وارسی کردن و پیگیری کردنهای بیش از حد : تاکید بیش از حد بر روی یک موضوع پیش پا افتاده در مطالعه خودش ، یک موضوعی که اصلا در کنکورهای سالهای گذشته هم نیومده ها ، ولی این شخص تاکید میکنه که من باید این رو هم یادبگیرم و اگر در کنکور آمد تستش رو بزنم که ریشه های کمال گرایانه داره .
    4) تاکید بیش از حد و تلاش افراطی برای بهبود تکالیف و فعالیتهایی که برای مطالعه در نظر گرفته : انقدر یک تکلیف رو انجام میده که مسلط بشه و جایی برای شاتباه وجود نداشته باشه ، این افراد حتی وقتی موضوعی رو هم یاد بگیرن باز هم مطالعش میکنن که مبادا چیزی از قلم افتاده باشه .
    5) تردید داره بر سر مسائل کوچک و پیش پا افتاده : مثلا میگه از چه درسی شروع بکنم ؟ چجوری بخونمش ؟ میشه کتابمو تو یه هفته تمومش بکنم ؟ اگه چیزی جا بیفته چی میشه ؟
    6) دوری میکنه از انجام کارها و فعالیتهای جدید : چون از تغییر کردن ترس داره ، از موقعیت جدید و تجربه ریسک پذیر بودن واهمه داره ، که مهمترین دلیلش این هست که میترسه اشتباه بکنه و خرابکاری بشه .

 

مرحله 2: ابزارهایی که برای غلبه بر کمالگرایی در مطالعه دروس به کار میبندیم


راهکار شماره 1 )

الف) تفکر واقع گرایانه : 

  1. از جمله موارد ذکر شده در معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور این است که ، چون افراد کمالگرا دائما خودشون رو سرزنش و انتقاد میکنن ، یکی از راهکارهای مقابله با این افکار ناکارآمد جایگزین کردن جملات واقع گرایانه با افکار کمال گرایانه و انتقاد از خودشون هست . برای این کار باید افکار ناکارآمدی که در طول روز به ذهنشون میرسه رو شناسایی بکنن و زمانی که اونا به ذهنشون خطور کردن ، جلوشون گرفته بشه و افکار مثبت و واقع گرایانه جایگزینشون بشن .

2) این جملاتی رو که میگم خدمتتون رو هر روز در ذهن خودتون مرور کنید و به زبون بیاریدش حتی اگه بهشون اعتقاد ندارید :

  • هیچ شخصی در این دنیا کامل و بدون نقص و عیب نیست .
  • من سعی و تلاشم رو برای رسیدن به اهدافم میکنم اما اگر با مشکل و شکست روبرو شدم ، اشکالی ندارد ، دوباره تلاش میکنم .
  • اشتباه کردن این معنی رو نداره که من یک شکست خورده ناتوان هستم ، بلکه این معنی رو داره که من هم مانند انسانهای دیگه امکان اشتباه کردنم وجود داره ، من هم انسانم و ممکن الخطاء .
  • اشکالی نداره که بعضی مواقع نتونم کاری رو انجام دهم ، این مسئله برای خیلیا ممکنه پیش بیاد و طبیعی هست .
  • اشکالی نداره که بعضی از افراد از من خوششون نیاد و با من ارتباطی برقرار نکنن ، قرار نیست که همه از من همیشه و همه جا و همه وقت خوششون بیاد که .
  • این جملات رو در کاغذی یادداشت کنید و همیشه همراه خودتون داشته باشید یا اینکه بر روی دیوار اتاقتون بچسبونید تا همیشه در برابر شما باشه و ببینیدش .

 

ب) مسائل رو از دیدگاه دیگران هم ببینید :

کمالگراها براشون سخته که دنیا رو از زاویه نگاهی دیگران ببینن ، اگه بتونید دنیا و مسائل رو از دیدگاه دیگران ببینید به شما کمک میکنه که انعطاف پذیرتر باشید ، با نظرات مختلف آشنا میشید ، باعث میشه که ببینید که آیا اون موضوع اونقدر هم که شما فکر میکنید سختی و دشواری داره که شما میبینید ؟ با این روش شما فرض میکنید که اگه یکی از دوستانتون این مشکل رو داشت چجوری میتونستید بهش کمک کنید تا بتونه بهتر تصمیم گیری بکنه .

 

ج) دیدگاه کل نگر بودن و توجه به کلیات :

کمال گراها بسیار به جزئیات و ریه کاریا توجه میکنن ، جوری که کلافه میشن و سریع از درس خوندن و تست زدن و نکته برداری خسته میشن و ادامه راه رو نیمه کاره راها میکنن . برای اینکه جلوی این ریزه کاری ها رو در ذهن خودتون بگیرید به سوالات زیر توجه کنید و با دقت پاسخ بدید بهشون :
* چقدر اهمیت داره که خودم رو با میزان مطالعه دوستام و خودم مقایسه بکنم ؟
* بدترین اتفاق ممکن پس از اعلام نتایج کنکور چه چیزی میتونه در انتظار من باشه ؟
* اگه بدترین نتیجه کنکوری و تحصیلی برای من بیفته چه اتفاقی ممکنه بیفته ؟
* آیا اون مسئله اینقدر مهمه که تمام طول هفته یا روز من رو درگیر خودش بکنه ؟

 

د ) سازگار شدن یا به توافق رسیدن با خودمون :

ساختار با اهمیتی که در معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور وجود داره این هست که ، اگه این تصور رو دارید که اگه اشتباهی رو مرتکب بشید به این معنی هست که شما آدمی بی کفایت و بی عرضه هستید ، از خودتون بپرسید که چقدر میتونم در کارها و برنامه ریزی های خودم تغییرات مثبت و انعطاف بیشتری قرار بدم تا اونا رو تحمل بکنم ؟ پس از اینا معیارهای منطقی و واقعی تری رو برای خودتون در نظر بگیرید چون اگر بخواید با همون روش سرسختانه پیش برید میتونه اضطراب و نگرانی و ناامیدی به همراه داشته باشه برای شما ، به خاطر همین این تغییر موضع و انعطاف پذیری بیشتر رو آروم آروم در خودتون ایجاد کنید که به مشکل برنخورید . کارها رو به صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم اجرا کنید ، معیارها رو از آسون به سخت بچینید ، مثلا اگر میخواید در طول هفته 10 ساعت زیست بخوانید ، اون رو به عدد 8 کاهش بدید ، اکر تونستید انجامش بدید که چه عالی ، از هفته آینده میزان مطالعتون رو بیشتر از 8 ساعت بچینید .

 

راهکار شماره 2 )

تغییر رفتارهای کمال گرایانه: 

یکی از موارد ذکر شده در معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور ، دارا بودن کمالگرایی خودش نوعی ترس و فوبیا از این هست که نکنه اشتباهی مرتکب بشم من ؟ بنابراین ما با یک ترس و نگرانی از مقابله با موقعیتی روبرو هستیم ، پس روبرو شدن با ترس از روش مقابله تدریجی کاربرد بسیار موثری داره . مثلا کسی که از این فکر معیوب برخورداره که ” نکنه وقت نکنم همه درسهام رو بخونم ” باید با روش مواجهه به صورت تدریجی استفاده کرد ، که با برنامه ریزی بلند مدت و سبک و بدون فشار میتونید استفاده بکنید تا در یک برنامه جامع اون شخص بدونه که اگر از الان شروع به مطالعه بکنه ، چه زمانی کتابش به پایان میرسه و تستهای اون رو هم میتونه در همون راستای مطالعات خودش بزنه . مثلا این جملات رو در هنگام مواجهه با این ترسها میتونید به کار ببرید :

  • توجهتون فقط بر روی انجام اون کاری که میخواید انجامش بدید داشته باشید نه اینکه فقط به این توجه کنید که چه زمانی اون رو میتونید تمومش کنید .
  • اگر خسته و ناراحت و نگران هستید به دیگران بگویید که اینها هیچکدام ضعف و نکته منفی محسوب نمیشود و در بعضی از مواقع طبیعی هستن و نگران کننده نیستن .
  • خودتون رو در موقعیتی قرار بدید که عمدا اشتباه کنید ، این کار باعث ریخته شدن ترس شما از اشتباه کردن میشود .
  • برای انجام تکالیف یا مطالعه کردن وسواس بیش از حد به خرج ندهید ، هر تکلیف را یکبار بیشتر چک نکنید .
  • وقتی قرار است شروع به مطالعه بکنید ، همه کتابها رو در ذهنتون نیارید و همش بگید وای من نمیرسم اینارو بخونم ، خب 1 الی 2 کتاب رو در ذهنتون بیارید و انتخابش کنید و شروع به مطالعه بکنید .
  • وقتی میخواید تصمیم برای شروع برنامه ریزی و مطالعه بکنید ، تصمیمتون رو دقیق و سریع بگیرید و وقت زیادی صرفش نکنید که هم انرژی از دست بره و هم زمانتون .

 

نکته مهم 1 : در متن مربوط به معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور ، یادتون باشه که اگه میخواید سطح معیارهای مطالعاتی یا هدفتون برای کنکور رو کاهش بدید به این معنی نیست که شما معیار خاصی ندارید و هدفمون این نیست که شما آدمی بیخیال بشید که عملگرد ضعیفی داره نه اینطور نیست. معیارهای واقع بینانه معیارهایی هستن که به شما کمک میکنن که فعایتها رو به نحو احسن انجام بدین بدون اینکه لطمه ای به ساید قسمتهای زندگیتون بزنه . اگر نمیدونید برای کنکور از کجا شروع به فعالیت و مطالعه بکنید ، ابتدا مزایا و معایب معیارهاتون رو یادداشت کنید ، میزان انعطاف پذیری در برنامتون رو هم ذکر کنید ، چون به شما کمک میکنه که شجاعانه تر و واقع بینانه تر برای خودتون برنامه بچینین و دنبال این نباشید که روی خودتون فشار بیارید که در مدت زمان کمی همه کتابهاتون رو مطالعه کنید و تست هم زده باشید .

 

نکته مهم 2 : اصلا ایرادی نداره که در این مسیر پر پیچ و خم و سخت از دیگران کمک بخواید ، نگران این نباشید که دیگران در مورد شما چه فکری میکنن ، چون اینجا فقط هدف موفقیت شما در کنکور و زندگیتون هست .

 

راهکار شماره 3 )

غلبه بر کمال گرایی: 

کارهای بزرگ رو به کارهای کوچک تقسیم بندی کنید :

در یک دفترچه یا یک تقویم اهدافتان و مدت زمان اجرایی اون رو یادداشت کنید ، سپس قدمهای کوچک رو برای رسیدن به این اهداف رو بنویسید ( مرحله به مرحله و جز به جز ) . یادتون باشه که در هر مرحله ای که به موفقیت رسیدید برای خودتون پاداش و تشویق در نظر بگیرید . همچنین یاتون باشه که میزات وقتی که برای هر مرحله لازم میدونید رو هم قید کنید ، این نکته مهم رو هم یادتون باشه که هدفمون انجام تکالیف و رسیدن به اهدافمون هست نه اینکه این کارها رو به بهترین شکل انجامشون بدیم . برای این کار میتونید از روش ” اولویت بندی فعالیتهاتون ” استفاده بکنید .

 

مرحله3: برای خودتون تشویق و پاداش در نظر بگیرید :

در معایب کمال گرایی در مطالعه کنکور ، اینو به خاطر داشته باشید که مواجهه با ترسها و نگرانی ها کار ساده و آسونی نیست . پس همیشه برای خودتون تقویت مثبت و پاداشهای زودبازده و آنی تدارک ببینید تا تشویق به تغییر شوید و راه را نیمه کاره رها نکنید چون این پاداشها شما رو به ادامه مسیر کنکوریتون کمک بکنه و باعث تجدید قوای جسمانی و روحی و معنوی شما بشه . مثلا شام رو در یک رستوران دوست داشتنی خوردن ، تماس با دوستی قدیمی و با او به تفریح رفتن و تجدید خاطرات خوب گذشته کردن  یا حتی دادن گزارش فعالیتهای مثبت روزانه به مشاور ، همسر ، والدین و افراد مورد اعتمادتون که میتونن بهتون در مسیر سرسخت کنکور کمک بکنن .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
// Omit Closing PHP Tags