[offering]

معرفی رشته مهندسی دریا

شنبه 16 مرداد 1395 مهندس امیر مهدی اسلامی دسته ها

رشته مهندسی دریا

آشنایی با رشته مهندسی دریا

با به آب انداختن اولین کشتی و بادبان آمریکایی به دریا در سال1807 دنیای دریا نوردان و ملوانان دگرگون شد. دنیایی که به آن ها ثابت کرد تعمیر و نگهداری یک کشتی فراتر از یک فن است و باید آن را بطور علمی و دقیق دنبال کرد. اکنون دو قرن از آن زمان می گذرد و امروزه در دریاها و مرزهای آبی شاهد حضور قدرتمند ناوهای دریایی که از لحاظ تکنولوژی و قدرت بسیار پیچیده تر از گذشته شده اند، هستیم. که حاکی از گسترده شدن علوم و دانش دریایی دارد. امروزه هدایت و مدیریت یک ناو یا کشتی بیشتر از کسب تجربه و مهارت در مرحله ی اول نیازمند داشتن و سپری کردن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی است .گذراندن تحصیلات کلاسیک در کنار مهارت و کسب تجربه ی عملی باعث رونق این رشته در صنعت و حوزه ی دفاعی مرزهای آبی کشورها می شود. ایران هم جزو کشورهای نوپا در این عرصه می باشد و با داشتن حدود 2600 مرز آبی در جنوب و شمال کشور مهمترین قطب حمل و نقل در حوزه ی آبی خاورمیانه است که سالانه بالای 90 درصد از تجارت ارزی کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد. از این رو به خاطر اهمیت این جایگاه و کسب پیشرفت های بیشتر، رشته ی مهندسی دریا در دانشگاه های مهندسی در کشور ایجاد شد که هر ساله و از طریق کنکور سراسری و در سه گرایش مهندسی‌ کشتی‌، کشتی‌سازی‌ و دریانوردی‌ دانشجو می پذیرند.

مهندسی کشتی

دروس‌ مشترک‌ در‌ سه گرایش رشته مهندسی دریا :

ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌ مکانیک‌، فیزیک‌، شیمی‌ و خواص‌ مواد، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، رسم فنی‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء و ماشین‌، انتقال‌ حرارت‌، کنترل‌ اتوماتیک‌.

یکی از گرایش های رشته مهندسی دریا ، مهندسی کشتی است:

مهندس کشتی در واقع مهندس فنی کشتی است که امور تعمیر، نگهداری و راه اندازی موتور کشتی با مسؤلیت و نظارت مستقیم وی انجام می پذیرد. توانایی تعمیر موتور انواع کشتی را دارد و در کل می توان گفت مدیر کشتی است. مهندسین مشغول به فعالیت در کشتی به ترتیب و برحسب گذراندن تجربه از شماره یک تا پنج شماره گذاری می شوند که رتبه ی 1 مهندس ارشد کشتی می باشد. مهندسین این رشته واحدهای تئوری را داخل ایران می گذرانند و برای کار آموزی در مرزهای آبی خارج از کشور اعزام می شوند.

دروس تخصصی این گرایش:

شناخت‌ کشتی‌، الکترونیک‌ ارتباطات‌، آرشیتکت‌ کشتی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، دریانوردی‌ و ملوانی‌، ماشین‌ دریایی‌، صافی‌های‌ فرعی‌، سیستم‌‌های انتقال‌ قدرت‌.

گرایش دیگری از رشته مهندسی دریا ، کشتی سازی می باشد:

تحصیل در این رشته نیازمند توانایی های همزمان در سه حوزه ی عمران، مکانیک، برق و برخی دیگر از رشته ها می باشد. چرا که این رشته به پرورش و آموزش مهندسینی توانا جهت طراحی، ساخت و پیاده سازی پروژه هایی دارد که باید بر اساس استاندارهایی هم چون مقدار وزن قابل حمل برای کشتی، تعیین سرعت جهت حرکت در دریای متلاطم و مقاوم بودن به شدیدترین و قویترین امواج دریا و دیگر اصول حرفه ای کشتی سازی، کسب تجربه و مهارت ببینند.

دروس تخصصی این گرایش:

تکنولوژی‌ کشتی‌، تحلیل‌ سازه‌ها، آرشیتکت‌ کشتی‌ (استاتیک‌)، آرشیتکت‌ کشتی‌ (مکانیک‌)، ماشین‌های‌ محرکه‌، مهندسی‌ دریا، فیزیک‌ موج‌، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌، ریاضیات‌ مهندسی‌. (بسیاری از دروس این گرایش کارگاهی هستند)

از گرایش های رشته مهندسی دریا ، دریا نوردی هم می باشد:

در کشتی مهندس دریا به عنوان کاپیتان و مدیر کشتی است که تمامی مباحث فنی مربوط به کشتی برعهده ی مهندس دریا است. اما در گرایش دریانوردی مهندس این رشته بیشتر مدیریت دیگر نیروهای مشغول بکار در کشتی را برعهده دارد و در دانشگاه واحدهای درسی فنی و تخصصی زیادی را نمی گذراند بلکه بیشتر دروس مربوط به آب و هوا، جغرافیا و توانایی تعیین مسیرهای دریایی را می خواند. که البته این واحدها، دروس مهندسی نیستند و لذا نمی توان گفت که دانشجوی این رشته یک مهندس است بلکه نام و تخصص یک دریا نورد را می توان به این گرایش نسبت داد.

دریانوردان به دلیل مسافرت و حضور در آب های دریاهای داخلی و خارجی تا ماه ها دور از خانواده هستند و البته هر سه گرایش مهندسی دریا باید خودشان را با شرایط دریا تطبیق دهند از این رو قبل از اعلام نتایج نهایی دانشگاه ها از متقاضیان این رشته آزمایش های مربوطه اخذ می گردد که در آن داوطلبان باید دارای سلامتی کامل از نظر جسمی و روانی باشند. در هر سه گرایش همانند دیگر رشته های مهندسی، داوطلبین باید پایه ی ریاضی و فیزیک قوی داشته باشند و هم چنین به زبان انگلیسی مسلط باشند. داوطلبین دختر نیز فقط حق انتخاب کد رشته ی مهندسی کشتی سازی را دارند.

دریانوردی

بازار کار رشته مهندسی دریا :

اشتغال بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی در هر سه گرایش مهندسی دریا توسط برخی نهادها، ارگان ها و شرکت های کشتیرانی داخلی تضمین می شود و تمامی فارغ التحصیلان بورسیه ی کار خواهند بود.

محل های اشتغال به کار در ایران:

با توجه به تازه بودن این صنعت در کشور و وجود برخی کاستی ها در جهت پیشرفت هر چه زودتر و بیشتر این حوزه ی علمی و صنعتی در داخل، در چند سال گذشته شرکت های کشتیرانی زیادی هم چون کشتیرانی (صدرا) در بوشهر اعلام به استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کرده است. شرکت (نکا) در شمال، (اروندان‌) در خلیج‌فارس‌ نیز هر ساله در بخش های مختلف مورد نیاز مانند سازمان های بنادر و کشتیرانی، نظارت بر طراحی و ساخت، ایجاد و مدیریت سکوهای نفتی در شرکت ملی نفت کش و هم چنین حضور در تحقیقات این مجموعه ها از دیگر تخصص های مورد نیاز این سه گرایش در بازار کار داخلی است که اقدام به استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان می کنند.

نمونه درصدهای قبولی تعدادی از داوطلبین کنکور 94 در زیر آمده است:

نام دانشگاه رتبه ی قبولی در مناطق 1و2 ادبیات عربی معارف زبان ریاضی فیزیک شیمی
دانشگاه صنعتی شریف 1778تا8839 56% 74% 94% 33% 47% 56% 35%
صنعتی امیرکبیرتهران 4033تا18099 45% 81% 80% 49% 40% 45% 30%
صنعتی مالک اشتر-شاهین شهر اصفهان 13815تا34929 4% 36% 40% 44% 17% 37% 24%
دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار 15448تا54718 20% 25% 49% 28% 16% 24% 18%
دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر 17100تا56871 14% 29% 54% 16% 3% 25% 10%
دانشگاه خلیج فارس-خرمشهر 17725تا56844 6% 8% 60% 90% 2% 46% 19%
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "انگیزشی کنکور کمک" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!