نقش طلائی استفاده از رنگها در بازاریابی نوین

دوشنبه 3 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

نقش طلائی استفاده از رنگها در بازاریابی نوین

رنگ در زندگی انسان نقش حیاتی دارد. دیدین مناظر مختلف با رنگ و ترکیب های مختلف از آن، در شکل گیری حس زیبایی و ادراک دقیق از آن ها تاثیر گذار است. انتخاب رنگ ها در نوع پوشش هم نشان از نوع علایق و میزان انرژی فرد دارد. دیدگاه انسان را نسبت به محیط پیرامون آشکار می کند و خلاصه ی کلام اینکه ؛ زندگی سیاه و سفید وعاری از رنگ برای انسان کسالت بار و خسته کننده خواهد بود.

اهمیت داشتن رنگ های مختلف در زندگی به قدریا ست که رشته ای در خصوص روانشناسی رنگ ها ایجاد شده و و در زمینه ی آن به تحقیق پرداخته است. روانشناسان برای درمان برخی از بیماری های حوزه ی روان ؛ به تجویز استفاده از رنگ های متنوع در پیرامون فرد بیمار؛اقدام کرده اند. و در این خصوص ویژگی های خاص رنگ های مختلف ؛ را  که در روحیه ی افراد موثر بوده  ؛ و دارای بار معنایی منحصر به فرد هستند ذکر کرده اند.

رنگ در واقع ا زجمله محرک های محیطی است ؛ که سبب جلب توجه بینایی به سوی موردی خاص می شود. با دیدن رنگی خاص؛ مغز شروع به انجام ادراکات از محرک دریافت شده می کند و به این ترتیب روند تحلیل روی محرک بیرونی آغاز می وشد. حال اگر این محرک؛ محصولی باشد که بارنگ خاص و متنوع برای خریدار جلب توجه می کند؛ این روند تحلیل ؛ آغاز فرایند تصمیم گیری برای خرید را رقم خواهد زد.

اهمیت داشتن رنگ های مختلف و متنوع در موضوع بازریابی و برندیگ هم از موضوعات جدید و قابل بحث است. کارشناسان بازاریابی بر این باورند که با داشتن ترکیب رنگی صحیح در بسته بندی محصولات می توان موجبات جذب مشتریان به سوی محصول و یا خدمت را فراهم آورد. از طریق استفاده از رنگ های صحیح برای محصولات ؛ می توان موفقیت شرکت را در زمینه ی فروش بیشتر هم ایجاد کرد.

اما اینکه چه رنگی برای چه محصولی مناسب است. و هر محصول با داشتن چه ویزگی هایی می تواند از رنگ های مناسب استفاده کند ؛ از موضوعات تخصصی است و استفاده از کارشناسان خبرعه در حوزه ی بازار و برندینگ را طلب می کند.

در سطح جهان استفاده از دانش روانشناسی رنگ ها در امر بازرایابی امری شناخته شده و آزموده شده است. شرکت های بزرگ نظیر مک دونالد و کوکاکولا ، توانسته اند از طریق طرح های خاص و رنگ های مناسب ؛ بر میزان فروش خود در سطح جهانی بیافزایند. استفاده از این دانش برای بسته بندی محصولات هم توانسته است نقش موثری در موفقیت شرکت ایفا کند.

هر شرکت باید از طریق آگاهی از ویژگی های حصول خود ؛ سلیقه ی مصرف کنندگان ؛ نوع رنگ محصول و یا برند خود را انتخاب کند. از طریق گزینش صحیح رنگ ؛ میتوان برتر بودن محصول را نسبت به سیار محصولات مشابه هم سبب شد. کارشناسان حوزه ی بازار دریافته اند که محصولاتی با رنگ بسته بندی قرمز یا برند قرمز رنگ ؛ تاثیر به سزایی در جلب توجه مصرف کنندگان به سوی محصول مورد نظر داشته و آن ها را ترغیب به خرید بلافاصله ای میکند.

بر اساس همین موارد است که بازاریابان و روانشاسان اقدام به طبقه بندی رنگ ها در حوزه ی برندگی و تبلیغات کرده اند ؛ تا از این طریق بتوانند با انتخاب درست رنگ ها ؛ درجذب محصولات موفقیت خود را تضمین کنند. این طبقه بندی به سه دسته  از رنگ ها توجه کرده است.

  • رنگ های گرم
  • قرمز: استفاده از این رنگ بر داشتن اعتماد به نفس؛ اشتیاق؛و گرما تاکید دارد. هم چنین بیانگر حالتی از خشم ؛ عصبانیت ؛ خطر و .. است.این رنگ در ایجاد حالت هایی نظیر افزایش تنفس، متابولیسم؛ و فشار خون هم نقش دارد.
  • نارنجی : انرژی زیاد، شوخ طبعی، اقتصادی بودن؛شادابی؛ از جمله ویژگی هایی است که رنگ نارنجی با خود دارد.از جمله رنگ های محبوب د رایالات متحده ی آمریکا ؛ رنگ نارنجی است.از این رنگ در رستوران ها و سالن های غذا خوری ؛ هم چنین محصولات خوراکی ؛ به وفور استفاده می شود چراکه معنایی از سلامت و طعم خوب را با خود به همراه دارد.
  • زرد: از این رنگ برای جلب توجه ؛ احتیاط، خطر، احتمال بروز ناکامی و حیله گری استفاده می شود.بر اساس تحقیقات انجام شده ؛ رنگ زرد در تغییر حالات و روحیات تاثیر زیادی دارد.
  • رنگ های سرد
  • آبی : برای نشان دادن آرامش خیال و هماهنگی و صلح و دوستی از این رنگ استفاده می شود.این رنگ می تواند بیانگر عواطف و احساسات منفی نظیر غم و افسردگی هم باشد.بسته به نوع طیفی که از رنگ آبی انتخاب می شود می توان معانی متفاوتی از این رنگ برداشت کرد. مثلا رنگ آبی فیروزه ای نماد خلاقیت و شادابی است ؛ در حالیکه رنگ آبی طوسی ، از حالات و عواطف منفی حکایت می کند.
  • سبز: این رنگ نماد طبیعت بوده ؛ و در حوزه ی محصولات و مواد غذایی ؛ نشان از ارگانیک بودن آن ها دارد. با کاربرد این رنگ روی محصولات مختلف ، می توان نشان داد ؛ که آن محصول دوستدار طبیعات و حیط زیست بوده و یا فاقد مواد شیمیایی است.
  • بنفش: از جمله رنگ های عامه پند می باشد.و به عنوان نماد استقلال ؛ وفاداری در میان روانشناسان شهرت دارد.استفاده از این رنگ را برای محصولات آرایش و بهداشتی توصیه میکنند.
  • رنگ های خنثی
  • سیاه: میزان احساسات منفی و مثبت برداشت شده ازاین رنگ برابر است. گاه برای نشان دادن غم و اندوه و گاه برای نشان دادن هشدار از این رنگ استفاده می شود.هم چنین از جمله رنگ هایی که در مراسم رسمی به عنوان پوشش توصهی شده ؛ رنگ سیاه است.
  • قهوه ای: به سبب احساس منفی ناشی از این رنگ استفاده از آن در برندینگ , با احتیاط همراه بوده است. این رنگ حالتی از کهنگی و فقر و کند بودن را به همراه دارد. به همین دلیل باید برا ی استفاده از آن در تبلیغات از ترکیب رنگی صیحیح استفاده شود.
  • خاکستری: استفاده از این رنگ برای طراحی محصولات رسمی و خدماتی که جنبه ی لوکس دارند توصیه شده است. معنای نهفته در این رنگ ؛ حرفه ای بودن و و کمال گرایی است. افزون بر آن عواطف منفی نظیر افسردگی را هم در مخاطب ایجاد می کند.

بر اساس مطالب گفته شده و آشنایی نسبی با روانشنسانی رنگ ها و معنای نهفته در هر رنگ ؛ می توان بیان کرد که طراحی لوگوی مناسب ، و انتخاب دقیق رنگ ها ، نیازمند دانش کافی در این حوزه است. باید از ویزگی های محصول مورد نظر به خوبی مطلع بود ؛ نیازها و سلایق مشتریان و بازار را به خوبی شناخت ؛ تا بتوان از طریق انتخاب ترکیب رنگ مناسب ؛ به طراحی و بستیه بندی محصولات پرداخت .

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!