نکات طلائی برای موفقیت در مصاحبه های شغلی و تحصیلی

دوشنبه 1 آبان 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

نکات طلائی برای موفقیت در مصاحبه های شغلی و تحصیلی

انتخاب شغلی مناسب ، گامی بزرگ در زندگی هر فرد محسوب می شود. شغلی که بستر به فعلیت رساندن ، استعدادهای انسانی باشد و رضایت فکری ، روانی و مالی را فراهم کند و در نهایت موجبات حرکت به سوی تکامل و موفقیت را ایجاد نماید. مجوز دست یابی به چنین شغلی ، یک گفت و گوی مهم و سرنوشت ساز به نام مصاحبه ی شغلی یا کاری است. اغلب افراد گمان می کنند ، تنها شرط ، برگزیدن یک شغل ، داشتن مهارت های لازم و کافی در آن زمینه است. حال آن که خواهیم دید ، که به این صورت نخواهد بود.

روانشناسان و پژوهشگران ، مراحل رسیدن به یک شغل مطلوب را در 6 مرحله طبقه بندی نموده اند که به ترتیب در ذیل نام برده می شوند :

  1. شناخت و آگاهی داشتن نسبت به علایق و استعداد ها و جستجوی شغلی متناسب با آنان
  2. آموزش و کسب مهارت ها و توانمندی های لازم جهت دستیابی به شغل انتخاب شده
  3. تحقیق در زمینه ی وضعیت بازار کار فعلی شغل مورد نظر
  4. تدارک و ارسال رزومه ی کاری مناسب
  5. مطالعه ی مهارت های مصاحبه ی کاری و بهره گیری از آنان
  6. اتخاذ رفتار و رابطه ی حرفه ای و صحیح پس از استخدام

همانطور که اشاره شد ، در مرحله ی 5 ام ، لازم است ، پس از پذیرش روزمه توسط سازمان و شرکت مورد نظر ، برای مصاحبه ی دعوت شده ، به آنجا مراجعه نمایید. در این هنگام ، لازم است که شما آگاهی مناسبی از این مهارت ها داشته باشید ، و با به کارگیری آنان مصاحبه ی شغلی موفقی را برای خود رقم بزنید.

  • در ابتدا باید بتوانید به موقع به محل مصاحبه برسید ؛ یعنی نه دیرتر و نه زودتر از زمان تعیین شده ، به آن جا مراجعه نفرمایید. برای این منظور سعی کنید احتمال ترافیک ، پیدا نکردن جای پارک ، در دسترس نبودن تاکسی و اتوبوس و … را در نظر بگیرید و کمی زودتر به آن جا بروید. از طرفی جهت این که بسیار از زودتر از زمان تعیین شده ، در آنجا حضور پیدا نکنید ، بهتر است ، کمی در اطراف آنجا قدم بزنید و نهایتا 15 دقیقه پیش از شروع مصاحبه ، به آنجا مراجعه نمایید.
  • پپیش از حرکت به سمت مکان مصاحبه ، وضعیت ظاهری خود را از نظر پوشش و آرایش ، بازنگری کنید و حتما آراسته و موقر ، در آن جا حضور پیدا کنید.
  • در سایت های مختلفی از جمله سایت اصلی سازمان مورد نظر ، اطلاعات کافی را در رابطه با موسسه کسب نمایید و آگاهانه به آن جا مراجعه فرمایید.
  • خونسرد باشید و اجازه ندهید استرستان بر شما غلبه کند. بهتر است با لبخند وارد شوید و با گشاده رویی گفت و گو نمایید.
  • واقع بین باشید و خود را دقیقا آن چه که هستید معرفی کنید. اگر بیشتر از چیزی که هستید و توانایی دارید ، از خود تعریف به عمل آورید ، حتی در صورت دست یابی به شغل ، به دلیل نداشتن مهارت های لازم ، به احتمال زیاد آن را از دست می دهید که این موضوع بعد ها اثرات بدی را بر روحیه شما خواهد گذاشت.
  • اگر برایتان سوالی در رابطه با انتظارات شرکت مطرح شد ، می توانید آن را بپرسید. فراموش نکنید که مصاحبه ی شغلی ، گفت و گویی متقابل است و باید موارد کاری برای شما نیز شفاف سازی گردد. البته در رابطه با این نکته ، باید توجه شود که حتما به چارچوب های یک مصاحبه ی شغلی حرفه ایی پایبند بمانید و سوالاتی از قبیل ؛ “آیا امکانات ویژه ای برای کارمندان در نظر گرفته شده است” ، “حقوق اضافه کاری به پرسنل داده می شود” و … را در همان دیدار نخست مطرح نکنید.
  • مورد دیگری که می توان به اشاره کرد این است که می توانید ، در هنگام مصاحبه کمی از روحیات و علاقمندی های خود صحبت کنید. جمله ی “من علاقه دارم که بیشتر ، کار را بصورت گروهی به پیش ببرم” نمونه ای است که می توانید از امثال آن ، استفاده کنید. اما بیان جملاتی که می تواند در محیط کاری و اداری ، بار معنایی مناسبی نداشته باشد ، احتمال موفقیت شما را در رسیدن به شغل محبوبتان می کاهد. جملاتی مانند “من تمایل دارم دت زمان زیادی را با دوستانم بگذرانم” از این دست هستند.
  • اگر در هنگام مصاحبه ، شخصی که با شما در حال مصاحبه است ، شروع به مزاح نمود ، ضرورتی ندارد آن را ادامه دهید و با لبخندی متین ، پاسخگوی او باشید.
  • برخی از عقاید و سلایقی که می تواند برای سایر افراد حساسیت زا باشد ، روند مصاحبه را به مخاطره می اندازد و بهتر است که درباره ی آن ها صحبت نکنید. مثل اعتقادات خاص مذهبی ، سیاسی و …
  • ماهرانه و معتدلانه از شرکت و کمپانی آنان تمجید کنید. بررسی های محققان نشان می دهد که ، تحسین کردن تاثیر مثبتی را بر روی افراد می گذارد. لذا به صورتی که چندان مشخص نباشد ، از معروفیت و شناخت و رضایت مردم یا حتی خودتان از سازمان و … تعریف کنید.
مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *