چرا در هنگام صبح احساس خستگی می کنیم ؟

یکشنبه 23 مهر 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

چرا در هنگام صبح احساس خستگی می کنیم ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد ؛ که گاهی در هنگام صبح ، احساس کسلی و خواب آلودگی کنید. ممکن است ، حتی با وجود این که در شب خواب کافی داشته اید ، باز هم در هنگام صبح احساس کنید که به اندازه ی کافی استراحت نکرده اید. یکی از مهمترین دلایل این وضعیت معمولا فشارها و دغدغه های روزمره است که می تواند احساس خستگی را در بدن به جای بگذارد. اما این مورد تنها علت احساس خواب آلودگی در صبح نیست و این احساس می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در این مقاله سعی داریم که بتوانیم ضمن بررسی علل خواب آلودگی ، راهکارهای مفیدی را برای برطرف کردن این مسئله ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

  • بین دوش گرفتن و خوابیدن ، مدت زمانی را قائل شوید

تجربه ثابت کرده است ، که گرفتن دوش آب گرم پیش از خواب برای داشتن احساس آرامش و خوابی عمیق بسیار مفید خواهد بود. اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است ؛ که دمای بدن ، پیش از خواب کمی پایین می آید و بدن رفته رفته برای خواب آماده می شود ، لذا دوش آب گرم با بالا بردن دمای بدن سبب ایجاد اختلال در رسیدن سیگنال های خوابیدن به مغز می گردند. لذا بلافاصله پس از استحمام ، به سراغ تختخواب نروید و بهتر است که دست کم 1 تا 2 ساعت بین خوابیدن و دوش گرفتنتان فاصله بیاندازید.

  • در اتاق خواب نامنظم و شلوغ ، نخوابید

اگر اتاق خوابتان انباشته و نامنظم باشد ، ذهنتان پیش از خواب به کارهایی که در طول روز باید انجام می دادید و وسایلی که بایستی جمع می شدند ، مشغول می گردد ؛ لذا اگر اتاق خوابی مرتب و به دور از شلوغی و کثیفی داشته باشید ، احتمال اینکه زودتر بتوانید به خواب بروید ، بیشتر است و اگر کارهای روزانه تان را انجام داده باشید ، خوابی راحت و به دور از مشغله خواهید داشت.

  • در شب ، مواد غذایی شیرین مصرف نکنید

حتما تا کنون بارها شنیده اید که خوردن غذاهای سنگین و پرچرب یا شیرین ، بخصوص در هنگام شب ، سلامتی انسان را تهدید می کند. در حقیقت مصرف این گونه موادغذایی پیش از خواب ، موجب افزایش غلظت هورمون کورتیزول در بدن می شود. این هورمون همان ماده ایی است که در هنگام تنش و اضطراب نیز ترشح می گردد و تا 5 ساعت در بدن تاثیر گذار خواهد بود. لذا سعی کنید تا 5 ساعت پیش از خواب ، از خوردن خوارکی هایی مانند ، پیتزا ، کیک ، سیب زمینی سرخ کرده و … پرهیز کنید. این مواد غذایی نشاسته و شاخص گلیسمی بالایی دارند و به جای آن ها می توان از غذاهای سبک تری مانند سالاد ، لبنیات و …. استفاده کرد.

  • خوردن صبحانه را جدی بگیرید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ، خوردن صبحانه موجب می شود ؛ ساعت بیولوژیکی بدنتان منظم شود و بدن می تواند مدت زمان باقی مانده تا استراحت بعدی را تنظیم نماید. ساعت بیولوژکی بدن یا ریتم شبانه روزی ، همان چرخه ی متشکل از زمان خواب و بیداری است. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است بین زمان بیداری و صبحانه خوردن مدت زمان زیادی فاصله نیندازید ، چرا که ، در این هنگام غلظت هورمون کورتیزول در خون بالا می رود.

  • نور اتاق خوابتان را تنظیم نمایید

هورمون ملاتونین هورمونی است؛  که به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند و اگر ترشح آن متوقف شود ، اختلالات متعددی در خوابیدن پیش می آید. یکی از مواردی که می تواند ترشح این هورمون خواب آور را سرکوب کند ، مشاهده ی نور است. در اینجا منظور از نور ، بیشتر نورهای مصنوعی همچون نور صفحه ی تلفن همراه و تلویزیون است. بنابراین سعی کنید اتاق خوابی تاریک تدارک ببینید و انواع و اقسام وسایل الکترونیکی موجود در آن را موقع خوابیدن خاموش نمایید.

  • در روزهای تعطیل ، دیرتر بیدار نشوید

یکی از اصلی ترین دلایل برهم خوردن ریتم شبانه روزی این است ؛ که افراد در روزهای کاری هفته ، نهایت 5 تا 6 ساعت می خوابند و در عوض در روزهای تعطیل این مقدار را به 10 تا 11 ساعت در یک روز می رسد. برهم خوردن ساعت بیولوژیکی بدن با اختلالاتی همچون اضافه وزن ، بیماری های قلبی ، دیابت و … همراه خواهد بود. لذا در روزهای تعطیل نهایت 1 تا 2 ساعت بیشتر از روزهای تعطیل بخوابید تا مشکلاتی برای تنظیم مجدد این ریتم نداشته باشید.

  • ساعتتان را روی زنگ تکرار شونده قرار ندهید

بسیاری از افراد گمان می کنند ، چند دقیقه چرت زدن در صبح پس از بیداری موجب می شود که سرحال تر شوند ؛ اما واقعیت این است که ممکن است مدت زمان بین دو زنگ ، شما به خوابی عمیق فرو بروید و پس از بیداری بیش از پیش احساس بی حالی و خواب آلودگی داشته باشید. پس دقیقا در همان زمان مقرری که باید از خواب بیدار شوید ، ساعت خود را تنظیم نمایید و از این طریق همت و اراده ی خود را نیز پرورش دهید.

  • برنامه ی خوابتان را منظم کنید

پیش از این در مورد اهمیت ساعت بیولوژیکی بدن مطالبی را ارائه دادیم و در آخر مجددا تاکید می شود که تا حد امکان ریتم شبانه روزیتان را برهم نزنید و سر ساعت مشخصی به سراغ تختخواب بروید ، چرا که اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن ، تاثیرات فراوانی بر احساسات پس از بیداری می گذارد.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!