چگونه از شکست هایمان درس عبرت بگیریم

پنجشنبه 26 مرداد 1396 دکتر علی اصغر رضایی دسته ها

چگونه از شکست هایمان درس عبرت بگیریم?

هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به آن ضمن ایجاد انگیزه در فرد،تلاطمات روحی را هم موجب خواهد شد. فردی که قصد دارد طبق برنامه به هدف مورد نظر دست یابد باید از توانایی های خود از یک سو و شرایط محیطی خویش از سویی دیگر ارزیابی دقیق و واقع بینانه داشته باشد. عدم بررسی ،هر یک از این عوامل موجبات شکست و یا عدم تحقق صد در صدی هدف را در پی خواهد داشت.

عدم دستیایی به اهداف در صورتی که به درستی مورد بررسی قرار گیرد از تکرار دوباره ی آن جلوگیری خواهد کرد. کافی است فرد علل عدم تحقق هدف را به دقت به دو بخش علل فردی و علل محیطی یا بیرونی تقسیم کند. سپس با نگرشی دقیق و موشکافنه به تحلیل نوع و میزان فعالیت های خویش بپردازد. با این کار فرد می تواند از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی یابد. در صدد تقویت نقاط متبت و رفع نقاط منفی برآید.سپس با بررسی شرایط محیطی بپرزاد ، فرصت ها و تهدیدات محیطی را پیرامون دستیابی به هدف مذکور مشخص کرده و در صدد استفاده درست از شرایط بیرونی برآید.

دانش آموزان و داوطلبانی هم که در آزمون ورودی دانشگاه ها ،به نتایج مورد نظر خود دست نیافته اند می توانند از روش های مذکور ،جهت بررسی علل عدم موفقیت خود بهره گیرند . به این ترتیب آنها به کمک مشاوران تحصیلی و عزم و اراده ی خود خواهند توانست در صدد رفع اشکالات درسی و ضعف های خود برآیند ، و از تکرار دوباره ی اشتباهات خو پیشگیری کنند. دانش آموزان باید با توجه به وضعیت تحصیلی خود اقدام به هدف گذاری معقول کنند ، و تمام تلاش خود را جهت تحقق آن به کار گیرند.

مهم ترین نکته ای که سبب می شود از شکست درس عبرت بگیریم،پذیرش شکست است. با قبول این موضوع فرد به بررسی دقیق خود خواهد پرداخت تا علل احتمالی عدم موفقیت را در نوع فعالیت و یا هدف گذاری خود بیابد. افرادی که دائما در پی نسبت دادن شکست خود به عوامل محیطی یا خارجی هستند زمینه ی شکست مجدد خود را فراهم میکنند. زیرا آنچه باعث می شود از تکرار تجربه ی منفی جلوگیری شود پذیرش مسئولیت در قبال نتایج حاصل از کار است.

دانش آموزانی که از تجربه ی قبلی خود در کنکور برای برنامه ریزی مجدد استفاده میکنند، و به طور پیوسته خود را ارزیابی می کنند احتمال موفقیت خود را افزایش می دهند. با تعیین هدف متناسب و مشخص کردن سطح آن می توان نخستین گام را برای پیروزی در آینده برداشت.

در تعیین زمان مناسب برای دستیابی به هدف هم باید به میزان آمادگی ذهنی ، جسمی و روانی توجه کرد. تعیین زمان برای هر فرد با توجه به ویژگی های شخصی مختلف خواهد بود. در برنامه ریزی کنکور هر دانش آموز با توجه به سابقه ی تحصیلی خود و نقاط قوت و ضعف در هر درس،زمان متفاوتی را برای دستیابی به هدف مورد نظر تعیین می نماید.

عدم تکرار اشتباهات گذشته و تطابق دهی فعالیتهای کنونی با اهداف توسط دانش آموزان و یا مشاوران تحصیلی،سبب خواهد شد موفقیت در کنکور را در پی خواهد داشت.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *