چگونه تغییر شخصیت دهیم؟

دوشنبه 15 آبان 1396 سمانه الکایی دسته ها

چگونه تغییر شخصیت دهیم؟

تغییر شخصیت

در مشاجرات و دعواها مردم از عبارتی استفاده می کنند که اصلا معنایی ندارد. آن کلمه هم ” بی شخصیت ” است. شاید شما هم از این کلمه در راستای اهداف تمسخری خود استفاده کرده باشید یا این که با این کلمه مورد نوازش قرار گرفته باشید. (البته که این شوخی است) ولی جالب است بدانید اصلا چیزی به اسم بی شخصیت وجود ندارد. مجموعه رفتارهای اجتماعی و درونی هر فردی شخصیت او را شکل می دهد. با این اوصاف اگر فردی رفتار بد و غیر متمدنانه ای هم دارد، دارای شخصیت است. پس اگر کسی به شما گفت بی شخصیت اصلا ناراحت نشوید. ولی گاها پیش می آید که ما از شخصیت خود راضی نیستیم و قصد می کنیم که آن را عوض کنیم. تغییر شخصیت آن چنان که به نظر می رسد آسان نیست. پس با ما همراه باشید تا بفهمید چگونه می شود شخصیت خود را عوض کنیم.

 

مشخص کردن هدف از تغییر شخصیت

1 ) نوشتن برنامه :

اکثر مردم نمی دانند که می خواهند از چه چیزی به چه چیزی تغییر پیدا کنند. آن ها فقط می دانند که می خواهند عوض شوند. در اولین قدم شما باید مشخص کنید که کدام بعد از شخصیتتان را می خواهید عوض کنید و می خواهید به چه چیزی تغییر پیدا کند .

 

2 ) در مورد این تغییرات با کسی حرف بزنید :

با دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده در مورد تصمیم خود حرف بزنید. این کار باعث می شود که انگیزه شما بیشتر شود و همچنین یک حامی داشته باشید.

 

3 ) به خود جایزه بدهید :

ابتدا باید از چیزهای ساده شروع کنید و برای خود حدی تعیین کنید. مثلا به خود بگویید که می خواهم از این به بعد دوستانه تر به نظر برسم و باید در طول این هفته یک دوست جدید پیدا کنم. اگر به آن چه وعده کرده بودید رسیدید به خود جایزه بدهید : یک وعده غذا در رستورانی شیک یا خرید یک لباس.

 

تغییر الگو های فکری

1 ) از برچسب زدن به خود بپرهیزید :

از نسبت دادن صفات منفی به خود پرهیز کنید. مثلا مدام با خود نگویید که من خجالتی هستم. این کار باعث می شود که شما ناخود آگاه به سمت خجالتی شدن کشیده شوید .

 

2) از عبارات کلی استفاد نکنید :

مثلا با خود نگویید که همه دخترها عقده ای هستند یا همه دکترها خودشان را می گیرند. این کار باعث می شود دنیا را به دو بخش سیاه و سفید تقسیم کنید و حصاری از محدودیت ها را دور خود بکشید .

 

3 ) ذهن باز داشته باشید :

نسبت به تغییرها خوش بین باشید. مثلا صرف این که شنیده اید میگو چندش است از خوردن آن دست نکشید. تا زمانی که چیزی را تجربه نکرده اید نمی توانید در موردش نظر بدهید .

 

4 ) دوری از افکار منفی :

رفتار شما در گرو افکاری است که دارید. اگر مدام به خود بگویید که نمی توانم و نمی شود، کم کم از موفقیت دور می شود و به چیزی که می خواهید دست پیدا نمی کنید. سعی کنید که همیشه مثبت نگر باشید .

 

تغییر الگو های احساسی

 

1 ) استفاده از تقلید در راستای تغییر :

اگر می خواهید فردی خوش رو باشید از رفتارهای فردی خوش رو تقلید کنید. طبیعت یادگیری انسان در گرو تقلید کردن است. پس اصلا تقلید کردن از رفتار فردی که می خواهید مثل او شوید بد نیست .

 

2 ) آن طور که می خواهید رفتار کنید :

برای خود هدف های کوتاه مدت ایجاد کنید. لازم نیست که در طول یک هفته به طور کلی شخصیت شما عوض شود. به عنوان مثال اگر به یک مهمانی دعوت هستید و می خواهید خود را شخصی خوش رو نشان دهید، از مهمانی به منظور یک زمین تمرینی استفاده کنید و هدف کوتاه مدت خود را خوش رو بودن در آن مهمانی تعیین کنید.

 

تغییر الگو های رفتاری

1 ) تجربه های جدید :

سعی کنید در برابر چیزهایی که همیشه از آنها فرار می کردید قرار بگیرید. اگر از رانندگی در مکان های شلوغ وحشت داشتید، زمانش رسیده است که این کار را امتحان بکنید تا کم کم شخصیتتان تغییر کند .

 

2 ) دفترچه یادداشت بگیرید :

تمام تغییرات شخصیت خود را یادداشت کنید و با آن چه انتظار داشته اید مقایسه کنید تا بتوانید باگ های کار خود را بر طرف کنید .

 

گام آخر

1 ) اهمیت به لباس :

یکی از راه کار موثر در تغییر شخصیت، تغییر در لباس است. این تغییرات می توانند بسیار جزیی باشند. مثلا اضافه کردن یک کلاه یا پوشیدن یک رنگ جدید.

 

2 ) عمل کردن به تغییرات مطلوب :

دیگر زمان عمل کردن فرا رسیده است. تا قبل از رسیدن به این مرحله شما از نظری فکری خود را آماده کرده اید و الان نوبت آن رسیده که تغییرات مطلوب را اعمال کنید .

 

3 ) نهادینه کردن ویژگی های جدید :

بعد از اینکه تغییرات مشهود شد وقت آن رسیده است که آنها را در خود نهادینه کنید و کم کم به شخصیت جدیدتان عادت کنید .

 

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *