چگونگی رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب

دوشنبه 29 آبان 1396 دکتر محسن محمدی دسته ها

چگونگی رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب

رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب باید چگونه باشد؟

شاید تا امروز به افراد و اشخاصی برخوردید که رفتار و گفتار نامناسبی با شما یا با دیگران داشته اند و از این موضوع رنجیده خاطر شدید. مقابله رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب را امروز به شما می گوییم.

قهر کردن یکی از بارزه های کودکان است ولی هر از گاهی در بزرگسالان نیز نمود پیدا می کند. ولی بر خلاف کودکان که می شود با دادن خوراکی آن ها را آرام کرد، بزرگسالان را نمی توان با استفاده از این روش به نتیجه رساند.

آموزش رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب بزرگسال

1- نمی توان طرف مقابل را کنترل کرد

وقتی شما سعی می کنید کسی را آرام کنید، فکر نکنید که باید هر آن چه را که شما می گویید او قبول کند. باید به این درک رسید که نمی شود انسان ها کنترل کرد.

2- در رفتار با افراد پرخاشگر و بی ادب آرامش خود را حفظ کنید

اگر شما هم با یک فردی عصبی، عصبی برخورد کنید. همه چیز بدتر می شود و اوضاع از دسترس خارج می شود.

3- پرسیدن دلیل ناراحتی شخص عصبانی

وقتی شما پیش دکتر می روید تا خوب شوید، ابتدا باید بگویید کجای شما درد می کند. بزرگسالان معمولا به دلایلی دوست ندارند دلیل ناراحتی خود را بیان کنند. در واقع این شما هستید که باید از آن ها علت ناراحتی را بپرسید تا بتوانید به آن ها کمک کنید.

4- تایید احساسات فرد مورد نظر

اگر همان ابتدا به یک فردی عصبی بگویید: برای چی عصبی هستی؟ نباید عصبی باشی. نه تنها کمکی نکردید بلکه او را نیز عصبی تر می کنید. ابتدا باید احساسات او را تایید کنید. مثلا بگویید: حق داری ناراحت باشی و بعد کم کم او را آرام کنید.

5- رابطه را به سمت مثبت ببرید:

الف: معذرت خواهی

خیلی وقت ها انسان ها از این که طرف مقابلشان معذرت خواهی نکرده عصبی می شوند. این عذر خواهی کردن برای آن ها خیلی مهم است. حتی اگر کاری را به صورت سهوی انجام داده اید که باعث ناراحتی شده باز هم عذر خواهی کنید.

ب: از ما استفاده کنید

استفاده از کلمه من و تو، شما را از طرف مقابل جدا می کند. شما اگر از کلمه ما ستفاده کنید این حس را در طرف ایجاد می کنید که شما در یک تیم هستید. مثلا : ببین تو کامپیوترتو بد ویروس کشی کردی باید مثل من این کارو می کردی. این جمله را باید این طوری گفت: بین فکر کنم باید سیستمتو دوباره ویروس کشی کنیم.

ج: تن صدا طبیعی باشد

وقتی دارید با فرد عصبی حرف می زنید دقت کنید که تن صدایتان طوری نباشد که طرف مقابل فکر کند شما دارید برای او دلسوزی می کنید یا این که شما از او برتر هستید چرا که این طوری او عصبی تر می شود.

د : تشویق به منطقی بودن

مسلما فردی عصبی نمی تواند منطقی فکر کند ولی اگر بتوانید او را به منطقی فکر کردن تشویق کنید، قدم بزرگی جهت آرام کردن او برداشته اید. مهم ترین کار این است که به بفهمانید عصبانیت به حل قضیه کمکی نمی کند. اگر این کار را بکنید راه را برای منطقی فکر کردن باز کرده اید.

6- تغییر وضعیت

الف: دادن فضا و زمان

عصبانیت هم بخشی از احساسات ما است و ما نمی توانیم آن را سرکوب کنیم. شما نمی توانید یک فرد عصبی را در جا آرام کنید. گاهی بهترین روش برای آرام کردن افراد زمان دادن و تنها گذاشتن آن ها است.

ب: تغییر فضا

خیلی از افراد تنها از رفتن از فضای بسته به فضای باز آرام می شوند. پس بهتر است به آن ها پیشنهاد بدهید که به فضای آزاد بروند. مثلا به صورت مستقیم: تو ناراحتی بیا بریم یه قدمی بزنیم. یا غیر مستقیم: من دارم میرم خرید تو هم بیا بریم یه هوایی بخوریم.

ج: تشویق به آرامش

باید به روش های سنتی هم روی آورد. اگر فردی عصبی شد برای او آب ببرید تا بخورد چرا که عصبانیت را فرو کش می کند. پیامبر نیز در حدیثی می گوید: وقتی عصبی شدید اگر ایستاده بودید بنشینید و اگر نشسته بودید دراز بکشید.

د: پیشنهاد راه حل

برای حل یک مشکل نیاز به راه حل دارید. پس به فرد عصبی چند راه حل بگویید شاید از آن استقبال کرد و عصبانیتش خوابید. طبیعی است که وقتی عصبی می شویم مغز ما به درستی کار نمی کند.

ه: بپرسید چه چیزی نیاز دارد

یکی از بهترین کارها همین است. شاید فردی با تنها بودن آرام شود شاید فردی با آب خوردن. برای فهمیدنش بهتر است از فرد بپرسید دوست دارید چه کاری برایت انجام بدهم؟

و: موکول کردن مباحث حساس به وقت دیگر

اگر با فردی بحث کردید و وی عصبی شد ادامه بحث را به وقتی که او آرام شده بود موکول کنید.

مشاهده برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تنبلی می کنی؟ انگیزه نداری؟ کانال "بمب انگیزه" شارژت می کنه!حتما عضو میشم!