معرفی رشته تعمیر و نگهداری

معرفی رشته تعمیر و نگهداری

معرفی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری

با گسترش صنعت هواپیماسازی و ایجاد شرکت های هواپیمایی متعدد در کشور نیاز به تربیت نیروهای متخصص در جهت نگهداری و تعمیر تجهیزات هوایی هم احساس شد. تخصص هایی که می توانند یک پرواز مطمئن و ایمن را برای شرکت های هواپیمایی تضمین کنند.

اطمینان کامل از سلامت تمامی قطعات هواپیما، سلامت بدنه و دیگر قسمت های داخلی از توانایی های تخصصی و علمی متخصصان این رشته است.

قبل از پرواز، ایمنی تمامی قطعات داخلی و فنی هوایپما باید بررسی شوند تا در نهایت وضعیت سلامت و بهبودی باشند. برای پایداری و حفظ سلامتی قطعات فنی هر هواپیمایی، کارخانه ی  سازنده ی آن هواپیما به کمک سازمان هوایی  کشور سازنده ی آن هواپیما، برنامه ریزی چک کردن قطعات را پیاده سازی میکنند تا قطعات فنی در ساعات خاصی و قبل از هر پرواز بررسی و در صورت داشتن اشکال و یا نقص فنی ،مشکل برطرف شود و یا قطعه ی مربوطه تعویض گردد. که همیشه  این بررسی ، تعمير و تعويض قطعات هواپيما به صورت منظم  و طبق یک برنامه ی ریزی مشخص شده از قبل  و توسط سازمان هوایی کشوری انجام مي پذیرد.

کسانی می توانند به خوبی تشخیص دهند که هر قطعه بعد از چند ساعت پرواز نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد که اول از همه به خود هواپیما ،تجهیزات و قطعات داخلی آن بخوبی آشنایی داشته باشند و تشخیص دهند که موتور هر هواپیمایی با دیگری فرق میکند و این تفاوت را بخوبی درک کنند.هر قطعه بعد از چند ساعت پرواز مثلا ۵۰ ساعت و یا ۴۰۰ ساعت در زمان های مقرر و تعیین شده از قبل بررسی و ارزیابی می شوند.

با توجه به اینکه کشور ما هنوز وارد صنعت هواپیما سازی نشده است از این رو همواره به نیروهای بومی جهت تعمیر و نگهداری هواپیما نیاز بوده است  که این نیروها در ابتدا باید در دانشگاه تحصیلات آکادمیک این تخصص را بگذرانند.

 

دروس دانشگاهی رشته تعمیر و نگهداری در ۴ بخش پایه ارائه میشوند:

۱-آموزش و تسلط به زبان انگلیسی –چرا که اکثر کتب درسی  این رشته به زبان انگلیسی است.

۲-دروس عمومی و پایه همانند فيزيک، مکانيک، ترموديناميک و…

۳-دروس تخصصی همانند آئروديناميک، موتور جت، موتور پيستوله، بدنه هواپيما، سيستم هاي هواپيما و …

۴-کارگاههای عملی دروس تخصصی- که دانشجو علاوه بر آموزش مباحث تئوری ،آموزش های عملی هم را خواهد گذراند.

 

داوطلبان بعد از فارغ التحصیلی به سازمان های هواپیمایی کشور معرفی میشوند تا در یکی از امتحانات بدنه و یا موتور هواپیما شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون مدرک پایه را دریافت میکنند که  بر مبنا و اعتبار این مدرک فارغ التحصیل این رشته می تواند در شرکت های حمل و نقل هوایی و یا کارخانجات تعمیر موتور و بدنه استخدام شود. متخصصان تعمير و نگهداري هواپيما پس از چند سال فعالیت و کسب تجربه در کارخانجات و شرکت ها ،جهت گذراندن برخی دوره های تخصصی مورد نیاز آن کارخانه و یا شرکت به سازمان هوایی کشوری معرفی میشوند.

مثلا یک مهندس تعمیر و نگهداری برای تخصص یافتن در زمینه ی هواپیمای جدید سازمان هوایی کشور به نام  موتور بوئينگ ۷۴۷ يا بدنه ايرباس،باید دوره ی لازم را جهت گذراندن تخصص در این نوع موتور، بدنه و قطعات فنی هواپیما در خود سازمان هوایی کشوری بگذراند و بعد از کسب موفقیت در این دوره و با اعتبار این مدرک می تواند به هواپیمایی که در آن تخصص را گرفته اجازه پرواز بدهد یا خیر. و همیشه باید صلاحیت پرواز هواپیما اول به تایید مهندس تعمیر و نگهداری آن برسد بعد دیگر امور قبل از پرواز صورت گیرد.

سطح علمی و فنی مهندسان تعمیر و نگهداری در حدی است که اگر فردا شرکتی در ایران شروع به ساخت و تولید هواپیما و قطعات فنی آن کند، فارغ التحصیلان این رشته می توانند وارد حوزه ی سازندگی هواپیمایی شوند. چرا که سطح تخصصی  و فنی بالایی دارند. رشته ی  مهندسی تعمير و نگهداري هواپيما، اصول طراحي و ساخت اولیه تا پیاده سازی کامل یک پروژه ، بازسازي ،ریکاوری و تعمير و نگهداري قسمت هايي از قطعات داخلی  هواپيما ها، هلي کوپترها، موشک ها  و صنايع مشابه را آموزش مي دهد.

 

سطح توانایی ها:

مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما باید همانند یک پزشک که  به خوبی بر تمام اعضای بدن و کارکردهای هر یک بخوبی آشناست، مهندس این رشته نیز باید به تمامی قطعات و بدنه داخلی هواپیما آشنا و مسلط باشد و هواپیما را بخوبی بشناسد تا در صورت وقوع اشکال سریعاً و به خوبی تشخیص دهد مشکل کجا بوده است و با تعمیر یا تعویض قطعه، امنیت پرواز را تضمین نماید.

در نتیجه دانشجوي اين رشته بايد فردی خلاق، با پشتکار و با علاقه ی فراوان به کارهاي فني و مهندسی باشد تا بتواند دروس متفاوت و متنوع اين رشته را با موفقيت مطالعه کرده و در نهايت متخصص توانمندي شود.

علاقه،حوصله و پشتکار سه رکن اصلی موفقیت و کسب توانمندیهای بالا  در رشته ی مهندسی تعمیر و نگهداری است.

دانشجوي این  رشته  بايد به مباحث علوم پایه مانند رياضيات و فيزيک و مکانيک علاقه داشته و استعداد فني مهندسی  داشته باشد. در واقع باید آدم فنی باشد.

توجه:رشته تعمير و نگهداري هواپيما ،فقط از بين داوطلبان مرد دانشجو مي پذيرد.

 

آینده ی شغلی :

وجود یک مهندس تعمیر و نگهداری در هر کارخانه و یا کلا سازمان هوایی،باعث حفظ سرمایه ی آن سازمان و جلوگیری از به هدر رفتن هزینه های اضافی و گران تعمیرات و نگهداری هواپیما میشود. متخصص این رشته میتواند با تعمیر یک قطعه ی گران قیمت و کم یاب در داخل کشور ،جلوی هزینه های اضافی را بگیرد و این اصل مهم چیزی است که مسئولان کارخانه جات و شرکت های هواپیمایی  به خوبی به اهمیت وجود آن پی برده اند.

جالب است بدانید که متخصص فنی با تجربه در این رشته نه تنها در داخل کشور بلکه  در سطوح بین المللی نیز بروی تخصص و دانش وی بسیار حساب باز میشود و میتوان گفت که این نیرو یک متخصصی است که دلارها ارزش بین المللی  دارد.

چرا که از هر نظر که بخواهیم به این رشته بنگریم از لحظه ی قبل پرواز تا پرواز هواپیما و فرود سالم هواپیما و مسافرین  همه و همه نشان از وجود متخصصین زبده و بسیار فنی تعمیر و نگهداری در آن سازمان دارد.

فقط  تعداد اندکی از داوطلبین ممتاز این رشته جذب خود سازمان هوایی کشور میشوند و بقیه فارغ التحصیلان میتوانند در دیگر شرکت های حمل و نقل هوایی و صنایع ساخت و تولید برخی تجهیزات استخدام شوند.و در نهایت اینکه فارغ التحصیلان این رشته چون به خوبی به مباحث مکانیک و الکترونیک تسلط دارند به راحتی جذب شرکت های تولید کننده ی خودرو همانند ایران خودرو میشوند.در نتیجه میتوان به صراحت گفت که هیچ یک از این نیروهای زبده  و فنی کشوری بعد از فارغ التحصیلی بیکار نخواهد بود و همه جذب اشتغال میشوند چرا که نیاز کشور به این افراد متخصص روز به روز در حال افزایش است و کشورمان ایران به سمت خودکفایی در صنایع وابسته در حال پیشروی است.

 

درس های رشته مهندسی تعمیر و نگهداری

دروس پایه:

رياضي عمومي، فيزيك مكانيك، فيزيك حرارت، شيمي عمومي، فيزيك الكتريسته و مغناطيس، برنامه‌نويسي كامپيوتر، معادلات ديفرانسيل.

دروس تخصصی:

استاتيك،‌ مباني مهندسي برق الكترونيك، مقاومت مصالح، ديناميك عمومي، اصول ارتعاشات، تئوري ماشين، مكانيك سيالات عمومي، ترموديناميك عمومي، علم مواد،‌ تكنولوژي و روش‌هاي جوشكاري، كارگاه جوشكاري، طراحي اجزاء ماشين، ايمني در محيط كار، انتقال حرارت عمومي،‌ نقشه‌كشي صنعتي،‌ اصول مديريت، آئروديناميك، كارگاه ماشين‌ابزار،‌ پروسه‌هاي ساخت و مواد، مباني و كنترل خوردگي، تست‌هاي غيرمخرب، ساختمان هواپيما،‌ مكانيك پرواز، موتورهاي پيستوني، كارگاه موتورهاي پيستوني، موتور جت،‌ نقشه‌كشي تخصصي،‌ كارگاه تعمير بال و بدنه،‌ سيستم‌هاي الكتريكي هواپيما، سيستم‌هاي اندازه‌گيري و آلات دقيق هوايي، آناليز سيستم‌هاي هواپيما، كارگاه سيستم‌هاي هواپيما، زبان تخصصي سيستم‌هاي مكانيكي هواپيما مقرارت هواپيمايي، كارآموزي، پروژه تخصصي.

 

توجه:اکثر دروس این رشته آزمایشگاهی و کارگاهی هستند.

 

اگر خود را فردی فنی و یا علاقمند به کارهای فنی میدانید و از اینکه همیشه در حال تعمیر و البته با لباس کار روغنی باشید،ابایی ندارید… این رشته بسیار مناسب شما خواهد بود چرا که کشور ما تا سالهای آینده و نه چندان دور به این نیروهای با ارزش و متخصص نیاز خواهد داشت و آینده ی شغلی شما مطمئن است.

 

با توجه به اینکه در سال گذشته فقط (مرکز آموزش عالي هوانوردي و فرودگاهي کشور اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کرده است) نتایج زیر مربوط به قبولی تعدادی از داوطلبان کنکور ۹۴ است.

رتبه ی قبولی کشوری ادبیات عربی معارف زبان ریاضی فیزیک شیمی
۵۶۴۵ ۱۷% ۹۰% ۷۲% ۶۹% ۲۲% ۶۴% ۲۵%
۵۸۶۴ ۲۱% ۴۲% ۷۶% ۴۸% ۳۴% ۵۱% ۲۰%
۶۳۵۶ ۴۵% ۸۲% ۹۰% ۹۴% ۴۰% ۴۲% ۳%
۶۳۷۰ ۳۰% ۳۱% ۶۴% ۳۶% ۴۳% ۴۴% ۱۷%
۷۶۹۲ ۴۵% ۴۹% ۶۹% ۶۵% ۱۸% ۴۴% ۲۲%
۱۱۳۱۴ ۴۸% ۴۵% ۸۰% ۵۳% ۳۲% ۳۴% ۳۷%

 

حرفه ای تر به آینده ی تحصیلی و شغلی خود بیاندیشید…

نویسنده: سارا علیزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: