معرفی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی

معرفی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی

معرفی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی

این رشته از نظر شباهت های درسی و نوع فعالیت به رشته ی عمران بسیار شبیه می باشد و در آن با بهره گیری از فناوری روز دنیا جهت آموزش مهندس هایی با قابلیت و توانمندی در  طراحی، اجرا و نگهداری خطوط و سازه‌های ریلی در جهت خودکفایی در صنعت عظیم راه‌ آهن کشور قدم بردارند. آموزش و پیشبرد اهداف آموزشی این رشته با گذراندن مباحث عملی و تجربی ، حاصل میگردد. از همین رو و در جهت خودکفایی این صنعت مهم در کشورمان تربیت و آموزش نیروهای متعهد و فنی از ملزمات پیشرفت در آن است.

طراحی مسیر، زیرسازی و روسازی خطوط راه آهن، مترو، تاسیسات زیربنایی، تونل ،دیوار، ایستگاه و دیگر سازه های فنی از فعالیت های مهندسین این رشته می باشد.

در این دوره سعی می شود دانش و فناوری روز دنیا در زمینه ی سازه های ریلی ارائه شود تا بتوان با آموزش و تربیت مهندس های به روز در حوزه های طراحی، اجرا و نگهداری خطوط و سازه های ریلی در جهت خودکفایی صنعت راه آهن کشور قدم های سازنده ای برداشت.

همانگونه که در تعاریف اولیه از این رشته میتوان فهمید، در درجه اول دانشجوی این رشته باید فردی توانمند و با مهارت باشد و درجه ی بعدی که بسیار اهمیت دارد این است که دانشجوی این رشته باید بسیار سخت کوش و مقاوم باشد چرا که محیط کار این رشته همیشه در جاده ها و بیابان ها است و از این رو فرد باید مقاوم به این محیط باشد و با علاقه به رشته ی خود و با یک دید آگاهانه، وارد دانشگاه شود.

 

درس های این رشته

تعدادی از دروس تخصصی  این رشته با رشته ی عمران مشترک است. که دانشجویان این رشته علاوه بر گذراندن دروس تخصصی رشته عمران، دروس اختصاصی مهندسی خط و سازه ها ریلی را در زمینه های آشنایی، تحلیل و طراحی خط و سازه های ریلی و اجزا آنها را بصورت تئوری و کارگاهی نیز می آموزند.

تعداد واحدهای دروس مهندسی خط و سازه های ریلی:

تعداد کل واحدها : ۱۴۲ واحد
دروس عمومی : ۲۲ واحد
دروس پایه : ۲۷ واحد
دروس اصلی : ۴۰ واحد
دروس تخصصی : ۴۵ واحد
دروس اختیاری : ۸ واحد

دروس عمومی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی:

مبانی نظری اسلام- اخلاق اسلامی- انقلاب اسلامی- تاریخ وتمدن اسلامی- آشنایی با منابع اسلامی- ادبیات فارسی- زبان عمومی- تربیت بدنی۱و۲- تنظیم خانواده و مهارت های زندگی.

دروس پایه رشته مهندسی خط و سازه های ریلی:

ریاضی عمومی ۱و۲- آزمایشگاه فیزیک ۱و۲- آمار و احتمالات مهندسی- برنامه نویسی کامپیوتر- فیزیک ۱و۲- محاسبات عددی- معادلات دیفرانسیل.

دروس اصلی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی:

رسم فنی و نقشه کشی- مصالح ساختمانی و آزمایشگاه- استاتیک- تحلیل سازه ها- طراحی سازه های فولادی- هیدرولوژی مهندسی- دینامیک- اصول بهره برداری راه آهن- نقشه برداری و عملیات- تکنولوژی بتن و آزمایشگاه- مقاومت مصالح- طراحی سازه های بتن مسلح- مکانیک خاک و آزمایشگاه- متره و برآورد پروژه- مکانیک سنگ- مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی.

دروس تخصصی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی:

زیرسازی مسیر و پروژه- پروژه تخصصی-روسازی راه آهن ۱و۲- ایستگاه راه آهن-نگهداری خطوط- نقشه برداری مسیر و عملیات-پل های راه آهن ۱و۲- تونل سازی-طراحی مسیر- پی سازی و ابنیه مسیر- آزمایشگاه روسازی راه آهن- مبانی دینامیک حرکت قطار- ساخت و اجرای خطوط و کارگاه- دستگاه خطوط- پروژه پل های راه آهن- نگهداری و تعمیر سازه های ریلی.

در کل محتوای دروس اختصاصی حاوی اطلاعات عمومی در زمینه ی راه آهن، سازه، ژئوتکنیک، خط،نقشه برداری و هیدرولوژی تقسیم بندی کرد. در نتیجه می توان گفت آینده ی شغلی مهندسین این رشته، کارشناسی سازه­ای یا خطی یا ژئوتکنیکی و یا نقشه ­برداری خواهد بود که اطلاعات راه آهنی خوبی دارند. و می توانند بخوبی در بخش های طراحی، اجرا یا نظارت بر خط و سازه­های ریلی فعالیت نمایند. دانشجوی این رشته باید از ابتدا علایق و سطح توانمندیهای خود را در زمینه های طراحی، اجرا یا نظارت بر خط و سازه­های ریلی بخوبی بداند تا بتواند با انتخابی صحیح ،یک تخصص را در این رشته بطور حرفه ای و موفقیت آمیز دنبال کند.

جالب است بدانید که رشته ی مهندسی خط و سازه های ریلی از  طراحی گرفته تا ساخت، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری خطوط و سازه‌های ریلی هم برای رفع نیاز داخل کشور وهم جهت  اعزام این نیروها  به خارج از کشور در جهت خدمات رسانی در بخش مهندسی، امری کاملاً ملموس و الزامی خواهد بود که این خود نشان از پیشرفت آن کشوردر این حرفه دارد.

دروس اختیاری رشته مهندسی خط و سازه های ریلی:

بتن پیش تنیده- مدیریت کیفیت- مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی- طراحی راه آهن سریع السیر- شمع کوبی پل ها- برنامه ریزی حمل و نقل شهری- مهندسی سیستم ها- روش های اجرایی سازه های خاص- فتوگرامتری- راه آهن شهری- تعرفه و بازرگانی راه آهن- تحقیق در عملیات-مهندسی زلزله-  مهندسی ترابری- بررسی فنی و اقتصادی انتخاب مسیر- سیستم های تخلیه و بارگیری ریلی-زبان تخصصی- آزمایشگاه مکانیک سنگ- کارگاه مهندسی خط- علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن- آشنایی با نرم افزارهای مهندسی راه آهن- آزمایشگاه مقاومت مصالح-اقتصاد مهندسی- ایمنی مسیر و حرکت- راه آهن برقی.

 

گرایشهای ارشد مهندسی خط و سازه های ریلی:

  • مهندسی ماشینهای ریلی
  • مهندسی حمل و نقل ریلی
  • کنترل و علائم
  • مهندسی خطوط راه آهن
  • مهندسی راه آهن برقی

گرایشهای دکترای مهندسی خط و سازه های ریلی:

  • مهندسی راه آهن – خط و سازه های ریلی
  • مهندسی راه آهن – ماشین های ریلی

 

بازار کار موجود برای فارغ التحصیلان مهندسی خط و سازه های ریلی در سه سمت شغلی(طراحی-اجرا-نگهداری)

  سازه­های ریلی (پل):

شرکت ساخت و توسعه راه­آهن (وزارت راه)- شرکتهای مشاوره – شرکت­های پیمانکاری- راه­آهن (اداره کل خط).

ژئوتکنیک (تونل،زیرسازی):

شرکت ساخت و توسعه راه­آهن (وزارت راه )- شرکت­های مشاوره – شرکت­های پیمانکاری- راه­آهن (اداره کل خط).

مسیر راه آهن(هندسی،روسازی):

شرکت ساخت و توسعه راه­آهن (وزارت راه)- شرکت های مشاوره – شرکت­های پیمانکاری- راه­آهن (اداره کل خط(-مسیر راه آهن(نقشه­برداری) و شرکت­های پیمانکاری .

 

فارغ التحصیلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی دارای توانمندی های زیر در این رشته هستند:

۱- . مهندس کارگاه جهت پیاده و اجرایی  کردن  طرح‌ های مهندسی ساخت راه‌ آهن یا بهسازی آن

۲- مهندس ناظر کارگاه به‌ منظور نظارت بر حسن اجرای طرح‌ های عمرانی در زمینه‌ های فوق

۳-همکاری با مهندسان مشاور ،محاسبه و یا معماری در زمینه‌ های یاد شده

۴-طراحی خطوط ابنیه فنی و ایستگاه‌ های راه‌ آهن‌ های کوچک و بزرگ شهری و بین شهری

۵- رفع نیازهای فنی و مدیریتی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌ آهن شرقی بنیاد، راه‌آهن شهری (مترو) و راه‌ آهن کارخانجات ذوب‌ آهن و فولاد مبارکه و …

 

نمونه درصدهای قبولی تعدادی از داوطلبین کنکور ۹۴ در زیر آمده است:

 

نام دانشگاه رتبه ی قبولی در مناطق ۱و۲و۳ ادبیات عربی معارف زبان ریاضی فیزیک شیمی
علم و صنعت ایران ۳۵۵۸تا۲۶۷۱۹ %۴۴ %۵۸ %۶۶ %۵۰ %۴۲ %۴۳ %۲۵
دانشگاه اصفهان ۱۰۶۱۰تا۲۷۲۴۳ %۳۲ %۴۲ %۵۸ %۳۲ %۷۱
صنعتی کرمانشاه ۱۴۴۷۴تا۵۴۵۰۶ %۴۹ %۴۶ %۶۸ %۷۳ %۱۷ %۲۳
دانشگاه پیام نور-شمال تهران ۵۰۱۲۳تا ۱۴۴۷۳۵ %۲۰ %۵۴ %۱۲ %۲۷

 

 

نویسنده: سارا علیزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: