معرفی رشته مهندسی دریا

معرفی رشته مهندسی دریا

معرفی رشته مهندسی دریا

با به آب انداختن اولین کشتی و بادبان آمریکایی به دریا در سال۱۸۰۷ دنیای دریا نوردان و ملوانان دگرگون شد. دنیایی که به آنها ثابت کرد تعمیر و نگهداری یک کشتی فراتر از یک فن است و باید آن را بطور علمی و دقیق دنبال کرد. اکنون دو قرن از آن زمان می گذرد و امروزه در دریا ها و مرزهای آبی شاهد حضور قدرتمند ناوهای دریایی که از لحاظ تکنولوژی و قدرت بسیار پیچیده تر از گذشته شده اند، هستیم. که حاکی از گسترده شدن علوم و دانش دریایی دارد. امروزه هدایت و مدیریت یک ناو یا کشتی بیشتر از کسب تجربه و مهارت در مرحله ی اول نیازمند داشتن و سپری کردن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی است .گذراندن تحصیلات کلاسیک  در کنار مهارت  و کسب تجربه ی عملی باعث رونق این رشته در صنعت و حوزه ی دفاعی مرزهای آبی کشورها می شود . ایران هم جزو کشورهای نوپا در این عرصه می باشد و با داشتن حدود ۲۶۰۰ مرز آبی در جنوب و شمال کشور مهمترین قطب حمل و نقل در حوزه ی آبی خاورمیانه است که سالانه بالای ۹۰ درصد از تجارت ارزی کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد. از این رو به خاطر اهمیت این جایگاه و کسب پیشرفت های بیشتر، رشته ی مهندسی دریا در دانشگاه های مهندسی در کشور ایجاد شد که هر ساله و از طریق کنکور سراسری و در سه گرایش مهندسی‌ کشتی‌، کشتی‌سازی‌ و دریانوردی‌ دانشجو می پذیرند.

 

دروس‌ مشترک‌ در‌ سه گرایش ‌ مهندسی‌ دریا:

ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌ مکانیک‌، فیزیک‌، شیمی‌ و خواص‌ مواد، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، رسمی‌ فنی‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء و ماشین‌، انتقال‌ حرارت‌، کنترل‌ اتوماتیک‌.

 

گرایش مهندسی کشتی:

مهندس کشتی در واقع مهندس فنی کشتی است که امور تعمیر، نگهداری و راه اندازی موتور کشتی با مسؤلیت و نظارت مستقیم وی انجام می پذیرد. توانایی تعمیر موتور انواع کشتی را دارد و درکل می توان گفت مدیر کشتی است. مهندسین مشغول به فعالیت در کشتی به ترتیب و برحسب گذراندن تجربه از شماره یک تا پنج شماره گذاری می شوند که رتبه ی ۱ مهندس ارشد کشتی می باشد. مهندسین این رشته واحد های تئوری را داخل ایران می گذرانند و برای کارآموزی در مرزهای آبی خارج از کشور اعزام می شوند.

دروس تخصصی این گرایش:

شناخت‌ کشتی‌، الکترونیک‌ ارتباطات‌، آرشیتکت‌ کشتی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، دریانوردی‌ و ملوانی‌، ماشین‌ دریایی‌، صافی‌های‌ فرعی‌، سیستم‌‌های انتقال‌ قدرت‌.

 

گرایش کشتی سازی:

تحصیل  در این رشته نیازمند توانایی های همزمان در سه حوزه ی عمران، مکانیک، برق و برخی دیگر از رشته ها می باشد. چراکه این رشته به پرورش و آموزش مهندسینی توانا جهت طراحی ،ساخت و پیاده سازی پروژه هایی دارد که باید براساس استاندارهایی همچون مقدار وزن قابل حمل برای کشتی ،تعیین سرعت جهت حرکت در دریای متلاطم و مقاوم بودن به شدیدترین و قویترین امواج دریا و دیگر اصول حرفه ای  کشتی سازی ،کسب تجربه و مهارت ببینند.

دروس تخصصی این گرایش:

تکنولوژی‌ کشتی‌، تحلیل‌ سازه‌ها، آرشیتکت‌ کشتی‌ (استاتیک‌)، آرشیتکت‌ کشتی‌ (مکانیک‌)، ماشین‌های‌ محرکه‌، مهندسی‌ دریا، فیزیک‌ موج‌، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌، ریاضیات‌ مهندسی‌. (بسیاری از دروس این گرایش کارگاهی هستند)

 

گرایش دریا نوردی:

در کشتی مهندس دریا به عنوان کاپیتان و مدیر کشتی است که تمامی مباحث فنی مربوط به کشتی برعهده ی مهندس دریا است. اما در گرایش دریانوردی مهندس این رشته بیشتر مدیریت دیگر نیروهای مشغول بکار در کشتی رابرعهده  دارد و در دانشگاه واحدهای درسی  فنی و تخصصی زیادی را نمی گذراند بلکه بیشتر دروس مربوط به آب وهوا، جغرافیا و توانایی تعیین مسیرهای دریایی را می خواند. که البته این واحدها، دروس مهندسی  نیستند و لذا نمی توان گفت که دانشجوی این رشته یک مهندس است بلکه نام  و تخصص یک دریا نورد را می توان به این گرایش نسبت داد.

دریانوردان به دلیل مسافرت و حضور در آب های دریاهای داخلی و خارجی تا ماه ها دور از خانواده هستند و البته هر سه گرایش مهندسی دریا باید خودشان را با شرایط دریا تطبیق دهند از این رو قبل از اعلام نتایج نهایی دانشگاهها از متقاضیان این رشته آزمایشهای مربوطه اخذ میگرددکه در آن داوطلبان باید دارای سلامتی کامل از نظر جسمی و روانی باشند.در هرسه گرایش همانند دیگر رشته های مهندسی ،داوطلبین باید پایه ی ریاضی و فیزیک قوی داشته باشند و همچنین به زبان انگلیسی مسلط باشند.داوطلبین دختر نیز فقط حق انتخاب کدرشته ی مهندسی کشتی سازی را دارند.

 

بازار کار:

اشتغال بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی  در هر سه گرایش مهندسی دریا توسط برخی نهادها،ارگان ها و شرکت های کشتیرانی داخلی تضمین میشود و تمامی فارغ التحصیلان بورسیه ی کار خواهند بود.

 

محل های اشتغال به کار در ایران:

با توجه به تازه بودن این صنعت در کشور و وجود برخی کاستی ها در جهت پیشرفت هر چه زودتر و بیشتر این حوزه ی علمی و صنعتی در داخل ،در چند سال گذشته شرکت های کشتیرانی زیادی همچون کشتیرانی (صدرا) در بوشهر اعلام به استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کرده است .شرکت (نکا) در شمال،(اروندان‌) در خلیج‌فارس‌ نیز هر ساله در بخش های مختلف مورد نیاز مانند سازمان های بنادر و کشتیرانی،نظارت بر طراحی و ساخت ،ایجاد و مدیریت سکوهای نفتی در شرکت ملی نفت کش و همچنین حضور در تحقیقات این مجموعه ها از دیگر تخصص های مورد نیاز این سه گرایش در بازار کار داخلی است که اقدام به استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان میکنند.

 

نمونه درصدهای قبولی تعدادی از داوطلبین کنکور ۹۴ در زیر آمده است:

نام دانشگاه رتبه ی قبولی در مناطق ۱و۲ ادبیات عربی معارف زبان ریاضی فیزیک شیمی
دانشگاه صنعتی شریف ۱۷۷۸تا۸۸۳۹ ۵۶% ۷۴% ۹۴% ۳۳% ۴۷% ۵۶% ۳۵%
صنعتی امیرکبیرتهران ۴۰۳۳تا۱۸۰۹۹ ۴۵% ۸۱% ۸۰% ۴۹% ۴۰% ۴۵% ۳۰%
صنعتی مالک اشتر-شاهین شهر اصفهان ۱۳۸۱۵تا۳۴۹۲۹ ۴% ۳۶% ۴۰% ۴۴% ۱۷% ۳۷% ۲۴%
دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار ۱۵۴۴۸تا۵۴۷۱۸ ۲۰% ۲۵% ۴۹% ۲۸% ۱۶% ۲۴% ۱۸%
دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر ۱۷۱۰۰تا۵۶۸۷۱ ۱۴% ۲۹% ۵۴% ۱۶% ۳% ۲۵% ۱۰%
دانشگاه خلیج فارس-خرمشهر ۱۷۷۲۵تا۵۶۸۴۴ ۶% ۸% ۶۰% ۹۰% ۲% ۴۶% ۱۹%

 

انتخاب رشته ی دقیق=تضمین آینده ی شغلی شما

نویسنده: سارا علیزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: