معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته ی مهندسی مکانیک:

مهندسی مکانیک شاخه‌ ای از مهندسی هست که با طراحی، ساخت و راه‌ اندازی دستگاه‌ ها و ماشین‌ ها سر و کار داره. مهندسی مکانیک نقش به سزایی در بالا بردن امنیت زندگی، بهبود کیفیت کلی زندگی و همینطور به وجود اوردن شور و نشاط اقتصادی داره. به جرئت میتونیم بگیم که مهندسی مکانیک، گسترده ‌ترین رشته مهندسی از نظر دامنه فعالیت‌ ها و کاربرد ها هست.

مهندس های مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما رو به کار میبرن و با دانش تخصصی خودشون، سیستم‌ های مکانیکی و دستگاه‌ ها و فرآیند های گرمایی رو طراحی کرده و میسازن. مهندس های مکانیک، گستره ی وسیعی از دستگاه‌ ها، فرآورده‌ ها و فرآیند ها روتولید میکنن به  عنوان نمونه موتورها و سیستم‌ های کنترل خودرو و هواپیما، نیروگاه ‌های الکتریکی، دستگاه‌ های پزشکی، اجزا و قطعه‌ های گوناگون از موتورهای با ابعاد میکروسکوپی گرفته تا چرخ‌ دنده‌های غول‌ آسا، فناوری لیزر، طراحی و ساخت به کمک رایانه، ماشینی کردن یا خودکارسازی (اتوماسیون) و روباتیک، انواع گوناگونی از فرآورده‌ های مصرفی از دستگاه‌ های تهویه مطبوع گرفته تا رایانه‌ های شخصی و تجهیزات ورزشی، ماشین‌ ها و دستگاه‌ هایی که هر کدوم از فرآورده‌ های بالا رو به صورت انبوه تولید میکنن.

میتونیم بگیم که تقریبا همه جنبه‌ های زندگی، در ارتباط با مهندسی مکانیک هستن. هر چیزی که حرکت کنه یا انرژی مصرف بکنه، احتمالا یک مهندس مکانیک در طراحی یا ساخت اون نقش داشته.

 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی:

 

گرایش طراحی جامدات:

هدف تربیت آزمایشگاهی متخصص هایی هست كه بتونن در مراكز تولید و كارخانه ها اجزا و مكانیزم ماشین آلات مختلف رو طراحی كنن.  مهندس‌ طراح‌ جامدات‌ باید تمامی‌ نیرو ها و گشتاورهایی‌ رو که‌ به‌ هر عضو ماشین‌ وارد میشه بررسی‌ کنه و بهترین‌ حالت‌ قطعه‌ مورد نظر رو برای‌ تمامی‌ اون نیرو ها و گشتاور ها و همچینطور برای‌ داشتن‌ بهترین‌ کارایی‌ به‌ دست‌ بیاره و کارایی‌ مناسب‌ اون‌ قطعه‌ رو در زمان‌ طولانی‌ تضمین‌ کنه. همچنین‌ طراحی‌ سیستم‌، طراحی‌ ماشین‌ های‌ تراش‌، فرز، چاپ‌ و قسمت‌ های‌ تعلیق‌، سیستم‌ های‌ انتقال‌ قدرت‌ و دینامیک‌ یک‌ خودرو، توسط‌ مهندس های این‌ گرایش‌ طراحی‌ میشه. در ضمن‌ در یک‌ هواپیما قسمت‌ های‌ مربوط‌ به‌ فرود، پرواز، کنترل‌ پرواز به‌ نحوی‌ مربوط‌ به‌ طراحی‌ جامدات‌ هست.

گرایش حرارت و سیالات:

این رشته در به كار بردن علوم و تكنولوژی مربوط، جهت طرح و محاسبه اجزای سیستم هایی كه اساس كار اون ها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصص ها كارآیی لازم رو میده و اون ها رو جهت فعالیت در صنایع مختلف مكانیک در رشته حرارت آماده میکنه. در این گرایش ، عوامل مؤثر بر خواص مختلف حرکت سیال به خصوص سیال داغ مطالعه میشه و اثر عبور سیال بر محیط، مانند نیروهایی که در نتیجه عبور خود در محل ایجاد میکنه یا طول ‌های ناشی از افزایش یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه، بررسی میشه. به عبارت دیگه دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ در زمینه‌ تهویه‌ مطبوع‌، دستگاه‌ های‌ آب‌ و فاضلاب‌ و گرم‌ کننده‌ ساختمان‌ ها مطالعه میکنن و درباره‌ طراحی‌ نیروگاه‌ ها، موتورهای‌ احتراق‌ داخلی‌ و طراحی‌ انواع‌ موتورهای‌ درونسوز اتومبیل آموزش میبینن.

گرایش‌ ساخت‌ و تولید:

یک‌ قطعه‌ باید به‌ چه‌ روشی‌ ساخته‌ بشه تا تولیدی‌ سریع‌، ارزان‌ و همچنین‌ کیفیت‌ مناسب‌ و کارایی‌ مطلوب‌ داشته باشه؟ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ مهم‌ بر عهده‌ مهندس های گرایش‌ ساخت‌ و تولید هست.

گرایش‌ ساخت‌ و تولید به‌ زمینه‌ های‌ کاربردی‌ مهندسی‌ مکانیک‌ میپردازه و مهندس‌ این‌ گرایش‌ در زمینه‌ شکل‌ دادن‌ فلزات‌، طراحی‌ قالب‌ ها و ساخت‌ قطعه‌ های‌ گوناگون‌ فعالیت‌ میکنه.

گرایش‌ مهندسی‌ دریا:

دانشجوی‌ مهندسی‌ دریا گرایش‌ کشتی ‌سازی‌ مسائلی‌ از قبیل‌ طراحی‌ بدنه‌، استحکام‌ بدنه‌، سیستم‌ های‌ پیشرانه‌، پایداری‌ کشتی‌ در مقابل‌ امواج‌ کناری‌ و جانبی‌ کشتی‌ و طراحی‌ سیستم‌ های مربوط‌ به‌ ناوبری‌ رو مطالعه‌ میکنه. به‌ عبارت‌ دیگه یک‌ مهندس‌ دریا، مهندس‌ مکانیکی‌ است‌ که‌ در کاربرد های‌ دریایی‌ مشغول‌ به‌ کار میشه. این‌ گرایش‌ تنها در دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ ارائه‌ میشه و در دانشگاه‌ های‌ دیگه به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ مجزا مطرحه.

 

درس های رشته مهندسی مکانیک:

 

درس های مشترک‌ در‌ گرایش‌ های مختلف مهندسی مکانیک:

ریاضیات‌، فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، برنامه‌ نویسی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، نقشه‌ کشی‌ صنعتی‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، علم‌ مواد، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزا، انتقال‌ حرارت‌، دینامیک‌ ماشین‌، ارتعاشات‌ مکانیکی‌، کنترل‌ اتوماتیک.‌

درس های تخصصی‌ گرایش‌ حرارت‌ و سیالات:‌

توربوماشین‌، توربین‌ گاز و موتور جت‌، موتورهای‌ احتراق‌ داخلی‌، سوخت‌ و احتراق‌، نیروگاه‌، تهویه‌ مطبوع‌، سیستم‌ های‌ تبرید و سرد خانه‌، سیستم‌ های‌ انتقال‌ سیال‌، کنترل‌ آلودگی‌ محیط‌ زیست‌.( بسیاری از درس‌ های مهندسی مکانیک در گرایش‌ های مختلف همراه با آزمایشگاه و کارگاه هست.)

درس‌ های تخصصی‌ گرایش‌ طراحی‌ جامدات:‌

روش ‌های‌ تولید و کارگاه‌، طراحی‌ مکانیزم‌ ها، یاتاقان‌ و روغنکاری‌، روش‌ های‌ طراحی‌ مهندسی‌، طراحی‌ ماشین‌ های‌ ابزار و تولید، طراحی‌ بدنه‌ و شاسی‌ خودرو، طراحی‌ ماشین‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، ساخت‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، رباتیک.

‌ درس های‌ تخصصی‌ گرایش ساخت‌ و تولید:

قالب‌ و پرس‌، ماشین‌ های‌ کنترل‌ عددی‌، اندازه‌ گیری‌، تولید مخصوص‌، هیدرولیک‌ و پنوماتیک.

دانشگاه هایی که رشته مهندسی مکانیک را تدریس میکنند:

رشته ی مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی در بسیاری از دانشگاه های کشور، ازجمله دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی، شهید بهشتی، صنعت نفت، خوارزمی تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، تبریز، صنعتی سهند تبریز، محقق اردبیلی اردبیل، صنعتی بابل، مازندران، گیلان، بین المللی امام خمینی قزوین، شیراز، صنعتی شیراز، سمنان، یزد، کاشان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، قم، صنعتی قم، اراک، صنعتی اراک، زنجان، شاهرود، بیرجند، صنعتی بیرجند، شهید چمران اهواز، صنعتی جندی شاپور دزفول، خلیج فارس بوشهر، صنعتی ارومیه، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، شهرکرد، رازی کرمانشاه، صنعتی کرمانشاه و… تدریس میشه.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بعدی:

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی برای رشته مهندسی مکانیک وجود داره. در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد و در دوره دکترا ۴۸ واحد درسی ارایه میشه.

كارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه های ایران به پنج گرایش و چندین زیرگرایش تقسیم می شود که عبارتند از:

مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی کاربردی

مهندسی مکانیک- گرایش تبدیل انرژی

مهندسی مکانیک- گرایش سیستم محرکه خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش سازه بدنه خودرو

مکاترونیک

مهندسی پزشکی- گرایش بیومکانیک

مهندسی تسلیحات- گرایش سلاح

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش طراحی دینامیک خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش سازه و بدنه خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش نیروی محرکه خودرو

 

فرصت های شغلی:

توسعه‌ سخت‌ افزاری‌ و رشد مسایل‌ مهندسی‌، گرایش‌ به‌ سمت‌ تولید داخل‌ و ایجاد تکنولوژی‌ تولید تجهیزات‌ و وسایل‌ در داخل‌ کشور و روی‌ آوردن‌ به‌ خدمات‌ مهندسی‌ در داخل‌ کشور به‌ علت‌ محدودیت‌های‌ ارزی‌ و کاهش‌ درآمدهای‌ نفتی‌، باعث‌ رشد چشمگیر بازار کار مهندسین‌ مکانیک‌ در ایران‌ شده‌. یک‌ مهندس‌ مکانیک‌ در حال‌ حاضر در زمینه‌ های‌ مختلفی‌ فعالیت‌ میکنه که‌ از جمله‌ اون ها میتونیم طراحی‌ و ساخت‌ ماشین‌ آلات‌ و قطعات‌ ، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ مکانیکی‌ نیروگاه‌ ها، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ و سیستم‌ های‌ انتقال‌ و تصفیه‌ آب‌، سیستم‌ های‌ مکانیکی‌ وکنترلی‌ پالایشگاه‌ ها و کارخانجات‌ شیمیایی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ حرارتی‌ و برودتی‌ ساختمان‌ ها ، ساخت‌ ماشین‌آلات‌ تغلیظ‌ و بازیافت‌ مواد مثل‌ کارخانجات‌ قند، کاغذ سازی‌ ، سیمان‌، نساجی‌، نمک‌ و کنسانتره‌، طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و تجهیزات‌ حمل‌ و نقل‌ زمینی‌، دریایی‌ و هوایی‌، ساخت‌ تجهیزات‌ دفاعی‌ و ساخت‌ ربات‌ ها، بازوهای‌ مکانیکی‌ و سیستم‌ های‌ تولید رو نام‌ برد. در ضمن‌ یک‌ مهندس‌ مکانیک‌ میتونه به‌ عنوان‌ کارشناس‌ و مشاور فنی‌ در بانک‌ ها، شرکت‌ های‌ سرمایه‌گذاری‌ و بیمه‌ و شرکت‌ های‌ بازرسی‌ و نظارت‌ امور بین‌المللی‌ فعالیت‌ کنه.

 

با چه رتبه و درصد هایی میتوان در رشته ی مهندسی مکانیک قبول شد؟

در جدول زیر کارنامه ی داوطلب های قبول شده در رشته ی مهندسی مکانیک در آزمون سراسری سال ۹۴ دانشگاه های مختلف نشون داده شده.

شیمی فیزیک ریاضی زبان معارف عربی ادبیات رتبه کشوری  
۷۳٫۴ ۷۵٫۶ ۶۱٫۲ ۷۸٫۷ ۱۰۰ ۱۰۰ ۸۵٫۴ ۹۴ دانشگاه صنعتی شریف
۳۹٫۱ ۴۸٫۲ ۳۸٫۹ ۸۴ ۹۰٫۷ ۸۴ ۶۱٫۴ ۱۸۶۴ دانشگاه خواجه نصیر
۵۵٫۳ ۶۳٫۸ ۱۹٫۸ ۶۱٫۴ ۷۴٫۷ ۴۶٫۷ ۲۹٫۴ ۳۵۵۲ دانشگاه شیراز
۲۵٫۸ ۳۵٫۶ ۳۱ ۲۶٫۷ ۷۰٫۷ ۲۲٫۷ ۲۹٫۴ ۱۱۲۹۲ دانشگاه شهید چمران اهواز
۲٫۹ ۱۵٫۶ ۲۰٫۲ ۰ ۳۷٫۴ ۱۴٫۷ ۳۷٫۴ ۲۲۹۹۶ دانشگاه اراک

 

 

نویسنده: فاطمه گلپلیچی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: